Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Feilmelding hvis man bruker felger uten TPMS?

Startet av Roar Nicolaisen, søndag 10. juni 2018, klokken 11:59

« forrige - neste »

Bondeknøl

Men de regelendringene endrer vel ikke noe på når en kan ta kontrollen i forhold til kontrollmåneden, og er vel derfor ikke relevant for hva denne tråden omhandler?

tomrh

Regelendringen gjør at man i praksis kan endre kontrollmåned slik man finner gunstig. La oss si at man ordinært skal inn i februar-20. Så kan man gjøre det i oktober-19 pga 4 mnd-før regelen. Neste kontroll skal da være gjort innen oktober-21 pga den nye 2-års regelen, men man kan da gjøre det allerede i juni-21. Og vips har man flyttet konrollen 8 måneder i tid fra vinter til sommer.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

jkirkebo

Sitat fra: tomrh på lørdag 16. juni 2018, klokken 18:58
Regelendringen gjør at man i praksis kan endre kontrollmåned slik man finner gunstig. La oss si at man ordinært skal inn i februar-20. Så kan man gjøre det i oktober-19 pga 4 mnd-før regelen. Neste kontroll skal da være gjort innen oktober-21 pga den nye 2-års regelen, men man kan da gjøre det allerede i juni-21. Og vips har man flyttet konrollen 8 måneder i tid fra vinter til sommer.

Og vips har du kanskje dratt på deg en ekstra kontroll også i tiden du eier bilen. Med litt feil kan det fort bli mye dyrere enn 4 fattige sensorer ;) Personlig synes jeg det er svært kjekt å kunne sjekke på skjermen at lufttrykket er korrekt. Definitivt en funksjon jeg ville betalt en del ekstra for å ha på Leafen vår.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Sense

Jeg er i grunn enig det. I denne gården skal det også handles inn vinterdekk utenom Nissan-forhandler. Men jeg kommer til å velge hjul med TPMS, ikke fordi jeg tror politi eller vegvesenet oppdager det langs veien, om det ikke foreligger mangellapp fra EU-kontroll da.
Nei, jeg ville valgt å betale de ekstra kronene fordi verken kona eller fremtidig kjøper av bilen vil akseptere en lysende varsellampe.

At EU innførte dette kravet opplever jeg som uoverveid. Det var vel dekk-lobbyen som klarte å påvirke EU-byråkratene til å innføre tulleregelen.
Selv om jeg selv merker fort om et dekk har for lite lufttrykk, så innrømmer jeg at min kone neppe ville merket forskjell. Og det er hun som skal bruke bilen. Og flere kunne sikkert hatt nytte av systemet.
Problemet er bare at av de 7 gangene varsellampene har lyst på min Tesla, har 6 av varslene vært feilindikasjon. Noe tilsvarende  gjelder konas VW Golf.
Virker som et håpløst underutviklet system og en årsak til at TPMS mangler troverdighet hos meg.



© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA