Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tester og medieomtaler

Startet av daktari, torsdag 24. mai 2018, klokken 08:39

« forrige - neste »

chargedup

Android Auto fungerer i alle fall i min bil som ble utlevert med oppdatering 14.2.
Ikke at jeg har brukt det til noe annet enn å teste det 2 ganger da AA gjør det vanskelig å sjekke ladestasjoner på Fortum appen og det er kun på lange reiser jeg trenger kart.
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

Vannkraft

Doug DeMuro: "The 2019 Jaguar I-Pace Is the Most Important SUV of the Year"

Youtuber med sterke synspunkter på I-Pace sammenlignet med Tesla

Med 2,3 millioner followers er det mange som lytter til han



https://www.youtube.com/watch?v=mA0PpOxnU7w

1000kwh

Sitat fra: Vannkraft på torsdag 06. desember 2018, klokken 19:26
Doug DeMuro: "The 2019 Jaguar I-Pace Is the Most Important SUV of the Year"

Youtuber med sterke synspunkter på I-Pace sammenlignet med Tesla

Med 2,3 millioner followers er det mange som lytter til han



Da må du også få sett "Here's Why the Tesla Model 3 Is the Coolest Car of 2017:+1:

https://www.youtube.com/watch?v=te6VqldjTT8

Trapper

Hva har videoen over med Jaguar I-Pace å gjøre?

INisse


Tellus

Interessant artikkel. Batteriet sin komfortsone er 20-30 grader. Bilen vil forsøke å holde batteriet i denne sonen, men det temperaturen kan også være utenfor. Lavere eller høyere temperatur betyr sannsynligvis at f.eks. du får redusert ladeeffekt.

Stikkkontakt

Sitat fra: INisse på torsdag 06. desember 2018, klokken 23:36
Her er kanskje forklaringen på hvorfor I-Pace er effektiv ved lave hastigheter.

Er I-Pace effektiv ved lave hastigheter? Det har jeg aldri merket.

xref

Sitat fra: Tellus på fredag 07. desember 2018, klokken 00:58
Interessant artikkel. Batteriet sin komfortsone er 20-30 grader. Bilen vil forsøke å holde batteriet i denne sonen, men det temperaturen kan også være utenfor. Lavere eller høyere temperatur betyr sannsynligvis at f.eks. du får redusert ladeeffekt.

Det er vel ganske vanlig. Tesla fungerer på akkurat samme måte.
S70D VIN: 87XXX levert i slutten av Juli

INisse

Sitat fra: Stikkkontakt på fredag 07. desember 2018, klokken 07:28
Sitat fra: INisse på torsdag 06. desember 2018, klokken 23:36
Her er kanskje forklaringen på hvorfor I-Pace er effektiv ved lave hastigheter.

Er I-Pace effektiv ved lave hastigheter? Det har jeg aldri merket.

Ifølge Teslabjørn sin test i 40km/t brukte I Pace 145Wh/Wh i sammenlikning med hans Model X 157Wh/km. Det vil si 84,7Kwh/145Wh= 584 km.

https://youtu.be/eMIPBJudGfo

daktari

Det er vel denne setningen som forklarer det høye forbruket - stort sett alltid 4x4 med mindre man kjører under 46 km/t OG er forsiktig med gassen.

Q:The I-Pace has an electric motor on the front and rear axles. When it is driving on the road at 70 mph, do both motors drive all four wheels?

A: We've calibrated motors to be operating at their most efficient at all times. Generally, that's splitting the load between the two motors. At very low speeds, sub-30 mph with very light loads, we turn off the front, so it's a rear-wheel-drive car. But as soon as you get over 30 mph, the front motor will come in. Or, if you do any more than feathering the throttle, the front will come in. As soon as you are over 30 mph, it's fundamentally a 50-50 split that we operate.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Stikkkontakt

Sitat fra: daktari på fredag 07. desember 2018, klokken 09:34
As soon as you are over 30 mph, it's fundamentally a 50-50 split that we operate.

Ja, dette forklarer det høye forbruket. 2 motorer som opererer med lav last og ditto elendig effektivitet. Hvor fort kan du kjøre med Tesla før motor nr 2 sparker igang?

daktari

Tesla har oppskriften: Bjørns video fra 6 min og 18 sek
https://youtu.be/lSRv-REnUIg?t=374

Bakhjulsdrevet til 90 km/t
Forhjulsdrevet fra 90 km/t og opp
AWD ved aks som krever over ca. 40-60 kW
AWD fra temp.<1 grad.

En annen ting jeg merker meg er at I-pacen både slipper hekken ganske lett og har litt drag i rattet ved hard aks og sving i lav hastighet. Merket aldri dette i Teslaen. Kan dette være et symptom på en litt svakere/tregere motorstyring, som er for treg med å flytte moment på den motoren som har best grep; jmfr https://www.tesla.com/no_NO/blog/tesla-all-wheel-drive-dual-motor-power-and-torque-specifications?redirect=no
Eller er det en ønsket egenskap fra Jaguar sin side?

PS:Jeg har selv cruiset i 130ish og sett kun frontmotor i aksjon med effekt 20-30 kW på gamlebilen  (via ScanMyTesla).
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Tellus

Motorstyringen er jo under SW kontroll. Her kunne Jaguar endret på styringen under f.eks. Eco modus slik at motor 2 kicker først inn på høyere hastigheter. Ganske tydelig at Jaguar prioriterer kjøreopplevelse, men i Eco modus burde opplagt prioritering gå til maks rekkevidde. Low energi modus er egentlig ikke brukbar til noe med mindre man virkelig trenger det.

Nordlands

Jeg synes også det er forsvinnende lite forskjell i Eco modus, og litt merkelig at gasspedal-responsen er mer dempet i is/regn/snø modus enn i Eco.
I-Pace HSE launch edition - Prod 30.08.18 - Levert 02.11.18

daktari

Dynamic kan være som nå.
Komfort burde være som Tesla sitt oppsett, inkl mindre hjulslipp.
Eco-modus bør ha enda mindre batterivarming (og mindre effekt-uttak=tregere).
Rain/snow kunne være som komfort men permanent AWD.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA