Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ankomst: Sette på lading pga av lav SOC eller vente pga av høy temperatur

Startet av sylwester, mandag 21. mai 2018, klokken 19:51

« forrige - neste »

sylwester

Igår tok vi en langtur med Leaf og jeg føler jeg hadde et dilemma da jeg kom hjem.

Vi ankom hjemme ved R12,7% (4%), som er ganske lav SOC.
Temperaturen på batteriet var på nest siste segment, LeafSpy rapporterte ca 52℃.

I manualen står det
Sitat fra: EV-17 s38
If the low battery charge indicator
illuminates yellow, the Li-ion battery charge
is too low for travel. ... Charge
the Li-ion battery as soon as possible
.
Sitat fra: EV-20 s39Allow the vehicle and Li-ion battery to cool
down after use before charging.

Så hvis SOC var over 30% ville jeg latt den stå. Var SOC lav og temperaturen ok vill jeg ladet, men hva når SOC er lav og temperaturen høy, hva er da viktigst?

Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

leafnor

Lad. Det vil jo gå 8-10 timer på 16A, og på 3kW lading varmes batteriet 1/16 del av vanlig kjøring. På morgenen har du full bil på normal temperatur.
Alternativet ditt ville kanskje være å vente til neste dag og ha bilen på lav SOC et halvt døgn. Og rent generelt er det vel ikke OK helle å stå på lav SOC, både kald og varmt.
Det siste dilemma er vell og at du måtte hurtiglade neste dag så batteri ble 45 igjen, og så kjøre. Heller ikke så greit.
Jeg ville hatt som prinsipp, saktelad uansett temperatur i batteriet når SOC er lav.
Er alternativet kun hurtiglading, vent til neste dag. (Vært ut for en gang på langtur, 65 mil til Sandefjord. Kom frem med rundt 50 grader på kvelden, uten mulighaet for saktelading. Ventet da til morgenen, og hurtigladet heller dagen derpå mens vi spiste frokost på hotellet (Foksrud))

Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

tomrh

Hvis bilen skal være klar til et tidspunkt i morgen og det er bra nok ladehastighet til å skaffe nok rekkevidde på kortere tid så er det jo en mulighet å bruke ladetimer. Så får batteriet et pusterom, og ladingen starter utpå senkveld/natt mens det er kjøligere ute.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

ThomasEL

Bare det at Nissan faktisk skriver i manualen at batteriet må kjøles ned før lading, viser jo at de både burde, skulle (og visste at de burde..?!) installert en form for aktiv batteritemperaturregulering.... Sukk....
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

Håkon77

Mener å ha lest at Leaf plus vil få det samme 64kwh batteriet som Huyndai Kona. Da vil det få aktiv temperatur regulering. Og forhåpentligvis like lavt forbruk som Huyndai har.
2014 Leaf
2014 VW up! 1.0mpi

sylwester

Må huske at det knives om disse batteriene. Mest sannsynlig har Nissan satset på å selge både 40 og 60 slik de solgte både 24 og 30 før. Typisk vil leveringstiden være forskjellig eller priset slik at de klarer å levere det de selger.

Jeg tror ikke Nissan har undervurdert markedet sitt. De solgte mye 30kWh selv om innsalgsversjonen var 24kWh og 40'kr billigere så de vet at folk vil ha større batteri og det eneste de må gjøre er å sikre bedre kapasitet enn konkurrentene som også handler av LGC. Hvis Nissan kan levere like mange biler som Huyndai og i tillegg levere 40kWh til en rimeligere penge vil de trone på volum flere år til.
Så lenge de andre ikke kan levere volum så trenger ikke Nissan rulle ut 60kWh. De kan holde oss varme ved å lansere det, men hvis de lanserer 2019-modellen med 2 batteristørrelser så holder de ord så lenge de kan levere første bil før 2020.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Joltus


Desti

Hvis det er stor temperaturforskjell mellom batteriet og omgivelsesluften, kan en vifte betydelig akselerere kjølingen.

Hovedproblemet er varmeakkumuleringen rundt batteriet når det står.

leafnor

Sitat fra: Desti på søndag 27. mai 2018, klokken 15:14
Hvis det er stor temperaturforskjell mellom batteriet og omgivelsesluften, kan en vifte betydelig akselerere kjølingen.

Hovedproblemet er varmeakkumuleringen rundt batteriet når det står.
Kansje lage hengsel og hurtiglås på luken ned til hovedbryter på batteriet. Ved parkering, åpne og ha gløtt på vindu. Får gjennomtrekk. Har noen målt temp rundt batteriet ved parkering?
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Trekkoppbil

Dersom batteriet er på 50C på varme sommerdager som dette, så vil mye av temperaturen holde seg over natta.
Jeg ville vente med å lade opp, men det kan godt hende man bør lade forsiktig opp til f.eks 10 eller 20% soc ganske snart.

Triangle

Dere som kjenner til hvordan elbiler er skrudd sammen, finnes noen tilgang til batteriet med tanke på kjøling?

Er det mulig å skaffe en vifte og koble den til bilens el-anlegg eller sigarettenner og plassere viften slik at den gir "aktiv" kjøling?

Desti

Sitat fra: leafnor på søndag 27. mai 2018, klokken 16:26
Sitat fra: Desti på søndag 27. mai 2018, klokken 15:14
Hvis det er stor temperaturforskjell mellom batteriet og omgivelsesluften, kan en vifte betydelig akselerere kjølingen.

Hovedproblemet er varmeakkumuleringen rundt batteriet når det står.
Kansje lage hengsel og hurtiglås på luken ned til hovedbryter på batteriet. Ved parkering, åpne og ha gløtt på vindu. Får gjennomtrekk. Har noen målt temp rundt batteriet ved parkering?


Luken til hovedbatteri-bryteren er det ideelle stedet for en vifte. Derfra vil luftstrømmen være fint og sentralt over hele toppen av batteriet. Det er stort nok til en 140mm fan med god ytelse, kanskje til og med to.
Du må bare være forsiktig når du kjører med barn i bilen. Da skal hele greia være fastmontert og låst, slik at barna ikke kan leke seg rundt ved telleren.

sylwester

Hadde vært gøy om noen kunne vise til om dette virka. Jeg tviler sterkt. Blir som å helle litt kokende vann på en stor blokk is. Det ender opp som en del av isen.

En vifte vil uansett kun gi omgivelsestemperaturen til det den treffer, mens en varmeveksler vil kunne gi 5 grader selv i 20+ graders omgivelsestemperatur. Bilen har AC så hvis man kunne få lufta fra den til å peke rett og slått på "klimatisering" kunne det gjort litt. Zoe og e-NV200 gjør jo dette når bilen lader.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

leafnor

Hadde vært gøy om det ga betydlig virkning. Men to saker, om litt luft skulle gjøre mye, hva har da Nissan's utviklingsavdeling servert seg som frokost som har gjort at de ikke har funnet ut av at litt mer luft gjør underverker.
Det andre, herr Bjørn Nyland kjørte 1000km i påsken, i ned mot -15 grader, og batteriet holdt seg godt og varmt.
Det er nok ikke før en har en veksler inne i pakken som rører godt rundt på luften der inne, slik som på eNV, at det blir noe kjøling å snakke om.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

tuono

Effektiv og latterlig enkel løsning (fra fabrikk....men ikke Nissan). Bare ei vifte i bakskjermen som suger ut lufta.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA