Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tester og medieomtaler

Startet av daktari, torsdag 24. mai 2018, klokken 08:39

« forrige - neste »

S.S

#150
Hvem er hatere?
Jeg har selv hatt 2 Teslaer, den siste en P85D med insane.
Superladet 3 ganger totalt, da jeg kjøpte og solgte den første, og på vei hjem fra kjøpet av den andre. Mange andre vil ha det samme (manglende) behovet av hurtiglading som meg, og om jeg må bruke noen timer i løpet av et år skal jeg uansett klare meg fint.  Regner også med at innen et år eller to blir tilbudet bra.
Jeg er ingen Tesla-hater, tvert imot, vi hadde ikke under noen omstendigheter hatt det tilbudet av kule premiumelbiler vi nå ser om ikke Tesla hadde banet vei og vist hva som er mulig.  Håper de begynner å tjene penger. Men da må de selvfølgelig ansette en kar i kvalitetskontrollen først.
Syntes forøvrig at S85 var en mye morsommere bil å kjøre enn P85D, den var like spennende som å kjøre tog, og en av grunnene til å kvitte meg med Tesla og kjøpe Jag istedenfor.
Men nå sporet jeg vel også av mot Tesla-sporet.
Som tidligere Tesla-eier, synes jeg det er fint med litt sammenligninger, da vi ikke har noe annet å sammenligne med, men finner det ufint med alle kommentarene fra folk som hverken har bestilt, eller har til hensikt å kjøpe I-Pace.  Det er tross alt et forum for oss i denne kategorien.
Tesla-reklame hører hjemme andre steder.

Kanutten

Jeg synes ikke det er mye "hatere" i denne tråden. Det må forventes at det kommer noe oppgulp når man leser alt det negative som skrives om Tesla alle andre steder på forumet. Det er helt naturlig at man ønsker å forsvare egne kjøp og standpunkt, og da er det vel ikke så rart at Tesla-eiere forsvarer merket?

Jeg har selvsagt merket at det finnes en håndfull profiler med et nærmest religiøst forhold til Tesla her inne, men de er heldigvis mest opptatt av aksjer og spikring av dieselkister...

Counterpointer

Jeg ser det er fans av Tesla her, men ikke Teslamister ‍♂️

Selv om noen er skeptiske er de ikke det jeg kaller hatere

Det må være mulig å innrømme at superladernettverket er utrolig brukervennlig og praktisk samtidig som det er tusenvis av CCS ladere allerede.

Jeg reagerer selv på den overveldende positive rapporteringen om I-Pace, og kanskje enda mer mangelen på kritikk. Virker like ubalansert som omtalen av Tesla på Teslanytt på Facebook

Selv har jeg aksjer i Tesla, kjører Opel og har bestilt I-Pace

i05L0

Sitat fra: mariowing på fredag 15. juni 2018, klokken 15:23
...for min egen del skal I-PACE erstatte en i3 som jeg har hatt som eneste bil det siste 1,5 året og kjørt 20 000 km med. Jeg har dermed ganske god erfaring med bruk av CCS nettet (noe jeg får inntrykk av at mange Tesla eiere ikke har) så jeg vet utmerket godt hva jeg går til når det gjelder lading av I-PACE. Jeg tror det kommer til å bli helt fantastisk bra, for med I-PACE jeg kan kjøre mer enn dobbelt så langt før jeg trenger å lade :-)

Jeg kjører også i3 60 Ah og jeg har kjørt den "land og strand rundt" i to år. Jeg har stått i ladekø på Haugsvær, på Lesjaverk, på Nordfjordeid, på Åndalsnes, Gjøvik, Ringebu, Lygnasæter, Lillehammer og Vinstra. Mitt poeng er at jeg helst ikke vil komme i ladekø bak en I-Pace som trenger 90 minutter for å komme til 80% på dagens 50kW ladere. De kraftige ladestasjonene som skulle komme glimrer med sitt fravær - DET er underkommunisert, og DET vil bli et stort problem for dere som skal på ferietur til Trollstigen sommeren 2019 i deres nye I-Pace.

2020 BMW i3 Charged Plus, 120 Ah
2021 BMW i3 Charged Plus, 120 Ah
2016 BMW i3 Charged Edition 60Ah

Stikkkontakt

Sitat fra: knut.aulie på fredag 15. juni 2018, klokken 18:47


Jeg reagerer selv på den overveldende positive rapporteringen om I-Pace, og kanskje enda mer mangelen på kritikk.

Det er vel mer enn nok folk som klager og syter over alt og ingenting.
Syns det er feil om journalister blir kritisert for ikke å klage. Spesielt dersom det ikke er noe å klage på. Eller skal man konstruere feil og mangler??

Tellus

Sitat fra: i05L0 på fredag 15. juni 2018, klokken 20:31
Sitat fra: mariowing på fredag 15. juni 2018, klokken 15:23
...for min egen del skal I-PACE erstatte en i3 som jeg har hatt som eneste bil det siste 1,5 året og kjørt 20 000 km med. Jeg har dermed ganske god erfaring med bruk av CCS nettet (noe jeg får inntrykk av at mange Tesla eiere ikke har) så jeg vet utmerket godt hva jeg går til når det gjelder lading av I-PACE. Jeg tror det kommer til å bli helt fantastisk bra, for med I-PACE jeg kan kjøre mer enn dobbelt så langt før jeg trenger å lade :-)

Jeg kjører også i3 60 Ah og jeg har kjørt den "land og strand rundt" i to år. Jeg har stått i ladekø på Haugsvær, på Lesjaverk, på Nordfjordeid, på Åndalsnes, Gjøvik, Ringebu, Lygnasæter, Lillehammer og Vinstra. Mitt poeng er at jeg helst ikke vil komme i ladekø bak en I-Pace som trenger 90 minutter for å komme til 80% på dagens 50kW ladere. De kraftige ladestasjonene som skulle komme glimrer med sitt fravær - DET er underkommunisert, og DET vil bli et stort problem for dere som skal på ferietur til Trollstigen sommeren 2019 i deres nye I-Pace.

Blir det så stort problem ? Du lader på med 100-120 kW på Dombås. Deretter kjører du til Trollstigen. Deretter skal du vel enten til Molde eller kanskje tilbake mot Dombås. Begge steder nås jo uten ytterligere lading. Dombås når du fint fra f.eks. Oslo uten å lade.

Er dette noe lettere med Tesla ?

i05L0

Sitat fra: Stikkkontakt på fredag 15. juni 2018, klokken 21:06
.. Eller skal man konstruere feil og mangler??

Man skal rapportere fakta og realitetene for de lesergruppene man sikter mot. Veldig enkelt. Vi finner det ut likevel.

2020 BMW i3 Charged Plus, 120 Ah
2021 BMW i3 Charged Plus, 120 Ah
2016 BMW i3 Charged Edition 60Ah

i05L0

#157
Sitat fra: Tellus på fredag 15. juni 2018, klokken 21:12
Blir det så stort problem ? Du lader på med 100-120 kW på Dombås. Deretter kjører du til Trollstigen. Deretter skal du vel enten til Molde eller kanskje tilbake mot Dombås. Begge steder nås jo uten ytterligere lading. Dombås når du fint fra f.eks. Oslo uten å lade.

Er dette noe lettere med Tesla ?

Sist jeg var på Dombås var det bare Tesla som hadde noe fungerende ladestasjon der. Det er mulig det finnes en gammel Arctic Roads lader der (nå overtatt av BKK). På Åndalsnes har Grønn Kontakt EN ensom 50kW lader på Øran. Ja, mulig man skal videre mot Molde? Mest sannsynlig Sjøholt og Ålesund? Eller Stranda, Stryn, Loen, Olden. Deretter via Lærdal og Gol? Eller gamle Strynefjellsveg via Videsæter til Grotli? Avstikker til Flydalsjuvet og Geiranger? Valdresflya til Fagernes? Vi er jo på ferietur?

Ladenettverk er viktig. DET kommer man ikke utenom. Premium elbiler blir den eneste bilen i familen - da må man kunne kjøre der man ønsker. DET kan man med en Tesla. Punktum.

2020 BMW i3 Charged Plus, 120 Ah
2021 BMW i3 Charged Plus, 120 Ah
2016 BMW i3 Charged Edition 60Ah

Counterpointer

Sitat fra: Stikkkontakt på fredag 15. juni 2018, klokken 21:06
Sitat fra: knut.aulie på fredag 15. juni 2018, klokken 18:47


Jeg reagerer selv på den overveldende positive rapporteringen om I-Pace, og kanskje enda mer mangelen på kritikk.

Det er vel mer enn nok folk som klager og syter over alt og ingenting.
Syns det er feil om journalister blir kritisert for ikke å klage. Spesielt dersom det ikke er noe å klage på. Eller skal man konstruere feil og mangler??
En trenger ikke konstruere noe.
Bilen «mangler» trefaslader og el justering av ratt.
Ladeluka er mindre pen.
Hengerfestet er dyrt.
Infotainment systemet er ikke ferdig.
Ladetid på hurtiglader er foreløpig ikke dokumentert godt nok.
100 kW DC er ikke veldig imponerende i klassen.
Ryggekamera uten rens/spyling/deksel.

Ingen veldig store ting og definitivt oppveiet av mange positive kvaliteter som  er viktigere. Men det er ting å sette fingeren på!

mariowing

Sitat fra: i05L0 på fredag 15. juni 2018, klokken 21:26
Sitat fra: Tellus på fredag 15. juni 2018, klokken 21:12
Blir det så stort problem ? Du lader på med 100-120 kW på Dombås. Deretter kjører du til Trollstigen. Deretter skal du vel enten til Molde eller kanskje tilbake mot Dombås. Begge steder nås jo uten ytterligere lading. Dombås når du fint fra f.eks. Oslo uten å lade.

Er dette noe lettere med Tesla ?

Sist jeg var på Dombås var det bare Tesla som hadde noe fungerende ladestasjon der. Det er mulig det finnes en gammel Arctic Roads lader der (nå overtatt av BKK). På Åndalsnes har Grønn Kontakt EN ensom 50kW lader på Øran. Ja, mulig man skal videre mot Molde? Mest sannsynlig Sjøholt og Ålesund? Eller Stranda, Stryn, Loen, Olden. Deretter via Lærdal og Gol? Eller gamle Strynefjellsveg via Videsæter til Grotli? Avstikker til Flydalsjuvet og Geiranger? Valdresflya til Fagernes? Vi er jo på ferietur?

Ladenettverk er viktig. DET kommer man ikke utenom. Premium elbiler blir den eneste bilen i familen - da må man kunne kjøre der man ønsker. DET kan man med en Tesla. Punktum.

Lading er viktig skal man kjøre over 400 km på en dag. Tesla har et supert nettverk for de som kjører over 400 km pr dag. Ikke alle gjør dette så ofte og noen gjør det en gang i blant og synes ikke det er så farlig om man bruker en time mer på lading i løpet av en sju-åtte timers tur hvis dette er en tur man tar to ganger i året. Ikke alle har de samme prioriteringer.

I området Dombås, Trollstigen, Åndalsnes finnes det mange flere ladere enn de du nevner, foreslår at du sjekker opp litt nærmere så blir du kanskje positivt overrasket. Akkurat som for Tesla foregår det også utbygging av de andre leverandørene og det du så for en stund siden er trolig ikke det samme som du ser i dag. Det er to på Dombås, fire på to ulike lokasjoner på veien til Åndalsnes og to i Åndalsnes. Det er også en lader Valldal skulle du fortsette videre fra Trollstigen og ikke snu på toppen. Det er en i Geiranger. Det er fire på vegen over Strynefjell og ned til Stryn. Og sånn kunne jeg fortsatt på alle ruter sør for Trondheim. Ladere over alt rett og slett :-)
Oslo
Nissan Leaf levert februar 2012, solgt januar 2015
Tesla Model S 85 levert desember 2014, solgt august 2016
Tesla Model S P90DL kjøpt august 2016, solgt januar 2017
BMW i3 kjøpt januar 2017
Jaguar I-Pace reservert februar 2017

Elbildilla

Er enig i at anmeldelsene fra Portugal-seansen er overveldende positive. Her er en anmeldelse fra i dag som gir gode skussmål, men som også er litt mer kritisk enn flere andre:
https://www.motor1.com/reviews/249280/2019-jaguar-i-pace-first-drive-spark-of-genius/

Mye bra som trekkes frem. Synes dette utsagnet forhåpentligvis lover godt:
"It's not an electric Jaguar; it's a Jaguar that happens to be electric."

Den viktigste kritikken:
- hører veistøy på grove veier (bl.a. pga. ingen ICE motorstøy som overdøver). Lite vindstøy.
- litt kompliserte menyer (skal forbedres)
- treg respons på skjermvalg (skal forhåpentlig fikses)
- luftfjæring kan slite litt på veldig ujevnt underlag
- Tung styring i lave hastigheter

Tellus

Sitat fra: i05L0 på fredag 15. juni 2018, klokken 21:26
Sitat fra: Tellus på fredag 15. juni 2018, klokken 21:12
Blir det så stort problem ? Du lader på med 100-120 kW på Dombås. Deretter kjører du til Trollstigen. Deretter skal du vel enten til Molde eller kanskje tilbake mot Dombås. Begge steder nås jo uten ytterligere lading. Dombås når du fint fra f.eks. Oslo uten å lade.

Er dette noe lettere med Tesla ?


Sist jeg var på Dombås var det bare Tesla som hadde noe fungerende ladestasjon der. Det er mulig det finnes en gammel Arctic Roads lader der (nå overtatt av BKK). På Åndalsnes har Grønn Kontakt EN ensom 50kW lader på Øran. Ja, mulig man skal videre mot Molde? Mest sannsynlig Sjøholt og Ålesund? Eller Stranda, Stryn, Loen, Olden. Deretter via Lærdal og Gol? Eller gamle Strynefjellsveg via Videsæter til Grotli? Avstikker til Flydalsjuvet og Geiranger? Valdresflya til Fagernes? Vi er jo på ferietur?

Ladenettverk er viktig. DET kommer man ikke utenom. Premium elbiler blir den eneste bilen i familen - da må man kunne kjøre der man ønsker. DET kan man med en Tesla. Punktum.

Ionity skal bygge en ladestasjon i dombåsområdet i løpet av 2018-2019. Første fase i utbyggingen blir å knytte de fire store byene sammen. Andre aktører har også startet å bygge 100+kW ladere. Tipper det blir helt uproblematisk å kjøre den veien sommeren 2019.

Øyvind.h

Sitat fra: mariowing på fredag 15. juni 2018, klokken 22:51
Lading er viktig skal man kjøre over 400 km på en dag. Tesla har et supert nettverk for de som kjører over 400 km pr dag.

Synes ikke grensen er så klar, og til dels optimistisk. Det forutsetter at du får startet med 100%, noe du ikke alltid får. Og du kjører til 0%, noe du sjelden tør eller vil. Og det er sommer og relativt moderate fartsgrenser.

Virkeligheten er langt mer sammensatt enn at man kan sette hurtiglading i en kilometer-bås. Har haugevis med eksempler fra siste 5 år med langrekkevidde elbil.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

i05L0

Sitat fra: mariowing på fredag 15. juni 2018, klokken 22:51
...  fire på to ulike lokasjoner på veien til Åndalsnes og to i Åndalsnes. Det er også en lader Valldal skulle du fortsette videre fra Trollstigen og ikke snu på toppen. Det er en i Geiranger. Det er fire på vegen over Strynefjell og ned til Stryn. Og sånn kunne jeg fortsatt på alle ruter sør for Trondheim. Ladere over alt rett og slett :-)

Dette er korrekt, og det er flott! Men ser du ikke problemet med at det er "en i Geiranger"? Hvis du opptar den i 90 minutter? Hva skal jeg gjøre da? Spise softis?

2020 BMW i3 Charged Plus, 120 Ah
2021 BMW i3 Charged Plus, 120 Ah
2016 BMW i3 Charged Edition 60Ah

Krabbe 2

Sitat fra: i05L0 på fredag 15. juni 2018, klokken 23:36
Sitat fra: mariowing på fredag 15. juni 2018, klokken 22:51
...  fire på to ulike lokasjoner på veien til Åndalsnes og to i Åndalsnes. Det er også en lader Valldal skulle du fortsette videre fra Trollstigen og ikke snu på toppen. Det er en i Geiranger. Det er fire på vegen over Strynefjell og ned til Stryn. Og sånn kunne jeg fortsatt på alle ruter sør for Trondheim. Ladere over alt rett og slett :-)

Dette er korrekt, og det er flott! Men ser du ikke problemet med at det er "en i Geiranger"? Hvis du opptar den i 90 minutter? Hva skal jeg gjøre da? Spise softis?

Ta deg en tur på fjorden ;)
2017 e-Golf Exclusive sort. Januar 2017.
2018: På jakt etter bil nummer 1

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA