Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tester og medieomtaler

Startet av daktari, torsdag 24. mai 2018, klokken 08:39

« forrige - neste »

oyvind86

290 km. Rekkevidde med snittfart 98 km/t. rundt 0 grader er ikke helt bra.

Da havner vi fort på rundt 250 km. På Norsk vinterføre mellom -5 og -10 grader slik som flere har antatt.

Stikkkontakt

#271
Sitat fra: oyvind86 på lørdag 01. desember 2018, klokken 15:33

Da havner vi fort på rundt 250 km. På Norsk vinterføre mellom -5 og -10 grader slik som flere har antatt.

Jeg brukte 42% batteri hjemmefra til Myrkdalen igår. 149 km. Jeg syns det er ok med 2-5 grader, 450 meter stigning og mye vann i veien. 75 km/t i snitt fra Nesttun. De som er kjent med denne strekningen vil vite at det er en høy snittfart. Cruisecontrol hele veien forresten. Naboer som har X75D sier at tur/retur ikke er mulig uten å lade.

Tellus

#272
Sitat fra: oyvind86 på lørdag 01. desember 2018, klokken 15:33
290 km. Rekkevidde med snittfart 98 km/t. rundt 0 grader er ikke helt bra.

Da havner vi fort på rundt 250 km. På Norsk vinterføre mellom -5 og -10 grader slik som flere har antatt.

Snittfart på 98km/t er ganske fort med mindre man kjører kun motorvei. Kjører du i konstant 100km/t på speedometer så får du rekkevidde rundt 350 km i temperatur rundt 5 grader.

Forøvrig står det 319 km rekkevidde med snitt 98 km/t. De 290 fremkommer etter at bilen ble kjørt videre i 110 km/t.

RayBomb

Sitat fra: mariowing på torsdag 29. november 2018, klokken 22:04
Hvis man låser opp to ganger og ikke avslutter ladingen på laderen først så avsluttes ladingen uten at man trenger å dra frem brikke eller app. Det er den kombinasjonen jeg liker best!
Er dette noe man kan gjøre med i-pace?
Og pistol da frigjøres fra bilen?
💫 Hyundai Ioniq 5 - Project 45
  - Elektrisk hengerfeste

💫 I-Pace S Edition X590 (19MY) - Solgt

mariowing

Sitat fra: RayBomb på søndag 02. desember 2018, klokken 01:13
Sitat fra: mariowing på torsdag 29. november 2018, klokken 22:04
Hvis man låser opp to ganger og ikke avslutter ladingen på laderen først så avsluttes ladingen uten at man trenger å dra frem brikke eller app. Det er den kombinasjonen jeg liker best!
Er dette noe man kan gjøre med i-pace?
Og pistol da frigjøres fra bilen?

Jeg gjorde det ved en feiltagelse en gang og oppdaget at laderen meldte lading avsluttet. Prøvd det to-tre ganger etterpå med samme resultat. Har sjekket på «min side» og betalingene er korrekt. Så for meg ser det ut til å fungere fint. Så mitt svar på dine spørsmål er ja og ja.
Oslo
Nissan Leaf levert februar 2012, solgt januar 2015
Tesla Model S 85 levert desember 2014, solgt august 2016
Tesla Model S P90DL kjøpt august 2016, solgt januar 2017
BMW i3 kjøpt januar 2017
Jaguar I-Pace reservert februar 2017

Vannkraft

Minner om tema for tråden

"Tester og medieomtaler"

Øyvind.h

Sitat fra: Tellus på søndag 02. desember 2018, klokken 00:41
Sitat fra: oyvind86 på lørdag 01. desember 2018, klokken 15:33
290 km. Rekkevidde med snittfart 98 km/t. rundt 0 grader er ikke helt bra.

Da havner vi fort på rundt 250 km. På Norsk vinterføre mellom -5 og -10 grader slik som flere har antatt.

Snittfart på 98km/t er ganske fort med mindre man kjører kun motorvei. Kjører du i konstant 100km/t på speedometer så får du rekkevidde rundt 350 km i temperatur rundt 5 grader.

Forøvrig står det 319 km rekkevidde med snitt 98 km/t. De 290 fremkommer etter at bilen ble kjørt videre i 110 km/t.

I testen står følgende:

Sitat
På veien til harrymekkaet kjørte vi omtrent som vi ville kjørt enhver annen bil: Fulgte trafikken og holdt stort sett fartsgrensa eller litt over, med bilen i kjøremodus Comfort, som er å anse som ganske standard. Ved ankomst Eurocash viste bilen 59 prosent gjenstående rekkevidde, med 130,7 kilometer kjørt og en snitthastighet på 98 kilometer i timen.

Forbruket var på 26,5 kWh/100 kilometer, sannsynligvis litt over det vi ville brukt om vi skulle kjørt samme strekning med en Tesla Model X med største batteri. Det skulle tilsi en totalrekkevidde på cirka 319 kilometer.

På returen lot vi altså bilen kjøre selv store deler av veien, med den adaptive cruisekontrollen satt til drøyt 110 kilometer i timen. Vel fremme i garasjen viste bilen ti prosent gjenstående batterikapasitet, med 131,3 kilometer kjørt på strekningen og totalt 261 kilometer denne novemberdagen. Det skulle tilsi 290 kilometer total rekkevidde, ganske langt unna WLTP-tallet på 470 kilometer.

De har altså kjørt til Sverige, handlet og kjørt tilbake. Det er motorvei stort sett hele veien. Derav høy snitthastighet selv om de ikke akkurat kjørte fort på den strekningen.
De taper litt på behov for ny oppvarming av kupe, men jeg får ikke inntrykk av at det er stor hastighetsforskjell på vei opp og ned. De testet bare to forskjellige måter å kjøre på. Med fartsgrense på 110 deler av veien vil cruise på drøyt 110 bare tilsvare flyt med resten av trafikken. På den strekningen der må du legge deg i rundt 120 før du er over snittet. Skal du primært kjøre forbi må du opp
nærmere 130.

Hadde de droppet handlingen og dermed behov for oppvarming av kupe hadde det vært en bra test. Man må alltid kjøre tur/retur for å unngå utslag pga vindretning etc.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Stikkkontakt

Snitthastigheten faller veldig fort med 10-15 kmt mens man kjører inn på senteret og leter etter parkering. Men at 110-120 drar juice fra batteriet er utvilsomt. Her på vestlandet er ikke hastigheter over 80 et tema. Dermed blir forbruk og rekkevidde mye hyggeligere.

JorEl

Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

4Matic Fanatic

Virket vesentlig mer åpne for bilen enn Fred Magne Skillebæk som har skrevet 'testen' som ligger på Dagbladet nå..  ::)


JorEl

#281
Et lite tips til dem som vil lese mer om hvordan Tesla model S klarer seg mot I-pace, er å betale for Dagbladet Pluss. Nå er det julekampanje/halv pris, noe som jeg benyttet meg av KUN for å lese testen.
Testen var kjekk å lese for meg som nettopp har kjøpt Tesla S75D. ;)


https://www.dagbladet.no/tema/duellen-om-el-tronen-sa-bra-er-jaguar-i-pace-mot-tesla-model-s/70507641

(Håper ingen I-pace-lovere blir sure, for I-pace er i hvert fall den nyeste bilen og ser kul ut, samtidig som den er mer sjelden. Jeg synes bilen er flott!)
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

4Matic Fanatic

Sitat fra: JorEl på tirsdag 04. desember 2018, klokken 13:32
(Håper ingen I-pace-lovere blir sure, for I-pace er i hvert fall den nyeste bilen og ser kul ut, samtidig som den er mer sjelden. Jeg synes bilen er flott!)
Lest den før, og den "testen" gjør ihvertfall meg sur, det er rart at etter at en samlet bilpresse over hele Europa har konkludert med at i-Pace gir mye mer kjøreglede og har et bedre understell enn Tesla, så dukker det opp en person i Norge som påstår at både TMS og TMX er vesentlig mer kultivert på veien, mindre understyrt, bedre respons samt at lydanlegget i Tesla langt overgår anlegget i Jaguaren. Så sammenligner han prisen på en halvutstyrt TMS med en FE og konkluderer med at vinneren er 100 tusen billigere enn taperen av testen.
Så kjører han fronten ned i grøft og gjør narr av at dette ikke er noen SUV, som for å slå inn siste spikeren. At han til slutt klarer å lure inn en setning om at han ikke er utpreget Tesla-fan blir bare for dumt.

z4rd

#283
«Mye mer kjøreglede», faktisk. Du skjønner at noe er litt off?

Jeg føler at man må ha testet ting og sammenlignet selv. Er nesten ikke noe poeng å lese tester lenger, virker det som. Eneste interessante blir omtrent kun fakta - som feks dimensjoner osv.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

samotholt

Sitat fra: 4Matic Fanatic på tirsdag 04. desember 2018, klokken 19:48
Sitat fra: JorEl på tirsdag 04. desember 2018, klokken 13:32
(Håper ingen I-pace-lovere blir sure, for I-pace er i hvert fall den nyeste bilen og ser kul ut, samtidig som den er mer sjelden. Jeg synes bilen er flott!)
Lest den før, og den "testen" gjør ihvertfall meg sur, det er rart at etter at en samlet bilpresse over hele Europa har konkludert med at i-Pace gir mye mer kjøreglede og har et bedre understell enn Tesla, så dukker det opp en person i Norge som påstår at både TMS og TMX er vesentlig mer kultivert på veien, mindre understyrt, bedre respons samt at lydanlegget i Tesla langt overgår anlegget i Jaguaren. Så sammenligner han prisen på en halvutstyrt TMS med en FE og konkluderer med at vinneren er 100 tusen billigere enn taperen av testen.
Så kjører han fronten ned i grøft og gjør narr av at dette ikke er noen SUV, som for å slå inn siste spikeren. At han til slutt klarer å lure inn en setning om at han ikke er utpreget Tesla-fan blir bare for dumt.
Når det gjelder bilpressen så må man ta på et filter. De har en agenda, og så langt har den vært mot Tesla. Om Jag har bedre kjøreegenskaper enn Tesla vet jeg ikke noe om, men det som er åpenbart er at MX ikke kjører som MS.

Når det gjelder utstyr så er nå "alt" bortsett fra autopilot standard på MS og MX så den er vel grei.

Det bildet du refererer til reagerte også jeg på. Noe så inni hampen dumt. Jaguar har åpenbart bedre bakkeklaring enn MS og sikkert også enn MX (gadd ikke å sjekke).

Det er faktisk mulig å sende tilbakemeldinger til de som lager disse artiklene (det har jeg gjort flere ganger).
Polestar 2, S85D, A8 3.0 Tdi,

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA