Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Model S/X ny MCU i Norge

Startet av PR, lørdag 26. mai 2018, klokken 19:24

« forrige - neste »

PR

Er det noen som har fått bil med den nye MCU`en? Min Model S ble produsert i begynnelsen av Mai med Vin 259xxx, så da håper jeg den har ny MCU. .. og ikke at de sender meg en bil fra lager eller noe. Den er i alle fall på vei fra USA.

Nasatech

Henter bil førstkommende fredag. Denne ble produsert fra 9. mars og bør da ha den nye MCUen. Jeg skal holde dere oppdatert på fredag :)

PR

Sitat fra: Nasatech på mandag 28. mai 2018, klokken 09:42
Henter bil førstkommende fredag. Denne ble produsert fra 9. mars og bør da ha den nye MCUen. Jeg skal holde dere oppdatert på fredag :)
Spennende! Hold oss oppdatert! Rundt 28 Februar er visst datoen de har begynt med den nye MCU'en. Det ser ut som en stor veldig forbedring av hastigheten på kart/ browser etc. Det går også rykter om at bilene med ny MCU vil få muligheten til å bruke telefon som nøkkel som i Model 3.

Nodland

Min ble produsert 8 februar :p so clooose :p hehe

Men ang mobil som nøkkel så går vell det på bluetooth ? noe alle bilene har.. ikke bare de med ny mcu ? Slik trodde jeg det var da, uten og være 100% sikker :)
Bmw iX3 Fully Charged Phytonic blue bestilt :)
Tesla Model S 75d 2018(Solgt)

HKS

Sitat fra: Nodland på tirsdag 29. mai 2018, klokken 08:44
Men ang mobil som nøkkel så går vell det på bluetooth ? noe alle bilene har.. ikke bare de med ny mcu ? Slik trodde jeg det var da, uten og være 100% sikker :)
Det er kun Model 3 som har dette foreløpig.
Tesla Model 3 Long Range

geear

Sitat fra: HKS på tirsdag 29. mai 2018, klokken 09:22
Sitat fra: Nodland på tirsdag 29. mai 2018, klokken 08:44
Men ang mobil som nøkkel så går vell det på bluetooth ? noe alle bilene har.. ikke bare de med ny mcu ? Slik trodde jeg det var da, uten og være 100% sikker :)
Det er kun Model 3 som har dette foreløpig.
Nei og ja. Du kan låse opp bilen med mobilen (og kjøre også) med både ny og gammel MCU på X og S, men det går ikke på bluetooth, det gjøres i mobilapp (via internett, ikke bluetooth) og fungerer helt fint så lenge bilen har dekning.

På Model 3 så brukes mobilen DESSVERRE som primærnøkkel, og det går via bluetooth.

Jeg vil IKKE ha noe bluetooth-nøkkel på X iallfall, med elektriske dører (alle utenom frunk) er det superkjekt å ha nøkkelen lett tilgjengelig i lomma for å kunne åpne/lukke, og det å bruke app på telefon for slikt er ikke lett tilgjengelig. I tillegg er bluetooth ustabilt og dårlig, og jeg gruer meg faktisk til å ha det på Model 3. Har for eksempel skiftet telefon tre ganger på et halvt år, og da blir det knot. Har også måttet restarte MCU flere ganger på grunn av at bluetooth ikke har fungert. Ikke noe problem når ingenting er avhengig av det, men hadde blitt irritert om bilen ikke ville åpne seg.

Jeg har smarthus og kan styre det meste med mobilen, men valgte allikevel å også ha lysbrytere i alle rom, hvis ikke blir slike "smarte" ting mer irritasjon og bry enn nytte!

Nodland

#6
Sitat fra: HKS på tirsdag 29. mai 2018, klokken 09:22
Sitat fra: Nodland på tirsdag 29. mai 2018, klokken 08:44
Men ang mobil som nøkkel så går vell det på bluetooth ? noe alle bilene har.. ikke bare de med ny mcu ? Slik trodde jeg det var da, uten og være 100% sikker :)
Det er kun Model 3 som har dette foreløpig.

ja, det vet man. Men det er snakk om at det skal komme til s og x også i nær fremtid.

Derfor jeg skrev at det er via bluetooth og ikke har noe med ny eller gammel mcu og gjøre.

https://cleantechnica.com/2018/05/11/tesla-to-offer-bluetooth-authentication-instead-of-key-fob-for-all-existing-model-s-x-vehicles-elontweets/



Bmw iX3 Fully Charged Phytonic blue bestilt :)
Tesla Model S 75d 2018(Solgt)

MrBacardi

Sitat fra: Nodland på tirsdag 29. mai 2018, klokken 08:44
Men ang mobil som nøkkel så går vell det på bluetooth ? noe alle bilene har.. ikke bare de med ny mcu ? Slik trodde jeg det var da, uten og være 100% sikker :)

Man kan altså åpne, kjøre bilen++ med dagens løsning for S/X, men da er man avhengig av å trykke på en knapp i appen, samt at man har internettdekning, fordi kommunikasjonen går fra appen -> internett -> tesla -> bilen.

Med den nye løsningen som Model 3 benytter vil man kunne benytte telefonen som en vanlig fob, bare ha telefonen i lommen, så vil bilen åpnes og du kan kjøre den. Men i denne nye løsningen kommuniserer altså telefonen og bilen direkte via blåtann, og ikke om internett.

Grunnen til at folk tror dette også kommer til Model S/X nå snart er fordi bilene med ny MCU også har ny wifi + blåtann-antenner i det ene ytre speilet, på samme måte som Model 3.
MineBiler.no - Legg inn dine biler gjennom årenes løp
Jeg koblet Teslaen til Slack

2024 Q4 45 Quattro - Utleveres april 2024
2023 Q4 45 Quattro - Utlevert jan 2023
2016 Model S 70D - Utlevert feb 2016

turfsurf

Sitat fra: MrBacardi på tirsdag 29. mai 2018, klokken 09:44
Grunnen til at folk tror dette også kommer til Model S/X nå snart er fordi bilene med ny MCU også har ny wifi + blåtann-antenner i det ene ytre speilet, på samme måte som Model 3.
I tillegg til at EM har twitret at det faktisk kommer på S og X.

http://www.businessinsider.com/elon-musk-model-s-model-x-will-soon-get-bluetooth-phone-key-feature-2018-5?r=US&IR=T&IR=T
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA