Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Kjøreteknikk

Startet av Radiobil1, mandag 22. august 2011, klokken 10:57

« forrige - neste »

Radiobil1

Leser om mange, særlig bedrifter som har kjøpt elbil, der den knapt blir brukt fordi den antakelig er brukt feil, og derfor ikke klarer mange km pr lading.

Hvilke triks er det på elbil kontra forbrenningsmotor for å få ut de km som er mulig, også over tid?


cra

Det er nøyaktig den samme fysikken som gjelder uansett hva slags bil du kjører. Så å kjøre rolig, se langt fram, unngå brå oppbremsinger og akselerasjoner er en bra plass å starte. :)

I tillegg er det ikke helt uvanlig å "jukse" med litt ekstra luft i dekkene for å oppnå mer kjørelengde, men vært obs på at dette kan påvirke kjøreegenskapene.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

hens

Vi kan også ta med å kontrollere at bremsene ikke ligger på. Det vil stjele mange kilometer rekkevidde. Hvis bilen står mye etter å ha blitt kjørt på saltede veier, vil bremsene etter hvert bli trege og sette seg fast.
Demonter, rengjør og smør opp.

Ofte er det angsten for å kjøre tom som er verst.
I tillegg det faktum at folk ofte starter å kjøre uten å kontrollere ladetilstanden.
Plutselig var den tom, gitt!

Og til slutt må teorien om at batteriet skal tømmes før det lades bli drept. Det er langt verre å kjøre tomt batteriet, enn å klattlade
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA