Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

BMW i3 - rekkevidde Comfort vs ECO Mode

Startet av Tesla, torsdag 24. mai 2018, klokken 22:41

« forrige - neste »

Tesla

De av dere som er kjennere i3, vinter vs sommer forbruk, jevnt over. Er i modus for i3 120 Ah, alternativt i3S 94 Ah. På forhånd takk.


Toalmar

Forbruket er en del høyere på vinteren enn på sommeren, i tillegg går lading via hurtiglader saktere spesielt første ladingen. for min del er valget kjempelett det hadde vært 120 Ah.
For fremtiden vil kjørelengde bli mere avgjørende ettersom økningen av antall elbiler er høyere enn utbyggingen av ladestasjoner, så det vil helt klart bli mere kø ved ladestasjonene
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

YM

Ca. 50% høyere forbruk på vinteren, men veldig avhengig av hvordan du kjører og bruk av varmeapparat etc. Før du kjøper I3S prøv begge variantene. S'en er hardere og går ikke vesentlig fortere, samtidig er elektronikken veldig konservativ og begrensende. E-golf skal på papiret være tregere, men føles ikke sånn (vi har I3S 94Ah og E-golf 36KW)..

Klykken

Det er utrolig liten forskjell mellom Comfort og Eco Pro. Forskjellen er at i all hovedsak at du kan oppleve at det dugger på glassene hvis du velger Eco Pro, ettersom viftene går for sakte. Kjører aldri i eco-modus pga dette.

Forbruket øker en del på vinteren, alt i fra 50% til 100% økning. Uten forvarming mens du er tilkoblet strømnettet vil forbruket bli enda høyere, og effekten begrenset betraktelig.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Tesla

Det går i retning 120 Ah, ene og alene pga et mer "avslappet" bruksmønster, eksempelvis sterknngen Bergen Oslo, med kun et ladestopp :-) Bestilling vil i flg BMW Skøyen, bli mulig medio September, med angitt levering medio November, time will tell :-)

BMW to increase 'BMW i' electric vehicle production by 54%.
https://electrek.co/2018/05/25/bmw-i-electric-vehicle-production/

The main focus of activities at the plant is to increase annual production capacity by approx. 100,000 units, from the current 250,000 to about 350,000 p.a. in 2020. Production of BMW i models will rise much earlier, in autumn of this year, from 130 to 200 units a day to meet the welcome growth in demand.

That includes the BMW i3, which is offered in an all-electric version and with a gas-powered range extender...




SveinJ

Sitat fra: Klykken på fredag 25. mai 2018, klokken 10:26
Det er utrolig liten forskjell mellom Comfort og Eco Pro. Forskjellen er at i all hovedsak at du kan oppleve at det dugger på glassene hvis du velger Eco Pro, ettersom viftene går for sakte. Kjører aldri i eco-modus pga dette.

Forbruket øker en del på vinteren, alt i fra 50% til 100% økning. Uten forvarming mens du er tilkoblet strømnettet vil forbruket bli enda høyere, og effekten begrenset betraktelig.

Stemmer ikke med min erfaring, kjører på Eco-Pro hele året. Har aldri opplevd dugging på rutene. Setting i Auto, A/C på og vifte i posisjon 1. Kanskje 2 noen ganger, 22 grader.

På vinteren ligger forburket på fra 17 kWh/100km til 20 kWh/100km, avhengig av temperatur og veiforhold. På sommeren 12 til 14.
Om jeg starter hjemme uten forvarming, opplever jeg at etter 8 mil er forbruket omtrent det samme som om jeg har forvarmet bil og batteri.
2014 BMW R1200GSA, Racing Blue
2016 Audi Q3 2,0 TDI, Hainanblue metallic (solgt)
2016 BMW i3, FC, Mineral grey (solgt)
2019 BMW i3, FC, Imperial blue (solgt)
2021 VW i.d4 Max Honey yellow, på veien

Vind

I går kjørte jeg 500 kilometer med min i3, og opplevde virkelig at nå fungerer det med EL bil i Norge.  I starten kjørte jeg med Eco Pro (jeg ønsker ikke å skru av klima helt), og gjorde en kort 8 min hurtiglading på en Kiwi, mens jeg lånte toalettet og kjøpte en Farris.  Jeg hadde allerede nok strøm til min første stopp.  Der fikk jeg ikke ladet, men kjørte videre og stoppet på en kafe hvor jeg tok en kaffe og lunch i 30 minutter.  Bilen var allerede 80% på 20min, men jeg spiste opp maten min. 

Frem til det lengste punktet på reisen, hvor jeg koblet bilen på en vanlig offentlig lader, og stod der i 3 timer (mens jeg gjorde det som var målet på reisen).  På Hjemmturen stoppet jeg igjen og tok en rask matbit ved en hurtiglader, men nå hadde jeg så mye strøm at det egentlig ikke var nødvendig.

På hjemturen var det bare Comfort som fungerte.  I 30+ grader så holder ikke Eco kupeen kald nok. 

Så konklusjonen min er, kjør Eco eller Comfort avhengig av hva som passer deg, men ladestoppene blir så korte og naturlige at det ikke er noe stort problem.

Når jeg tok en rask tur i dag så ga Comfort meg bedre rekkevidde estimat en Eco og Eco+, ganske enkelt fordi jeg hadde kjørt langt og økonomisk med Comfort i går.

BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

1317142119

Sett viften i EcoPro (ikke EcoPro+) til å være i Comfort-modus. Så slipper man dugg på vinteren for for varm kupé på sommeren.

Gjør man den endringen, så er det i praksis ingen synlig forskjell i forbruket mellom Comfort og EcoPro. Fordelen med EcoPro er at den er vesentlig enklere å kjøre med i typiske byscenarier (mye rykk og napp-kjøring). Comfort er mer en landevei/motorvei-modus.

Disqusor

i3 94 Ah, Fully Charge: Selv kjører jeg høyst normalt, følger trafikk, i modus EcoPro+ det meste av tiden, med en noe mindre "miks" med modus Comfort.

Status: 10.8 kwh forbruk ! Kjenner folk i Oslo området som forteller om reell rekkevidde på 300 km + !!!

Toalmar

Sitat fra: Disqusor på tirsdag 14. august 2018, klokken 12:28
Kjenner folk i Oslo området som forteller om reell rekkevidde på 300 km + !!!
Da vil jeg tro mange av de kilometerne er i lav fart. Har selv en I3 94Ah, men har vel aldri fått ut mer enn 225 km før lading. Nå var jeg ikke på 0% da, men pga behov for hurtiglader stoppet jeg og ladet. Mener det var ca 25km igjen på gjettometeret da.
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

Disqusor

Saken er den, etter  ca 2 mnd eierskap (94 Ah Fully Charge), så får jeg langt flere km enn det som til vanlig blir oppgitt (183 km). Erfaringer så langt viser > 250 km. La oss anta at 120 Ah blir tilgjengelig for konfigurering i løpet av September, da ser jeg for meg reell rekkevidde opp mot 350 km, men da med "rolig avslappet" kjørestil  ;)

Planen er bestilling av 120 Ah, i3S  ;D

1317142119

Sitat fra: Disqusor på tirsdag 14. august 2018, klokken 12:28
i3 94 Ah, Fully Charge: Selv kjører jeg høyst normalt, følger trafikk, i modus EcoPro+ det meste av tiden, med en noe mindre "miks" med modus Comfort.

Status: 10.8 kwh forbruk ! Kjenner folk i Oslo området som forteller om reell rekkevidde på 300 km + !!!
Det er ikke unormalt med 300 km rekkevidde (på sommeren) hvis man kjører uten AC på (i EcoPro+). Har gjort det selv ved flere anledninger nå i sommer i hastigheter opp mot 80 km/t.

Orbit

Hadde min årlige "tøm batteriet mest mulig for å hjelpe BMS'en" på søndag+mandag. 299.8 km med 46.9 km/t snitthastighet, frem til bilen viser 1%/"low km" (som var 0.3kWh utnyttbar kapasitet igjen på batteriet). Kjøring i EcoPro (uten pluss), men med AC og klima på Comfort. Første 180 km var landeveiskjøring (inklusve 900m høydefall) og litt motorvei (Drammen-Oslo i venstrefil), deretter diverse bykjøring i Oslo fordelt over flere turer.

(Og MaxSOC gikk opp fra 29.68 til 29.84, så litt men ikke mye økning i estimert kapasitet i BMS)
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Toalmar

Synes det er godt gjort å få 300km uten å lade en 94Ah. Kjører selv veldig mye 80 km/t turer og kan helt klart si at 300 km uten å lade virker for meg uoppnåelig. Mener jeg kjører økonomisk og lurer på hva jeg gjør feil.
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

Ulle

Sitat fra: Toalmar på tirsdag 13. november 2018, klokken 20:25
Synes det er godt gjort å få 300km uten å lade en 94Ah. Kjører selv veldig mye 80 km/t turer og kan helt klart si at 300 km uten å lade virker for meg uoppnåelig. Mener jeg kjører økonomisk og lurer på hva jeg gjør feil.

Tror ikke du gjør så mye feil. Rekorden i i3 community (dvs innrapportert rekord fra alle som har registrert seg der - som jeg antar er flertallet) har lenge ligget stabilt på 270km. Superlangkjørerne man leser om her inne ønsker tydeligvis ikke dele sine rekorder i appen.
2017 X75d AP2.5 MCU1
2017 BMW i3 94ah

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA