Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kjøp av trilling, caniOn

Startet av martin123, onsdag 05. februar 2020, klokken 10:55

« forrige - neste »

martin123

Skal kjøpe en trilling ser på til 50-60.000, men ikke helt sikker på hvilke merke.
Etter å ha lest en del her på forumet så er det noen forskjeller som at miev har flere battericeller og mulighet til å varme opp bilen mens den lader.

Mitt bruk er 22km, 200 høydemeter og 50-50 motorvei og 50 sone. Kjører ut av Oslo til Bærum, så mot køen.
Ønsker kun å lade bilen på jobben da det bare er kommunale ladeplasser der jeg bor og ofte fulle.
dvs. at jeg kun får benyttet meg av miev funksjonen med varme på vei hjem fra jobb.

Vil det være bedre å kjøpe en bil med diesel varmer?

Har kjøpt OBDLink LX avleser og har caniOn, fungerer denne på alle modellene?
Bare å plugge inn så får man data?
Når bør man unngå å kjøpe bilen basert på caniOn avlesningen?

Martin


Beamer Screamer

Rekkevidden holder i alle fall for ditt bruk. Hvis forvarming er viktig er det MiEV som gjelder ja, alternativt ettermontert defa. Dieselvarmer lar seg vel ikke starte uavhengig av bilen. Uansett veldig få biler som har dette.
2014 Peugeot iOn med største motor og ALT utstyr (dvs. gulvmatter, parkeringsvarmer og ettermontert navi...)
2017 Fossil med største motor og alt utstyr

TB

OBDLink LX og caniOn fungerer med alle modellene - de er helt like.

Det finnes andre apper også, EvBatMon og OBDZero.

Stemmer Mitsubishi i-Miev har 88 celler, og de franske 80 fra ca 2013. Eldre modeller har en annen variant battericeller, men da samme antall på alle tre.

i-Miev kan starte varme med en fjernkontroll, rekkevidden er begrenset, den er ikke mobil basert. Varmen kan bare startes når bilen står med ladekabel i.

Diesel varmer har fordeler og ulemper. Fordel er at rekkevidden blir lengre, og det blir varmt i kupeen. Det er også mulig å installere denne slik at den kan startes uten at bilen står til lading. Ulempe er at disse alltid er ettermontert. Varierer trolig hvordan monteringen er gjort hva som er mulig å styre og hvordan. Det kan oppstå feil på dem, spesielt ved kort kjøretid. Ved bruk uten at bilen er på er det fare for at 12V batteri tømmes, og en kan da ikke starte. Egentlig likt som på en fosilbil. Men, 12V lades samtidig som hovedbatteri lades, så ved en slipper å kjøre for å lade opp igjen 12V.

Batteri test - se etter store forskjeller mellom celler, når ladenivå kommer under 20%. Er en, eller noen få celler lavere enn resten vil det føre til redusert rekkevidde da bilen stopper på dårligste celle.

Se også tråden her for målinger utført på flere ulike biler: https://elbilforum.no/index.php?topic=33622.0
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

martin123

Takk for infoen, endte med å kjøpe en miev 2015.
Får ikke opp batteridataen i caniOn, men dette er vel normalt på en nyere miev?

ACCEPTUS

Jeg kjører også OBDLink og canion, dette fungerer utmerket på nett rettet samsung galaxy, men ikke på mobilen, Huawei P30, her får jeg ikke kontakt med odblinken, uansett hva jeg gjør. Noen som har forslag?

TB

Erfaring med OBDLink er at en må få koblet dongel til telefonen med blåtann først, før det fungerer. Krever etter min erfaring at en sletter / glemmer den, og så setter dongel i paring modus og kobler til. Bli må være på, eller stå til lading. Er bil av oppnår en ikke kontakt.

Når blåtann forbindelse er oppnådd kan en starte caniOn eller tilsvarende App. Må da velge riktig forbindelse å hente data fra,dvs OBDLink.

Da bruker det å fungere, men noen ganger må man prøve flere ganger..


KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

ACCEPTUS


TB

Du må velge riktig kjelde for data, det er demo data som er standard valgt.

Velg OBDLink i listen, så virker det.  :+1:
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

ACCEPTUS

Ja har gjort dette, da får jeg grønn linje nede til høyre, men ingen kommunikasjon. Alt fungerer med nettbrettet, men ikke mobilen desverre....

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA