Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tester og medieomtaler

Startet av daktari, torsdag 24. mai 2018, klokken 08:39

« forrige - neste »

4Matic Fanatic

https://www.auto-motor-und-sport.de/test/audi-e-tron-jaguar-i-pace-mercedes-eqc-tesla-model-x/

Sitat fra: Google translateNot surprisingly, the Mercedes EQC with the lowest battery capacity offers the smallest range (317 kilometers). The Model X comes furthest in this test with 385 kilometers, Jaguar I-Pace (361 kilometers) and Audi E-Tron (339 kilometers) rank in between. Incidentally, late autumn outside temperatures reduce the range by around ten percent compared to the values ​​determined in summer.

Her er det bare å kjøre i Eco-mode etter siste patcher så stiller man likt med TMX100 på rekkevidde?

Ingeniøren

Ny Taxi rundt Nurburgring.  Litt artig med han karen som har lånte en elbil for første gang og ikke sier så mye om sin bakgrunn bortsett fra at han er Petrolhead...

Når han tar taxi's sitter han nærmest totalt avslappet mens du ser at han som kjører gir på for å få litt reaksjon uten å lykkes - karen er like kald og prater rolig videre. Helt til sist ser vi at han har kjørt på bane før...

https://www.youtube.com/watch?v=RtpfOK4Dbws

God jul folkens  :+1:
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

JPM

Dersom myndighetene fortsetter med el-bilfordelene er det fremtiden. Men nå som trondheim skal umiddelbart øke bomsatsen til 50%, tror jeg flere vil tenke seg om ift el-bil som nummer 1 bil.
Jeg tilhører nok den kategorien som vil vurdere hybrid når i-pacen byttes ut.

Regnestykket går akkurat opp med 0kr i bom, med 50% takst, gjør det ikke det.

Da sammenligner jeg en i-pace til 750K med en diesel/bensin/hybrid til 550K. Blir nok Volvo V60 neste gang, et par år brukt.

Tellus

#423
Regnestykket blir litt annerledes hvis du vurderer en fossilpremium opp mot en elbilpremium. Her er fortsatt elbiler billigere i innkjøp. De aller fleste av disse kjøperene burde havne ned på elbilsiden.

Det kommer en del interessante rimeligere elbiler fremover som bør konkurrere godt mot ikke-premium segmentet av fossilsegmentet. Begynner Norge med MVA på elbiler tipper nok vektskålen i feil retning.

Maxwell_400

Når vi skulle bytte ut den store diesel SUV'en så ville jeg prøve elbil, samboeren villle ha ny diesel mens ungene tenkte miljø og var superklare på at det måtte bli elbil. Uten subsidiene har det nok blitt en XC60/XC90.

Men når det først skulle bli elbil så falt valget på den som har offroad kvaliteter og er best å kjøre.
I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

Counterpointer

Sitat fra: JPM på onsdag 25. desember 2019, klokken 22:59
Jeg tilhører nok den kategorien som vil vurdere hybrid når i-pacen byttes ut.

Regnestykket går akkurat opp med 0kr i bom, med 50% takst, gjør det ikke det.
Husk at hybrid, avhengig av bruksmønster, varierer veldig i forbruk og at service kostnader er vesentlig høyere enn både ren fossil og BEV.

Tellus

Sitat fra: Maxwell_400 på torsdag 26. desember 2019, klokken 12:59
Når vi skulle bytte ut den store diesel SUV'en så ville jeg prøve elbil, samboeren villle ha ny diesel mens ungene tenkte miljø og var superklare på at det måtte bli elbil. Uten subsidiene har det nok blitt en XC60/XC90.

Men når det først skulle bli elbil så falt valget på den som har offroad kvaliteter og er best å kjøre.

Med mindre du vurderte å kjøre rundt i en helt strippet XC60 så er den dyrere enn en I-Pace.
En XC90 en god del mer.

Slik sett synes jeg premium elbiler er gode kjøp sammenlignet med premium fossilbiler uavhengig av bompris. Om XC60 kan kalles premium kan sikkert diskuteres. Samme kan vel sies om Audi Q5 og BMW X3  :D 

4Matic Fanatic

Sitat fra: JPM på onsdag 25. desember 2019, klokken 22:59
...Da sammenligner jeg en i-pace til 750K med en diesel/bensin/hybrid til 550K. Blir nok Volvo V60 neste gang, et par år brukt.
Du står jo fritt til å sammenligne epler og nøtter, men du kan ikke forvente at vi andre forstår regnestykkene dine.
Skal du sammenligne mot en hybrid/fossil-bil må du ihvertfall sammenligne med tilsvarende biler, eks. Porsche Macan eller Audi SQ5, som begge havner på feil side av 1 mill... og begge vil bli frakjørt av I-Pace'n, både ut av lyskryssene og i terrenget.

50% bompenger er naturligvis mer enn 0% bompenger, men ikke i nærheten av en dealbreaker for at jeg ikke skulle kjøre elbil i framtiden.

JPM

Da jeg kjøpte i-pacen var verdifallet mindre på "dyre" el-biler kontra dyre fossil biler. Så jeg strakte budsjettet til 750 fremfor 550. Det var kun en av faktorene.

4Matic Fanatic

Sitat fra: JPM på torsdag 26. desember 2019, klokken 22:04
Da jeg kjøpte i-pacen var verdifallet mindre på "dyre" el-biler kontra dyre fossil biler. Så jeg strakte budsjettet til 750 fremfor 550.
Jeg strekte også budsjettet noen hundre tusen kontra andre biler jeg har kjøpt, men lurte ikke meg selv til å tro at verdifallet ville bli mindre enn en billigere fossilbil, i en tid hvor det kommer stadig flere valgmuligheter på elbilfronten.
Det jeg derimot forventet var lavere driftskostnader og en vesentlig morsommere kjøreopplevelse, og selv med 100% bompenger får jeg det. :-)

Kanutten

Sitat fra: 4Matic Fanatic på torsdag 26. desember 2019, klokken 18:21
... eks. Porsche Macan eller Audi SQ5, som begge havner på feil side av 1 mill... og begge vil bli frakjørt av I-Pace'n, både ut av lyskryssene og i terrenget.

Det er nok litt avhengig av hvilken Macan det er snakk om. Macan Turbo er en ganske kapabel maskin :)

(Jeg har hatt begge, og opplever nok Macan som vassere enn i-Pace på kjøreegenskaper) ...men vi snakker selvsagt om en helt annen prisklasse.

4Matic Fanatic

Sitat fra: Kanutten på fredag 27. desember 2019, klokken 11:08
Det er nok litt avhengig av hvilken Macan det er snakk om. Macan Turbo er en ganske kapabel maskin
Ja, jeg bare klikka kjapt inn på Bilnorge.no og det som lå der var Macan og Macan S, ikke Turbo.  :)
Uansett - skal man regne kostnader på bilhold er disse i en gruppering man bør sammenligne mot, ikke en Rav4 eller XC60 med en slapp dieselfirer.

Tellus

#432
Her ble bilene kjørt til de stoppet. I-Pace gikk ca 20 miles (over 30 km) fra 0% til stopp. Denne bilen hadde neppe H264 installert.

Resultater (i miles)
Tesla Model 3 LR 270
Kia Niro 255
I-Pace 223
Leaf 62kWh 208
E-tron 206
EQC 194.

Testen ble skjemmet av at de ikke kjørte avgårde med fulle batterier. I-Pace var f.eks. på 96%.
Ser ut til å være 22 tommer på I-Pacen.

https://www.youtube.com/watch?v=ZH7V2tU3iFc&feature=youtu.be&fbclid=IwAR3u4kjBWH0VnBku3HlvynoREg76L9wLdAieaoNN1gE926lZXb7d6IkN0wY

Contango

Interessant test. 30 km under null er nokså vilt. Riktignok inne på parkeringsplass i lav hastighet. Må ha holdt på i timesvis. Bilen har de svarte 20 tommerne.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

JPM

Er vel ikke en test, men vi i Trondheim fikk testet I-Pacen på skikkelig vinterføre i dag. Har vel kommet 20-30cm med tung snø i natt. Jeg har ikke garasje, og satte bare bilen i revers, og gønnet på bakover. Null problem. Stoppet bilen for å måke av midt på en ubrøytet plass, ikke noe stress å kjøre videre.
Glatta er det lite å gjøre med selv for den beste 4x4, men oppover glatte ubrøytede bakker, er bilen som en drøm.

Fantastisk vinterbil dette, terningkast 6.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA