Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Radar feil på Nye Leaf

Startet av Helge82, torsdag 17. mai 2018, klokken 18:58

« forrige - neste »

elhansen

Sitat fra: Helge82 på onsdag 23. mai 2018, klokken 09:47
Sitat fra: Frissy på tirsdag 22. mai 2018, klokken 23:29
Har vært innom BNH og fikset/kalibrert radaren. Her kjørt drøye 1000 km etter dette i all slags vær. Problem med radar har ikke kommet tilbake.  Alt funker. De siste dagene har det i hvert fall vært nok sollys. Her LE, og bruker propilot hver dag tur retur storbyen. Totalt kjørt 5200km

Da er det håp. Hvor lang tid brukte de på å kalibrere radaren (dvs. hvor lenge måtte de ha den inne)?
Har du kjørt både på natta og i sterkt sollys?

Ca 2 t brukte de. Da var de 2 stk, men det må de vel gjerne være? Jeg har kjørt den mest på dagtid, og sola har absolutt vært tilstede den siste tida. Har kjørt i tunneler mm både med propilot og uten og ikke fått opp feilmelding. Så håper det er slik det skal være.

rogersen

Jeg vil bare raskt poengtere at radar ikke burde ha noe med sollys eller mørke å gjøre. Radar operer på HELT andre bølgelengder. Sollys osv. vil kunne påvirke kameraet som holder deg innenfor lane, ser etter fotgjengere/sykkelister fra siden osv. Fysiske ting som regn og snø vil kunne blokkere en radar, men lys er irrelevant.

Joltus

#17
Min feilet når det regnet så sollys er ikke årsaken.

Hvis Nissan har klart å få radaren til å bli følsom for lys....... Kamera derimot vet eg kan reagere på sterkt lys, det har blitt nevnt forskjellige steder, men blir ikke en feil, bare at Propilot ikke registrerer linjene.

Helge82

#18
Sitat fra: rogersen på onsdag 23. mai 2018, klokken 10:32
Jeg vil bare raskt poengtere at radar ikke burde ha noe med sollys eller mørke å gjøre. Radar operer på HELT andre bølgelengder. Sollys osv. vil kunne påvirke kameraet som holder deg innenfor lane, ser etter fotgjengere/sykkelister fra siden osv. Fysiske ting som regn og snø vil kunne blokkere en radar, men lys er irrelevant.

OK, jeg skal ikke uttale meg noe mer enn hva jeg selv tolker da jeg ikke kjenner til hvordan radaren fungerer rent teknisk. Hva er som du tror er årsaken til at den tror den er blokkert? Feil kalibrert i forhold til hvilke bølgelengder den opererer under?

Kameraet opplever jeg at klarer å lese skilt i de fleste forskjellige type lysforhold, så det fungerer bra. Da tenker jeg på midlertidige skilt som ved veiarbeid o.l. som ikke ligger registrert i kartdata/GPS.

Joltus

Radar blocked er nå en ting. Eg får system fault hos meg. Den er helt ute av drift. Og det har ingenting med sollys å gjøre, all den tid den ikke fungerer om det er mørkt, regn, sol, overskyet eller andre ting.

Radar blocked kan nesten høres ut som den er løs og dermed får for stor avstand til plata i front? Aner ikke.... Men radar som ikke fungerer i sterkt sollys er snodig. Men det kan være en helt annen teknologi på bilene enn på vanlige radarer.


Joltus


Helge82

Status oppdatering på denne for mitt tilfelle. Hadde bilen inne idag, måtte vente i en og en halv time... resultatet ble at radar måtte bestilles inn og deretter byttes.

MrOtto

Fikk melding om radarfeil i går på motorvei og i  regnvær. Varselet forsvant etter fem minutter. Det er første gang denne har dukket opp. Jeg har erfaring med Nissan og radar tidligere og da fikk man feil stort sett i tett snøvær da slaps eller snø dekket fronten. Kun regnvær bør systemet takle.

Joltus

Har opplevd at radaren på mondeoen har blitt deaktivert og fungerte dårlig i skikkelig regnvær. Men da snakker vi helt vill nedbør.


EV-FTW

Picassoen min har jeg ikke opplevd at radar har fallt ut. Står dog i instruksjonsboken at den kan gjøre det under dårlige forhold, men vil da få en melding om at det er for dårlige forhold til å linne aktivere den. Men som sagt, enda ikke opplevd det.
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

Pneg

Hadde en litt pussig opplevelse i dag. Bilen gjorde plutselig en kort nødbrems i 80kmt. Brukte ingen cruise, var alene på brei og fin vei. Blinket stor A en i instrument panel..

Tørt og fint vær, radar feil?
E-tron Fast Track (Solgt)
E-tron Advaced Sport 2020
2018 Leaf til salgs

rogersen

Sitat fra: Pneg på tirsdag 12. juni 2018, klokken 09:15
Hadde en litt pussig opplevelse i dag. Bilen gjorde plutselig en kort nødbrems i 80kmt. Brukte ingen cruise, var alene på brei og fin vei. Blinket stor A en i instrument panel..

Tørt og fint vær, radar feil?

Her er det nok ikke noe hardware-feil, heller software som misforstår. Det kan være en radar-refleks fra noe langs veien, eller noe som oppfattes av kamera til å være en fotgjenger eller sykellist foran. Har hært om at Tesla f.eks. har bråbremset for "svarte flekker" i asfalten, som den tolker til å være ett eller annet. Med AEB skjer litt merkelige ting av og til..

Pneg

Sitat fra: rogersen på tirsdag 12. juni 2018, klokken 09:51
Sitat fra: Pneg på tirsdag 12. juni 2018, klokken 09:15
Hadde en litt pussig opplevelse i dag. Bilen gjorde plutselig en kort nødbrems i 80kmt. Brukte ingen cruise, var alene på brei og fin vei. Blinket stor A en i instrument panel..

Tørt og fint vær, radar feil?

Her er det nok ikke noe hardware-feil, heller software som misforstår. Det kan være en radar-refleks fra noe langs veien, eller noe som oppfattes av kamera til å være en fotgjenger eller sykellist foran. Har hært om at Tesla f.eks. har bråbremset for "svarte flekker" i asfalten, som den tolker til å være ett eller annet. Med AEB skjer litt merkelige ting av og til..

Ja, høres logisk ut. Første gangen for meg så ingen stor sak. Men skvetter jo litt da... :)
E-tron Fast Track (Solgt)
E-tron Advaced Sport 2020
2018 Leaf til salgs

MrOtto

Sitat fra: Pneg på tirsdag 12. juni 2018, klokken 09:15
Hadde en litt pussig opplevelse i dag. Bilen gjorde plutselig en kort nødbrems i 80kmt. Brukte ingen cruise, var alene på brei og fin vei. Blinket stor A en i instrument panel..

Tørt og fint vær, radar feil?

Jeg opplevde det samme i et parkeringshus uten noe i veien. Faktisk på samme sted har det kommet et pling tidligere uten at jeg klarte å oppfatte hvilket symbol som ble vist. Men virker å være noe radaren oppfatter.

Norhawk

Har også fått denne feilen..

Først fikk jeg "system fault" meldingen, den var borte etter en stopp og start av bilen.

Etter det har "radar blocked" meldingen dukket opp nesten daglig, med eller uten pro-piloten aktivert.

Bilen har vært inne, radar kalibrert, alt ok når jeg henter bilen.
Dagen etter, samme feil igjen, "radar blocked" etter noen minutters kjøring, kommer uansett vær, tunnel eller ute i det åpne.

På tur hjem fra jobb idag, bilen foran registreres ikke, ny melding og pro-pilot kobles ut.
Fruen har kjørt bilen nå, da virker alt som det skal, en tur på 5 mil, helt problemfritt.

Bilen skal inn igjen til uka for ny feilsøking....

Hvordan har det gått med dere andre med samme problem?
Byttet front radar, eller har kalibrering/software fikset dette..?

Frustrerende....
- `20 Tesla Model 3 LR

- ´18 Leaf Tekna - Solgt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA