Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tester og medieomtaler

Startet av daktari, torsdag 24. mai 2018, klokken 08:39

« forrige - neste »

Tellus

Sitat fra: hemi på torsdag 01. november 2018, klokken 12:40
Realworld hadde de vel bare kjørt alle bilene A til B på rad, samtidig, og sett hvor lenge de gikk før de ble tomt

Ikke fra A til B, men fra A til A mange ganger. Da må løype være såpass kort at man kan se bort fra feilen som innføres ved at bilene stopper opp på forskjellige steder i løypa når de går tomme. Hvis bilene minst klarer 15-20 runder så blir feilen liten.

Denne testen ser ut til å være satt opp på samme måte som EPA testen gjøres med den klare forbedringen at de slipper å benytte empiriske data for drag og rullemotstand. Denne testen bruker faktiske verdier.

Men jeg har en mistanke om at testene ikke ble gjort samtidig. I så fall ødelegges testen av varierende temperatur of ikke minst vindforhold.

Eyvind Bernhardsen

Sitat fra: gr på torsdag 01. november 2018, klokken 12:39
hele grunnlaget for rekkeviddetesten av bilene i testen er på henholdsvis 31 eller 62km.  :-\ :o

Til sammenlikning er EPA-testen på rundt 34 km totalt (city + highway). Den kjøres dessuten på dynamometer, ikke på vei.

Einar_S

Sitat fra: Eyvind Bernhardsen på torsdag 01. november 2018, klokken 12:53
Til sammenlikning er EPA-testen på rundt 34 km totalt (city + highway). Den kjøres dessuten på dynamometer, ikke på vei.
Strålende!! Som kjent kan bidraget fra luftmotstand måles eksakt på dynamometer! [Insert Pannelklask!]
2020 Jaguar I-Pace HSE.
1963 Alfa Romeo Spider, 1986 Maserati Spyder, 1988 Volvo Bertone.

hemi

ironien er at EPA likevel er mer realistisk enn de andre :D

Tellus

Bidraget fra luft og rullemotstand er selvfølgelig med i EPA testen.

Vannkraft

"it is so much better to drive on the roads than the "S"

Et engelsk par med barn som allerede har en Model S har laget denne nøytrale vurderingen - anbefales.


https://youtu.be/QuTt7aC8AOE 


Øyvind.h

Om det er viktig å benchmarke mot Model S har norske journalister gjort nettopp dette nylig.

Kanskje mulig å kjøpe bladet på nett?
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Eyvind Bernhardsen

Var ikke det en temmelig useriøs konklusjon? I-Pace starter på 650k og Model S på 670k, men journalisten kommer frem til at I-Pacen er 100k dyrere ved å sammenlikne dyreste I-Pace med billigste Model S.

Sulle

Nja. Konklusjonen var vel at den billigste Teslaen var bedre enn den dyreste Jaguaren da...
Model 3 LR 2019 - FSD, HW3
Model S 75D 2017 - FSD, HW3/MCU1
Think Li 2010
Model S P85 2013 - Solgt
Sandnes - Rogaland
Enkle, mobile ladeløsninger
https://www.eldrift.no/

Vannkraft

#234
Sitat fra: Øyvind.h på søndag 25. november 2018, klokken 09:08
Om det er viktig å benchmarke mot Model S har norske journalister gjort nettopp dette nylig.

Kanskje mulig å kjøpe bladet på nett?

Jeg har liten tiltro til norske motorjournalister om dagen - konklusjonen i artikkelen du akkurat la ut beviser det.

I-Pace vurderingen av det engelske paret er 10 ganger bedre - anbefaler at du ser den. Forøvrig konkluderer de med at for dem er fortsatt Model S det riktige valget.

Forøvrig synes jeg ditt innlegg som så mange av dine andre innlegg viser at du er en predikant for Tesla. Dermed blir dine innlegg av mindre verdi for oss som verdsetter en godt sammenskrudd bil som har fin størrelse, super komfort, støyisolering bedre enn noen andre, de beste setene, lekker design, og som det ikke finnes 8000 av på veiene allerede.

Av hensyn til Jaguar tilhengerne på dette forumet legger jeg ut denne på nytt

https://youtu.be/QuTt7aC8AOE

GreenBeHH

Kanskje ikke helt på emne her, men denne videoen av den ny Evoque viser veldig mye av det samme utstyret som I-Pace har og noe virker også mer gjennomtenkt og ting som burde ha vært på I-Pace.  For eksempel elektrisk rattjustering og fremoverkikkende kamera som virker som bedre enn det som er på I-Pace.

https://www.abcnyheter.no/motor/bil/2018/11/25/195478027/her-testes-den-store-nyheten-range-rover-evoque-foer-den-er-lansert
eGolf m/varmepumpe, levert 22.05.2015

daktari

Sitat fra: Vannkraft på søndag 25. november 2018, klokken 10:12
Sitat fra: Øyvind.h på søndag 25. november 2018, klokken 09:08
Om det er viktig å benchmarke mot Model S har norske journalister gjort nettopp dette nylig.

Kanskje mulig å kjøpe bladet på nett?

Jeg har liten tiltro til norske motorjournalister om dagen - konklusjonen i artikkelen du akkurat la ut beviser det.

I-Pace vurderingen av det engelske paret er 10 ganger bedre - anbefaler at du ser den. Forøvrig konkluderer de med at for dem er fortsatt Model S det riktige valget.

Forøvrig synes jeg ditt innlegg som så mange av dine andre innlegg viser at du er en predikant for Tesla. Dermed blir dine innlegg av mindre verdi for oss som verdsetter en godt sammenskrudd bil som har fin størrelse, super komfort, støyisolering bedre enn noen andre, de beste setene, lekker design, og som det ikke finnes 8000 av på veiene allerede.

Religiøse grøfter på begge sider...
For meg som har eid en nyere Tesla er Jaguar et steg sidelengs, ikke fremover. Jaguar Norge og verkstedet inngir heller ikke tillit og mangler kompetanse. Også dette et steg sideveis dessverre.

Gode biler begge to, med sine forskjellige kvaliteter og svakheter.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Eyvind Bernhardsen

Sitat fra: Sulle på søndag 25. november 2018, klokken 10:01
Nja. Konklusjonen var vel at den billigste Teslaen var bedre enn den dyreste Jaguaren da...

...på faktorer som ikke er noe dårligere på den billigste I-Pacen (ladetid, rekkevidde, og plass).

Contango

Sitat fra: daktari på søndag 25. november 2018, klokken 10:46
Religiøse grøfter på begge sider...
For meg som har eid en nyere Tesla er Jaguar et steg sidelengs, ikke fremover. Jaguar Norge og verkstedet inngir heller ikke tillit og mangler kompetanse. Også dette et steg sideveis dessverre.

Gode biler begge to, med sine forskjellige kvaliteter og svakheter.

Stay in there, Daktari. Du har hatt masse nyttig informasjon å bidra med i mine vurderinger. Veldig takknemlig for det.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

Stikkkontakt

Sitat fra: Eyvind Bernhardsen på søndag 25. november 2018, klokken 10:47
Sitat fra: Sulle på søndag 25. november 2018, klokken 10:01
Nja. Konklusjonen var vel at den billigste Teslaen var bedre enn den dyreste Jaguaren da...

...på faktorer som ikke er noe dårligere på den billigste I-Pacen (ladetid, rekkevidde, og plass).

Jo. Rekkevidden er bedre på I-Pace S. Den har 18" hjul.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA