Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Peugeot iOn - Driftsproblemer

Startet av nergaard, søndag 27. mai 2018, klokken 11:30

« forrige - neste »

nergaard

Er det noen i Drammensområdet som har diagnoseverktøy til en iOn 2011?

Har et problem som kommer og går og jeg kvier meg derfor med å sende den på verksted for feilsøking da sjansen er stor for at jeg får et "fant ingen feil" svar. Garantien er selvfølgelig utløpt..

Bilen starter uten problemer, og kan gjerne kjøre et stykke, men så går bilen i et slags nødmodus med varsellampe og "snegle" og jeg får den kun opp i ca. 20 km/t på flat mark - og ingensteds i oppoverbakke.
Jeg kan skru av tenningen i noen sekunder og bilen starter da som oftest opp igjen og jeg kan kjøre videre en stund.
Hadde samme problem i fjor høst, men så forsvant problemet helt før det nå har kommet tilbake. De fleste dager går bilen helt fint, men det er selvsagt ekstremt irriterende de dagene jeg skal hjem fra jobb, men ender opp med å ta bussen. Akkurat nå virker det å være den høye temperaturen som fremprovoserer feilen.

'M

TB

Har OBDLink LX ODB dongel, og CanIon App. Mulig den kan hjelpe? Send gjerne PM?
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

TBB

Det høres akkurat ut som problemet jeg hadde på min C-Zero. Verkstedet leste av feilkoder og det viste seg at det var kolben som var røket. Jeg kunne også restarte og kjøre videre til neste gang det skjedde.

Fred Jones

Jeg har nøyaktig samme problem. Kan du forklare "det var kolben som ble røkt" betyr? Hva er kolben?

TB

Sitat fra: Fred Jones på mandag 11. juni 2018, klokken 14:15
Jeg har nøyaktig samme problem. Kan du forklare "det var kolben som ble røkt" betyr? Hva er kolben?
Tror "kolben" er enheten som varmer vatnet for varmen til kupen. Denne er plassert under bilen, og har strøm og vatn inn. Bilens varme / kjølesystem er også del av varme / kjøling av batteriet ved at det går luftekanal frå kupen og ned til batteriet.

Her er skjema over varmer (og resten av bilen): http://mmc-manuals.ru/manuals/i-miev/online/Service_Manual/2013/index_M1.htm
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Pepeminus

Da har jeg fått det samme problemet. Hadde det ett døgn for ett år siden, men gikk over. Det gjør det visst ikke nå.
Jeg får varme på varmeapparatet og AC- gir kjøling. Går i nødmodus og om jeg setter i Park så kommer batterisymbolet (rødt) opp og må slå av tenning helt, ta ut nøkkel før jeg kan starte på nytt og da kjører den en stund før utropstegn over bil og skilpadde kommer opp. Gått over alt av kontakter under, smørt giring og målt 12v batteriet til 12,5V i driftmodus. Noen som har idé?

Bil: Ion 2012, gått 65000km

elekTrond

Ingen forslag utover at 12,5V høres lavt ut. Skulle tru ladespenning lå nærmere 14,5V, men kan hende det er litt variabelt ut fra hvor mange forbrukere du har skrudd på?
'13 Mjau

engolf

Instämmer, 12,5 volt med bilen igång är aldeless för lite.
Laddspänningen varierar som regel mellan 14.3 v och 14.6 volt.

tolapet

enig med #elekTrond og #engolf, ville prøvd å lade 12V's batteriet opp først..

Pepeminus

Beklager, 14,45v ved drift og 12,5v med tenningen av.
Er det noe annet jeg kan sjekke? Sikringer jeg kan koble fra etc?

ACCEPTUS

Vi hadde også problemer med ptc heater en. Plutselig en dag ville ikke bilen starte og fikk utropstegnet opp. Etter myye feilsøking frem og tilbake og nyinnkjøpt diagnoseverktøy med sletting av feilkoder osv osv ingenting hjalp endte det med å frakoblet ptc heater en og vipps var alt iorden. Bilen har fungert smertefritt nå siden sommer, uten ptc heater men med Kina webasto vannvarmer 5kw 😀

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA