Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

You You Xue har totalvraket bilen, med AP på!

Startet av Counterpointer, fredag 25. mai 2018, klokken 23:02

« forrige - neste »

Counterpointer

Ikke bra autopilot reklame. Mer følger garantert

MrBacardi

Godt han er uskadet, det er det viktigste.

Synd dette, opplegget hans hans var et veldig godt initiativ.

Skjønte ikke helt det at bilen dro til høyre, mens skaden er på venstre siden. Bilen må vel da i såfall ha dratt så mye til høyre at bilen havnet ut på en utkjøringsrampe og deretter traff rekkverket med venstre siden av bilen. Skjønner ikke helt det heller, for det skal man fint rekke å korrigere. Vi får nok detaljer senere.
MineBiler.no - Legg inn dine biler gjennom årenes løp
Jeg koblet Teslaen til Slack

2024 Q4 45 Quattro - Utleveres april 2024
2023 Q4 45 Quattro - Utlevert jan 2023
2016 Model S 70D - Utlevert feb 2016

Counterpointer

Gjett hva som blir nyheter, AP ulykke eller at han er uskadet?

Blir definitivt det første!

Amoss

Sitat fra: MrBacardi på fredag 25. mai 2018, klokken 23:14
Skjønte ikke helt det at bilen dro til høyre, mens skaden er på venstre siden. Bilen må vel da i såfall ha dratt så mye til høyre at bilen havnet ut på en utkjøringsrampe og deretter traff rekkverket med venstre siden av bilen.

Ut i fra hva han skriver og skadene på bilen ser det ut som om bilen brått bestemte seg for å kjøre inn på en avkjøring etter at det var for sent, slik at bilen traff felt-deleren ved avkjøringen mer eller mindre sidelengs nær forhjulet (firehjulsskrens?), for så å bli dratt langs denne resten av siden av farten.

Om han bør ha hatt tid til å reagere eller ei vil jeg ikke spekulere i nå...
Model S 85D

Counterpointer

Fra en annen tråd

Sitat fra: MrBacardi på lørdag 26. mai 2018, klokken 08:37
Spørs vel om Tesla kommer til å gi han noen ny bil.

Tesla sin kommentar til Electrec.co om saken:

SitatWhile we appreciate You You Xue's effort to spread the word about Model 3, he was informed that Tesla does not yet have a presence in Eastern Europe and that there is no connectivity or service available for vehicles there. In addition, Model 3 has not yet been approved and homologated for driving outside of the U.S. and Canada. Although we haven't been able to retrieve any data from the vehicle given that the accident occurred in an unsupported area, Tesla has always been clear that the driver must remain responsible for the car at all times when using Autopilot. We're sorry to hear that this accident occurred, and we're glad You You is safe.

Det jeg uthevet betyr kanskje at de må tilpasse/justere autopilot-systemet  for EU-biler slik at det blant annet fungerer som det skal med europeiske land sine vegmarkeringer/skilt? Det er sikkert noen forskjeller mellom US og EU her som programvaren må vite om.

Espen Hugaas Andersen

#6
Han har innrømmet at han var distrahert og så på telefonen:

"Statement
Re: Model 3 crash on Autopilot

Statement regarding collision
26 May 2018
FLORINA, GREECE
Thank you everyone for your kind wishes and messages of support following the collision late yesterday night. This is an absolutely devastating loss for me and brings a great journey to a sudden end.

I was driving southbound on highway E65 near the city of Florina, Greece. I was headed towards Kozani, Greece, where I planned to charge and spend the night. At this time, I was not tired after having 8 hours of sleep the previous night. I engaged Autopilot upon entering the highway after crossing the border between Macedonia (FYROM) and Greece. My Autopilot maximum speed was set at approximately 120 km/h, the speed limit for this highway. The highway was well-marked, well-maintained, and well-lit. The conditions were dry, and there was no traffic around me. The highway was two lanes in each direction, separated by a concrete median. The highway in my direction of travel divided at a fork, with the #2 right lane changing into the exit lane, and the #1 left lane remaining the lane for thru traffic. I was travelling in the #1 lane.

My left hand was grasping the bottom of the steering wheel during the drive, my right hand was resting on my lap. The vehicle showed no signs of difficulty following the road up until this fork. As the gore point began, approximately 8m before the crash barrier and end of the fork, my Model 3 veered suddenly and with great force to the right. I was taking a glance at the navigation on my phone, and was not paying full attention to the road. I was startled by the sudden change in direction of the car, and I attempted to apply additional grip onto the steering wheel in an attempt to correct the steering. This input was too late and although I was only a few inches from clearing the crash barrier, the front left of the vehicle near the wheel well crashed into the right edge of the barrier, resulting in severe damage.

I was not harmed in the collision, and no medical attention has been sought. I was wearing my seatbelt before and during the collision. None of the airbags deployed.

My Model 3 is not drivable as the front left wheel is completely shattered, and the axle is out of alignment. The damage is severe on the left of the front bumper, running to the front lip of the driver's door, and is moderately severe from there to the left of the back bumper. The vehicle has been towed to a shop, and at 09:00 today, I will accompany the vehicle on a tow truck to Thessaloniki. I am towing the car there under recommendation from locals as more resources are available there, including resources to repatriate the vehicle back to the United States. I will make a decision soon as to whether or not it makes sense to bring this car back to the United States in an attempt to fix it, as the cost to repair the vehicle may substantially exceed its value after repair or salvage value.

Tesla states in an on-screen warning that both hands should be on the wheel when Autopilot is activated. Furthermore, Tesla states that drivers should be paying attention and monitoring the performance of Autopilot at all times. It is likely true that if all drivers obeyed the warnings surrounding this software, that most of the collisions we hear about in the press would never happen. Autopilot has limitations that currently can only be overcome through human intervention. For example, it cannot detect stationary objects, which explains collisions where Model S has rear-ended stationary vehicles parked on the side of the road.

By looking at my navigation and by not having both hands on the wheel, I was not paying full attention to the road while the vehicle was in Autopilot and was not following Tesla's directions in regards to the correct use of the software. I want to make it clear that I take responsibility in regards to my actions. With that being said, I do not believe that there are many Tesla owners who, when using Autopilot, always keep both hands on the wheel and provide their undivided attention to monitoring the road and the software. This collision was directly caused by the Autopilot software seriously malfunctioning and misinterpreting the road. This collision could have happened to anyone who does not expect a car travelling at a fast speed in a straight line to suddenly and without warning, veer off course. After tens of thousands of kilometres worth of Autopilot driving without major incidents, I have learned to trust the software. Autopilot provides users with a strong sense of security and reliability as it takes you to your destination and navigates traffic on your behalf. Clearly, I had become too trusting of the software.

Autopilot is marketed as a driver assistance feature that reduces stress and improves safety. However, the vigilance required to use the software, such as keeping both hands on the wheel and constantly monitoring the system for malfunctions or abnormal behaviour, arguably requires significantly more attention than just driving the vehicle normally without use of Autopilot. Furthermore, I believe that if Autopilot even has the small potential of misreading a clearly marked gore point, and has the potential to drive into a gore point and crash into a barrier, it should not be tested in beta, on the open road, and by normal consumers. My experience is not unique as many drivers have reported similar behaviour from Autopilot, and a fatal crash involving Autopilot on a Model X may have been caused by a disturbingly similar malfunction.

Many Tesla fans will likely dismiss this as fully my fault, but I implore those who believe so to take a full step back and put themselves in my shoes, as a driver who had used this amazing software for so long, and who could not have anticipated such a sudden and violent jerk of the wheel to one direction while travelling at a fast speed. I hope that my fellow owners will be less dismissive of various incidents regarding Autopilot, and understand that the general public views these severe collisions differently from the owner community. Tesla is moving quickly into the mass market, and potential customers in that segment aren't going to ask, "why were both of his hands not on the wheel while the car was in Autopilot?", rather, they are going to ask "why did the car swerve into the gore point without warning?". The autonomous driving movement as well as the Tesla community can only get stronger when we tackle these questions and resolve the issues behind them.

I love my Teslas and I have owned a Tesla since 2014. I am upset with myself for being part of the growing list of individuals who have been involved in collisions while their Tesla was on Autopilot. I strongly believe in the capability of self-driving vehicles to not only eliminate all collisions on the road but to revolutionise our society. However, malfunctions like this greatly reduce the public's confidence in a technology that should indeed be tested and rolled out to the public as soon as it is safe for use. I do not want to cause Tesla damage to its brand or image as I wholly support its mission and I am a big supporter. I only hope that Tesla will investigate this incident to determine what went wrong with the software, and make improvements that will enhance other people's experiences with the car.

I am very grateful to be alive after what could have easily been a fatal collision. This incident was not more severe thanks to an excellent crash barrier on the Greek highway. I want to thank everyone again for your messages of support. I am honoured to have had this opportunity to spread the EV movement not only around my country but around the world. In closing, I want to address some of my critics who have used this collision to laugh at me or to otherwise make fun of this incident. On this road trip, there have indeed been crazy posts where I push the limit of my car and I have only done these things to share my excitement about my Model 3 with others. Please understand that there was nothing out of the ordinary occurring before this collision. I was not sleeping at the wheel, I was not tired, I was not eating at the wheel (which by the way, I have not done before), no videos were being filmed - the vehicle was being operated normally. I am truly sorry and deeply regret that some of my actions have caused a bad taste in people's mouths, I ask those people to judge my road trip thus far as a whole and not by my craziest or worst moments. I have met with over 8000 people on the road in three continents and 25 countries, and have demonstrated that not only is it possible to drive an EV across the world, it is absolutely exhilarating and brings along great adventure along the way. I have also seen the potential and power of the EV owners community, which when leveraged, can make a great difference in our world. I ask those who disapprove of my actions to reconsider their stance, and I want to see what positive things can come of this collision.

What happens next on this road trip is uncertain. I will keep everyone posted."


Han har også innrømmet at han har tidligere sovnet 15-25 ganger og blitt vekket av autopiloten. https://www.revealnews.org/blog/tesla-fan-autopilot-glitches-brought-peril-to-road-trip/

Dette virker veldig som en som har vent seg til å misbruke autopiloten, og autopiloten har klart å redde han fra å være i en ulykke 15-25 ganger tidligere. Flaksen kunne ikke vare evig.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

JorEl

You You Xue sa det nokså treffende her, synes jeg ;

"Autopilot is marketed as a driver assistance feature that reduces stress and improves safety. However, the vigilance required to use the software, such as keeping both hands on the wheel and constantly monitoring the system for malfunctions or abnormal behaviour, arguably requires significantly more attention than just driving the vehicle normally without use of Autopilot."

Dette har vært mitt ankepunkt, at man må sitte å passe på Autopilot slik at ingenting gale skal skje. En bil som skal være en drøm å kjøre skal jeg kose meg med, ikke sitte å passe på en datamaskin, som man vet, ikke virker 100% av tiden.
Men jeg tror AP virker så bra at man begynner å stole mer og mer på bilen.Men hvem kjører med begge henda på rattet hele tiden? Det gjør jeg bare når det trengs ekstra konsentrasjon eller hvor trafikksituasjonen krever det.
Dette tror jeg gjelder de fleste, så når Tesla, forståelig nok krever dette, så bryter sikkert de fleste Tesla sine krav.

Y Y Xue sier at ulykken skyldes AP og det gir jeg han rett i! Men det juridiske ansvaret faller på han og han tar det vel på strak arm.

Til slutt vil jeg si at jeg hadde takket ja til AP. Men ikke betalt over 40 00kr for programvaren :-X
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

ladov

Bilen bestemte seg plutselig for å velge høyre avkjørsel men klarte det bare nesten. Sjåføren rakk så vidt å bevege på rattet før det smalt så da kan vi lure på om kollisjonen hadde vært unngått om han ikke hadde rørt rattet..

I så fall flytter vi problemet fra 'Autopilot krasjet bilen' til 'Autopilot gjorde noe som førte til at sjåføren gjorde en dårlig beslutning'.

Noe som fortsatt gjør at det er autopilot sin skyld.. Hvis bilen bestemmer seg for filbytte bare meter før en barriere spiller det liten rolle om den *egentlig* kunne klart det uten å smelle siden den ikke gir mulighet for at sjåføren kan reagere i tide på en rasjonell måte.
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

LittleHammer

Denne ulykken minner meg litt om den fatale modell-X-ulykken i California. Den var også ved en veideler.
Peugeot Ion 2012
Jaguar I-Pace 2019

mthoring

Det er jo et kjent problem at AP kan finne på å legge seg midt mellom på-/avkjøringsfil og filen man var i, hvis veimerking (stiplet linje) mangler mellom de to. Men har aldri opplevd at kursendringen har vært brå i de tilfellene, det er mer det at den sklir over til midten. Har dermed hatt mange sekunder på å ta over og korrigere den selv.
Når man er kjent med AP, så vet man altså at dette kan skje, og man er derfor ekstra oppmerksom i disse situasjonene, og man har også plenty med tid til å korrigere kursen. Når man da likevel kolliderer, så kan jeg ikke se annet en at det helt og holdent er sjåføren som har ansvaret.
Merk også at han tidligere har uttalt at han har sovnet bak rattet 15-25 ganger, og at AP dermed har reddet han ved lydvarsel og stopping av bilen. Det styrker ikke akkurat saken om at han brukte AP etter boken.
S75D MCU2/HW3 - prod 27/8/17
Mii Electric - utlevert 08/20

CaZpaH

Sitat fra: mthoring på søndag 27. mai 2018, klokken 09:19
Merk også at han tidligere har uttalt at han har sovnet bak rattet 15-25 ganger, og at AP dermed har reddet han ved lydvarsel og stopping av bilen. Det styrker ikke akkurat saken om at han brukte AP etter boken.

Det er jo sånne sjåfører som forårsaker ulykker med AP...
Nåværende: 2021 Tesla Y LR AWD
Nåværende: 2021 Tesla Model 3 LR AWD
Solgt: 2014 BMW i3 - 60Ah Charged Edition
Solgt: 2017 Tesla Model X 75D
Solgt: 2017 Nissan Leaf Nordic 30kWt
Solgt: 2014 Nissan Leaf Acenta 24kWt

ladov

Sitat fra: mthoring på søndag 27. mai 2018, klokken 09:19
Det er jo et kjent problem at AP kan finne på å legge seg midt mellom på-/avkjøringsfil og filen man var i, hvis veimerking (stiplet linje) mangler mellom de to. Men har aldri opplevd at kursendringen har vært brå i de tilfellene, det er mer det at den sklir over til midten. Har dermed hatt mange sekunder på å ta over og korrigere den selv.
Når man er kjent med AP, så vet man altså at dette kan skje, og man er derfor ekstra oppmerksom i disse situasjonene, og man har også plenty med tid til å korrigere kursen. Når man da likevel kolliderer, så kan jeg ikke se annet en at det helt og holdent er sjåføren som har ansvaret.
...

Hvis sjåføren ignorerer en advarsel* fra AP om at han må ta over er det helt klart sjåførens ansvar.

Denne situasjonen er beskrevet som at sjåføren i praksis ikke ble gitt tid til å ta over, og hvis den beskrivelsen er korrekt så er denne situasjonen AP sin skyld(men det vet vi ikke ennå siden loggene fortsatt er i bilen')



*Jeg har ikke kjørt Tesla selv, hva slags advarsler gir AP? Er det mulig å konfigurere advarslene til å være så diskrete at de er vanskelige å få med seg?
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

SabreMan

Sitat fra: JorEl på lørdag 26. mai 2018, klokken 11:57
You You Xue sa det nokså treffende her, synes jeg ;

"Autopilot is marketed as a driver assistance feature that reduces stress and improves safety. However, the vigilance required to use the software, such as keeping both hands on the wheel and constantly monitoring the system for malfunctions or abnormal behaviour, arguably requires significantly more attention than just driving the vehicle normally without use of Autopilot."

Dette har vært mitt ankepunkt, at man må sitte å passe på Autopilot slik at ingenting gale skal skje. En bil som skal være en drøm å kjøre skal jeg kose meg med, ikke sitte å passe på en datamaskin, som man vet, ikke virker 100% av tiden.
Men jeg tror AP virker så bra at man begynner å stole mer og mer på bilen.Men hvem kjører med begge henda på rattet hele tiden? Det gjør jeg bare når det trengs ekstra konsentrasjon eller hvor trafikksituasjonen krever det.
Dette tror jeg gjelder de fleste, så når Tesla, forståelig nok krever dette, så bryter sikkert de fleste Tesla sine krav.

Y Y Xue sier at ulykken skyldes AP og det gir jeg han rett i! Men det juridiske ansvaret faller på han og han tar det vel på strak arm.

Til slutt vil jeg si at jeg hadde takket ja til AP. Men ikke betalt over 40 00kr for programvaren :-X

Du trenger ikke å passe på så mye på veier du kjører ofte. Da vet du om eventuelle problematiske områder. Men jeg passer alltid mye bedre på (eller kjører uten autopilot) når jeg er på nye veier.

Det er imidlertid lite lurt å kjøre når du er så trett at det er fare for å sovne, og det er heller ikke smart å ta øynene bort fra veien og hendene bort fra rattet på steder der det er fare for at bilen kan bli forvirret, som avkjørsler.
Model S 75. Bekreftet 20.07.17. Levert 29.09.17.

daktari


"*Jeg har ikke kjørt Tesla selv, hva slags advarsler gir AP? Er det mulig å konfigurere advarslene til å være så diskrete at de er vanskelige å få med seg? "
Det starter med en enkel hvit blinking i IC. Så kommer en rød varsling. Så kommer en lyd.
AP kan svinge feil uten at den ber om dette, altså AP feiltolker totalt.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA