Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Presentasjonen av Model Y

Startet av Amoss, torsdag 24. mai 2018, klokken 07:44

« forrige - neste »

Motorwatt

Så er spørsmålet om det blir reservasjonsliste, og om noen nå vil betale depositum. Vi ser hvordan det gikk med Model 3.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

z4rd

Godt spørsmål :) Blir bare spekulasjoner fra min side, men Y er nok ikke mye større i utvendige mål sammenlignet med 3. Man må nok se det i lys av dimensjonene til X også. Tipper Tesla bevisst ønsker at det skal være litt som skiller i porteføljen. Forhåpentligvis har de fått på plass en annen løsning på bakluka, som er mer i stil med S og X. På denne måten vil iaff innvendig plass bli merkbart bedre.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

ToWalkOrDrive

#62
Sitat fra: daktari på mandag 04. mars 2019, klokken 08:56
Hva betyr egentlig 10% større? 3 er 4,7 m lang omtrent. 10% er 47 cm lenger, det er ganske mye!

10% større bagasjevolum, fra 450 liter til 500 liter er derimot ikke så mye. Det er én stor duffelbag. Jeg har en følelse en V70 hadde oppunder dobbelt så mye bagasjeplass målt til taket som en S70 sedan, dvs plass til 3-4 bagger ekstra.

Ja, en kan jo og tenke at arealet er 10% større. I dag er det 4,7 * 1,85 = 8,695m2, og en økning på 10% er da 9,5645m2. Det kan en f.eks. få dersom lengden blir 5,01m, og bredden 1,91m.

Men jeg nekter å tro at den blir så stor og. Jeg har mer tro på at han mener 10% mer kubikkmeter...og at han tar ut det meste av størrelsesøkningen i høyden....sånn at høyden øker fra 1,44 til 1,50 på det høyeste + ekstra bakkeklaring, og prosentvis mer foran og bak, sånn at høyden i snitt er 10% høyere, og at antall kubikkmeter blir 10% mer.

...eller at 10% bare er et litt unøyaktig anslag hvor han har avrundet til nærmeste 10-er.
Tesla Model Y                         2021-

creal

Virker som de 10% var en henvisning til at SUV har en høyere kupe? Model 3 er jo ganske lang allerede. Eser sikkert bittelitt ut i lengde og bredde også, men forstod det ikke slik at det var det de 10%-ene refererte til.

Sitat fra: daktari på mandag 04. mars 2019, klokken 08:56
Hva betyr egentlig 10% større? 3 er 4,7 m lang omtrent. 10% er 47 cm lenger, det er ganske mye!

10% større bagasjevolum, fra 450 liter til 500 liter er derimot ikke så mye. Det er én stor duffelbag. Jeg har en følelse en V70 hadde oppunder dobbelt så mye bagasjeplass målt til taket som en S70 sedan, dvs plass til 3-4 bagger ekstra.

Emils

Veldig spent på presentasjonen av denne. Er på vippet til å bestille en Model 3, men ønsker å se Model Y først, samt når denne kan leveres, spesifikasjoner og priser.

THE

Alt tyder vel på at det vil gå kortere tid fra presentasjon av TMY til kundeutleveringer starter enn tilfellet var for TM3? Tesla har vel også lært en god del etter oppramping av TM3-produksjon, så jeg vil tro at det går raskere å øke produksjonskapasiteten av TMY enn det gjorde med TM3. Hvis utlevering av TMY-kundebiler starter rundt årsskiftet 2019/2020 i USA, så kan det jo være et håp om Europalevering av TMY i løpet av høsten 2020?

Etter planen skal vel også produksjon ved gigafactory i Kina starte ved årsskifte 2019/2020, så bilene til det asiatiske markedet vil vel produseres der.

Nå blir jo alt dette spekulasjoner fra meg, men kan ikke se noen god grunn til at Tesla skal lansere TMY noe mer enn et år før kundeleveringer starter i alle fall. Konkurrentene til TMY blir vel stort sett VAG-satsingen, og den er det nok ikke noe særlig produksjonsvolum av før tidligst 2021 uansett.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Magnus Hansen

De har vel tidligere sagt volumproduksjon mot slutten av 2020. Så Europa tidlig 2021 kanskje

batterimannen

De elbil modellene jeg er mest interessert i er: Model Y, I.D Crozz og Vision E.

Tror den største ulempen med disse sett i norske øyne er om de kommer i 2021, og eventuell momssats.
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

Magnus Hansen

Sitat fra: batterimannen på mandag 04. mars 2019, klokken 09:52
De elbil modellene jeg er mest interessert i er: Model Y, I.D Crozz og Vision E.

Tror den største ulempen med disse sett i norske øyne er om de kommer i 2021, og eventuell momssats.

Nå har vel regjeringen sagt at nåværende ordning er fredet til stortingsvalget 2021. Så kanskje mva fra 2022. Hvis da ikke det blir noe trøbbel i forhold til EU/ESA. De har foreløpig godtatt ordningen med MVA fritak ut 2020.

OlaM

Sitat fra: daktari på mandag 04. mars 2019, klokken 08:56
Hva betyr egentlig 10% større? 3 er 4,7 m lang omtrent. 10% er 47 cm lenger, det er ganske mye!

10% større bagasjevolum, fra 450 liter til 500 liter er derimot ikke så mye. Det er én stor duffelbag. Jeg har en følelse en V70 hadde oppunder dobbelt så mye bagasjeplass målt til taket som en S70 sedan, dvs plass til 3-4 bagger ekstra.

Samme bagasjevolum er greit så lenge den har ordentlig luke. All økning er bonus.
'21 3LR

jlan

#70
Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 04. mars 2019, klokken 09:15
Jeg har mer tro på at han mener 10% mer kubikkmeter..
Siden en bil i utgangspunktet er et skall, så tilsier vel en prisøkning på 10% at overflaten øker med 10%. Det stemmer bra med forholdet mellom X og S. Da skal vi opp til noe mellom e-tron og i-pace, men med samme karroseriform som Model X:

L:4800mm B:1900mm H:1600mm
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Øyvind.h

Dette utsatte effektivt signatur på E-tron kontrakten med 10 dager. Om de leverer bra her blir det reservasjon. Men tror hengerfeste blir forutsetning.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

turfsurf

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 04. mars 2019, klokken 10:51
Dette utsatte effektivt signatur på E-tron kontrakten med 10 dager. Om de leverer bra her blir det reservasjon. Men tror hengerfeste blir forutsetning.
Hengerfeste kommer nok som på X, dette er jo tross alt noe som ligner på en SUV.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

kodax

Tja, det hjelper jo ikke hvis platformen ikke er designet for det.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

PionerThink

Hmmm, da havner jo Model Y rundt samme størrelse som iX3 som har følgende mål L/B/H: 471/189/168 cm
Model Y Kan jo fort bli et alternativ til iX3 forutsatt at den kan leveres innen et års tid?
Eneste er jo dette med hengerfeste som noen påpeker at Model 3 muligens ikke er forberedt for og at man da ikke får det på model Y? Tesla vil jo miste en del kunder i så fall, og den godeste Elon er jo klar over hva nordmennene ønsker etter alle sine besøk her borte ;)
Model Y LR Midn. Silver Met/Hvitt Interiør
Grå BMW i3 I01 2014-modell passert 100'km i daglig bruk i Kristiansand
Hvit i-Miev 2012, solgt
Grå Think 2001, USA-utgave, solgt.
BMW 120i Cab solskinnsbil
BMW X3 henger- og langtursbil, solgt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA