Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tester og medieomtaler

Startet av daktari, torsdag 24. mai 2018, klokken 08:39

« forrige - neste »

i05L0

Sitat fra: Krabbe 2 på fredag 15. juni 2018, klokken 23:51
[Ta deg en tur på fjorden ;)

Jeg har faktisk vært mye på tur i Storfjorden og Geirangerfjorden. I Nordfjord og Sognefjorden, også, for den saks skyld. Men fra spøk til revolver: Dere bør sette press på Grønn Kontakt, Fortum og Ionity. Selv hopper jeg av BMW og går over til Tesla på grunn av ladenettverket.

2020 BMW i3 Charged Plus, 120 Ah
2021 BMW i3 Charged Plus, 120 Ah
2016 BMW i3 Charged Edition 60Ah

Counterpointer

Sitat fra: i05L0 på lørdag 16. juni 2018, klokken 00:11
Sitat fra: Krabbe 2 på fredag 15. juni 2018, klokken 23:51
[Ta deg en tur på fjorden ;)

Jeg har faktisk vært mye på tur i Storfjorden og Geirangerfjorden. I Nordfjord og Sognefjorden, også, for den saks skyld. Men fra spøk til revolver: Dere bør sette press på Grønn Kontakt, Fortum og Ionity. Selv hopper jeg av BMW og går over til Tesla på grunn av ladenettverket.
For å være helt alvorlig kommer du da til å vente mer på telefon/verksted/dropp in osv enn noen tilbringer ved å vente på ladere!
Høyst sannsynlig.

i05L0

#167
Sitat fra: knut.aulie på lørdag 16. juni 2018, klokken 00:28
For å være helt alvorlig kommer du da til å vente mer på telefon/verksted/dropp in osv enn noen tilbringer ved å vente på ladere!
Høyst sannsynlig.

Særlig. Jeg kan ikke glemme synet av dynamikken ved Teslas Superladere ved Vinstra Vegpark i påsken. 12 ladere og fullstendig kontroll. Tesla S og X til og fra i et jevnt sig. Mens vi andre sloss om tre ladere fra Fortum på den ene siden og to fra Grønn Kontakt på den andre. Neste påske kjører jeg Tesla!

2020 BMW i3 Charged Plus, 120 Ah
2021 BMW i3 Charged Plus, 120 Ah
2016 BMW i3 Charged Edition 60Ah

Counterpointer

Sitat fra: i05L0 på lørdag 16. juni 2018, klokken 00:41
Sitat fra: knut.aulie på lørdag 16. juni 2018, klokken 00:28
For å være helt alvorlig kommer du da til å vente mer på telefon/verksted/dropp in osv enn noen tilbringer ved å vente på ladere!
Høyst sannsynlig.

Særlig. Jeg kan ikke glemme synet av dynamikken ved Teslas Superladere ved Vinstra Vegpark i påsken. 12 ladere og fullstendig kontroll. Tesla S og X til og fra i et jevnt sig. Mens vi sloss om tre ladere fra Fortum på den ene siden og to fra Grønn Kontakt på den den andre. Neste påske kjører jeg Tesla!
Det kan godt hende, men jeg har brukt store deler av to arbeidsdager siste uke på å vente og mase samt kjøre og hente hans S70D på en avtalt og bestilt service som de ikke klarte å utføre den dagen de skulle og han var uten bil i over et døgn. Telefon var umulig å komme frem på.
Forrige gang han var på service måtte han sitte flere timer på ettermiddagen å vente på at den ble gjort ferdig.....


Personlig har jeg aldri opplevd slikt med andre verksteder.

Forøvrig er  bilen helt strøken og lader raskt på superlader, men han er helt avhengig av Chademoadapteret sitt.

Eyvind Bernhardsen

Unnskyld at jeg forstyrrer den viktige distriktspolitiske kukfektingen, men her er InsideEVs første titt på I-Pace

Trigger warning: Konklusjonen er ganske positiv, så anmeldelsen er sannsynligvis ikke kritisk nok for de som er mest opptatt av balansert og nøytral biljournalistikk.

automat

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 15. juni 2018, klokken 23:13


Synes ikke grensen er så klar, og til dels optimistisk. Det forutsetter at du får startet med 100%, noe du ikke alltid får. Og du kjører til 0%, noe du sjelden tør eller vil. Og det er sommer og relativt moderate fartsgrenser.

Virkeligheten er langt mer sammensatt enn at man kan sette hurtiglading i en kilometer-bås. Har haugevis med eksempler fra siste 5 år med langrekkevidde elbil.

Og bare en så enkel ting som at det ikke er mulig å destinasjonslade på stedet man skal til, halverer aksjonsradiusen.

Vinterstid, når man starter returen med kald bil, så tror jeg ikke man kommer så veldig mye mer enn 15 mil, før behovet for hurtiglading melder seg.

Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Eyvind Bernhardsen

Ok, denne bannbullen fra Seeking Alpha er i overkant kritisk mot Tesla.

Vær forberedt på å lese vesentlig mer om Tesla enn om I-Pace. Det kan være lurt å varme opp ved å gå igjennom de siste sidene i denne tråden.

mariowing

Sitat fra: Eyvind Bernhardsen på lørdag 16. juni 2018, klokken 07:41
Unnskyld at jeg forstyrrer den viktige distriktspolitiske kukfektingen, men her er InsideEVs første titt på I-Pace

Med respekt for Eyvinds kuk avstår jeg fra ytterligere kommentarer til Tesla-laderne og deres oppkonstruerte problemstillinger på tross av at jeg har mye jeg vil ha sagt.

Forøvrig en meget bra artikkel fra InsideEVs, inneholder til og med en egen seksjon om hva han ikke likte om bilen.
Oslo
Nissan Leaf levert februar 2012, solgt januar 2015
Tesla Model S 85 levert desember 2014, solgt august 2016
Tesla Model S P90DL kjøpt august 2016, solgt januar 2017
BMW i3 kjøpt januar 2017
Jaguar I-Pace reservert februar 2017

AJ82

Sitat fra: Eyvind Bernhardsen på lørdag 16. juni 2018, klokken 07:41
Unnskyld at jeg forstyrrer den viktige distriktspolitiske kukfektingen, men her er InsideEVs første titt på I-Pace

Trigger warning: Konklusjonen er ganske positiv, så anmeldelsen er sannsynligvis ikke kritisk nok for de som er mest opptatt av balansert og nøytral biljournalistikk.

Bare å glede seg  :D :+1:

A.J.
- 2022 Mercedes EQE 43 AMG
- 2022 Kia EV6
- 2024 Volvo EX90 (i bestilling)
x 2023 BMW I4 M50
x 2022 Audi E-Tron GT
X 2021 Polestar 2 LR AWD
x 2020 E-Tron 50 Sportback
x 2019 E-Tron 55 SUV
x 2019 E-Golf

automat

Sitat fra: Eyvind Bernhardsen på lørdag 16. juni 2018, klokken 07:41

Trigger warning: Konklusjonen er ganske positiv, så anmeldelsen er sannsynligvis ikke kritisk nok for de som er mest opptatt av balansert og nøytral biljournalistikk.

På slike korte prøvekjøringer kan man få et inntrykk av hvordan elbilen fungerer som bil, og der briljerer Jaguar. Men man får ikke testet elbilspesifikke ting som reel rekkevidde, og hvordan lading/hurtiglading fungerer. Det tar for lang tid til å kunne gjøres ved en slik prøvekjøring.

Et annet spørsmål er hvor oppmerksom tradisjonelle biljournalistene er på det elbilspesifikke. (Jeg tenker nå generelt, ikke denne artikkelen).

Jeg tviler på at en tradisjonell biljournalist ville klart å avsløre Nissans «rapidgate», selv under en skikkelig test.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

AJ82

Sitat fra: Eyvind Bernhardsen på lørdag 16. juni 2018, klokken 08:19
Ok, denne bannbullen fra Seeking Alpha er i overkant kritisk mot Tesla.

Vær forberedt på å lese vesentlig mer om Tesla enn om I-Pace. Det kan være lurt å varme opp ved å gå igjennom de siste sidene i denne tråden.

Hehe  :)

A.J.
- 2022 Mercedes EQE 43 AMG
- 2022 Kia EV6
- 2024 Volvo EX90 (i bestilling)
x 2023 BMW I4 M50
x 2022 Audi E-Tron GT
X 2021 Polestar 2 LR AWD
x 2020 E-Tron 50 Sportback
x 2019 E-Tron 55 SUV
x 2019 E-Golf

DagfinnN

Sitat fra: knut.aulie på lørdag 16. juni 2018, klokken 00:28
For å være helt alvorlig kommer du da til å vente mer på telefon/verksted/dropp in osv enn noen tilbringer ved å vente på ladere!
Høyst sannsynlig.
Jeg legger merke til at noen av misunnelse/skadefryd/irritasjon/betaling/trolling (stryk det som ikke passer) hele tiden fremhever det forhåpentligvis midlertidige problemet er på enkelte serviceverksteder.
Ja - det er nok j... irriterende for de som opplever slikt. 96% av eierene merker tydeligvis ikke noe til dette siden de er så fornøyde, se: https://elbil.no/samme-bilmerke-%C2%AD-men-elbilistene-er-mest-fornoyd/.

I 2017 leverte Jaguar 299 biler i Norge, sum  for alle modeller. Nå skal de levere opp mot 10 gangeren på en helt ny plattform. Jeg håper det går bra, men det er det ingen som vet. Jaguar har historisk sett ikke skåret veldig høgt på driftssikkerhet og service.
Ikke misforstå: Jeg ønsker at  Jaguar skal lykkes. Intet er bedre enn mange gode elbiler. Men, husk at fallhøgden er stor.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

mariowing

Sitat fra: DagfinnN på lørdag 16. juni 2018, klokken 10:45
Sitat fra: knut.aulie på lørdag 16. juni 2018, klokken 00:28
For å være helt alvorlig kommer du da til å vente mer på telefon/verksted/dropp in osv enn noen tilbringer ved å vente på ladere!
Høyst sannsynlig.
hele tiden fremhever det forhåpentligvis midlertidige problemet er på enkelte serviceverksteder.

Men, husk at fallhøgden er stor.

Klarer ikke å la være å kommentere dette.

Jeg eide to Model S fra desember 2014 til januar 2017. Det var aldri under tre måneders ventetid på verksted i Oslo i den perioden. Når jeg leser på forum og Facebook nå så virker det ikke som situasjonen har blitt bedre siden januar 2017. Så "midlertidig" har vart en stund.

Når det gjelder fallhøyde så vil jeg heller si det slik "Jaguar har mye å gå på siden Tesla har lagt lista veldig lavt når det gjelder antall feil og ventetid på service".
Oslo
Nissan Leaf levert februar 2012, solgt januar 2015
Tesla Model S 85 levert desember 2014, solgt august 2016
Tesla Model S P90DL kjøpt august 2016, solgt januar 2017
BMW i3 kjøpt januar 2017
Jaguar I-Pace reservert februar 2017

Counterpointer

Sitat fra: DagfinnN på lørdag 16. juni 2018, klokken 10:45
Sitat fra: knut.aulie på lørdag 16. juni 2018, klokken 00:28
For å være helt alvorlig kommer du da til å vente mer på telefon/verksted/dropp in osv enn noen tilbringer ved å vente på ladere!
Høyst sannsynlig.
Jeg legger merke til at noen av misunnelse/skadefryd/irritasjon/betaling/trolling (stryk det som ikke passer) hele tiden fremhever det forhåpentligvis midlertidige problemet er på enkelte serviceverksteder.
Ja - det er nok j... irriterende for de som opplever slikt. 96% av eierene merker tydeligvis ikke noe til dette siden de er så fornøyde, se: https://elbil.no/samme-bilmerke-%C2%AD-men-elbilistene-er-mest-fornoyd/.

I 2017 leverte Jaguar 299 biler i Norge, sum  for alle modeller. Nå skal de levere opp mot 10 gangeren på en helt ny plattform. Jeg håper det går bra, men det er det ingen som vet. Jaguar har historisk sett ikke skåret veldig høgt på driftssikkerhet og service.
Ikke misforstå: Jeg ønsker at  Jaguar skal lykkes. Intet er bedre enn mange gode elbiler. Men, husk at fallhøgden er stor.
Jeg tipper at Jaguar eierne blir like fornøyde, selv om de (jeg) også kommer til å få sine utfordringer. 96 % positiv tror jeg er en blanding av at de har en bra bil, som er elektrisk og ikke minst de har betalt en shitload med penger for, som gjør at en må opprettholde egen selvfølelse ved å være fornøyd.
De akkurat samme punktene gjelder Jaguar, så der er vi i nøyaktig samme bås.

Jeg kommer høyst sannsynlig til å kjøpe Tesla model 3 awd når den kommer og for min del passet ingen av adjektivene du foreslo, frykt/engstelse hadde passet bedre.......
Har en bekymring for hvordan Jaguar kommer til å håndtere dette også, men siden de som organisasjon har drevet med bilsalg i 70 år så kommer de hvertfall til å ha delelager!

mariowing

Sitat fra: knut.aulie på lørdag 16. juni 2018, klokken 11:08
Har en bekymring for hvordan Jaguar kommer til å håndtere dette også, men siden de som organisasjon har drevet med bilsalg i 70 år så kommer de hvertfall til å ha delelager!

Enig at dette er en bekymring. Samtidig så tenker jeg også at siden de har bygget biler i 70 år så er sannsynligheten for at de bruker rustfrie skruer, lager soltak som ikke lekker og at de har testet festene for sikkerhetsbeltene skikkelig (for å nevne noe jeg har vært inne på service for) før de sender bilen til kunden ganske stor. De har kjørt 1,5 millioner testkilometer under utviklingen av bilen. Så jeg tror det blir langt lavere antall feil (selv om det helt sikkert blir feil også på I-PACE som på alle andre biler) som også gjør sitt til at ventetiden på service blir lavere. Samt som du sier; de har erfaring med delelogistikk :)

I tillegg så har den OTA slik at software relaterte feil kan utbedres uten at bilen må innom verksted. Dette er selvfølgelig også tilstede på Tesla, men jeg nevner det her fordi det vil redusere trykket på verkstedet når de nå går til en 10-dobling av salget sitt.
Oslo
Nissan Leaf levert februar 2012, solgt januar 2015
Tesla Model S 85 levert desember 2014, solgt august 2016
Tesla Model S P90DL kjøpt august 2016, solgt januar 2017
BMW i3 kjøpt januar 2017
Jaguar I-Pace reservert februar 2017

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA