Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ankomst: Sette på lading pga av lav SOC eller vente pga av høy temperatur

Startet av sylwester, mandag 21. mai 2018, klokken 19:51

« forrige - neste »

leafnor

Noen med 40kWh leaf og varmt batteri som gidder å legge uteføler på et romtermometer ned gjennom luken til servicekontakt, og legge føler opp på batteriet. Så finnes fakta om det er varm luft der som en vifte kan blåse bort.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Desti

Sitat fra: sylwester på søndag 03. juni 2018, klokken 02:00
Hadde vært gøy om noen kunne vise til om dette virka. Jeg tviler sterkt. Blir som å helle litt kokende vann på en stor blokk is. Det ender opp som en del av isen.

En vifte vil uansett kun gi omgivelsestemperaturen til det den treffer, mens en varmeveksler vil kunne gi 5 grader selv i 20+ graders omgivelsestemperatur. Bilen har AC så hvis man kunne få lufta fra den til å peke rett og slått på "klimatisering" kunne det gjort litt. Zoe og e-NV200 gjør jo dette når bilen lader.


Hvis du kaster varmt vann på en isblokk i 2 timer, har du et stort hull i det, og etter 4 timer er isblokken borte.  :o

Selvfølgelig kan ekstern kjøling ikke gjøre hva internt kjøling kan gjøre. Dette forhindrer ikke at du oppvarmer batteriet.

Det handler bare om å akselerere kjølingen betydelig. Når bilen er stasjonær, er det ingenting å bære varmen bort. Batteriet er som en termosflaske.  :-[

Desti

Hvem ønsker ikke å dra frem hovedluken, det kan også prøve fra under.

På baksiden er eksosventilene og der kan du også blåse hardt.


Selv en   :laugh: :laugh: bladblåser  :laugh: :laugh: passer perfekt.







Løve

«Forsket» litt på dette i helgen som var.

Satte bilen fra meg sånn at den stod i vind i nesten to timer. Da gikk batteritemperaturen ned fra noe over halvveis på det innebygde displayet til et merkbart stykke under halvveis.

Kjørte hjem og hadde et par hurtigladinger i skitvær med regn og 11 grader pluss. Vel hjemme var måleren godt over halvveis på displayet. Parkert i 13 timer i kjellergarasje og temperaturen sank ikke nevnverdig og var fremdeles over halvveis da jeg satte meg i bilen igjen. Bilen stod uten å være tilkoblet noen form for lading i garasjen.

Joltus

Måleren i bilen kan gjøre et stort sprang ved kun en grads endring om du er på riktig temperatur....

Du må ha leafspy skal det ha noen mening.

Du kan ha hatt en grads temp fall de timene, og rundt 6 7 grader økning, eller så kan du ha hatt tilsvarende tall motsatt. Eneste den lille testen viser er at temperaturen har gått ned når den stod i ro og opp når den hurtigladet....

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA