Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Rumlelyd venstre foran

Startet av Ampéreson, onsdag 16. mai 2018, klokken 09:02

« forrige - neste »

Ampéreson

Har en rumlelyd som kommer når jeg kjører. Den er der hele tiden ved kjøring, blir høyere ved økt fart, samme lyd på forskjellig underlag så det er ikke dekkstøy. Har testet dette med å kjøre fra gammel asfalt til ny, lyden er den samme. Høres ut som om jeg konstant kjører på stiplet linje, sånn stiplet linje til høyre om man dupper av og skal våkne av. Det er også en merkbar liten risting.

Dette kom etter to uker på sommerfelger, 21". Har ikke kjørt borti noen kanter som kan ha gjort kull på hjulstillingen. Men det var en episode i et parkeringshus som jeg reagerte på med at ved fullt rattutslag mot venstre rygget ut av parkeringsplassen kom det to merkante kneppelyder.

Ellers er rattet bent, ingen sporing, kun den lyden og den lille ristingen. Noen som har vært utenfor dette?
2021 Model Y LR Blå
2014 P85+ Grønn, Solgt (´;︵;`)

tibber73

Sjekk om du har løse hjulmutre.
Hvis de sitter, vil jeg tro at det kan være hjullager. Men det høres ut som et løst hjul. Stram til før det blir skade på felgen.
Tesla Model S 75D, VIN 226XXX, 14.12.2017
Tesla Model 3, reservert 01.04.2016 07:00, kansellert 03.2019
Nissan Leaf Tekna, VIN 6011XXX, 26.03.2014, solgt 01.2020

Ampéreson

Takk for svar. Hjulene ble satt på av Dekkmann, skal sjekke etter jobb.
2021 Model Y LR Blå
2014 P85+ Grønn, Solgt (´;︵;`)

tibber73

Jeg har skrudd de ut med fingrene etter bytte hos dekkhotell. De glemmer seg noen ganger.
Har derfor bytta til mitt eget «dekkhotell».
Tesla Model S 75D, VIN 226XXX, 14.12.2017
Tesla Model 3, reservert 01.04.2016 07:00, kansellert 03.2019
Nissan Leaf Tekna, VIN 6011XXX, 26.03.2014, solgt 01.2020

Ampéreson

Denne gangen var det nye dekk, så det fikk dekkmann gjøre. Uten tvil best å skifte selv, burde også ha sjekket.

2021 Model Y LR Blå
2014 P85+ Grønn, Solgt (´;︵;`)

elekTrond

Det heter seg jo at du skal sjekke/etterstramme etter et gitt antall km. Jeg hadde ikke turt å kjøre to uker uten sjekk.

Når det er sagt, har jeg forglemt meg én gang etter en ... var det en bremserens jeg hadde gjort? Jeg kom meg et par tre mil før det rumlet ved svak svinging til ene siden. Kjørte helt fram før jeg gadd å sjekke. Da var hjulet på den siden jeg sist jobbet på, helt løst. Det tok bare 3-4 mil.

Antagelig hadde jeg det travelt, hivde på hjulet og kun dro inntil før jeg slapp ned bilen og skulle dratt til det sier *hnngh... click!*  :laugh:

'13 Mjau

Ampéreson

Utførte litt "testing" i helgen

Sjekket at alle mutre er festet i henhold til min høyre arms maks kraft utveksling.
Vært passasjer, lyden ikke merkbar fra passasjersetet.
Endret oppfatning av lyden fra rumlelyd til beskrivelsen ressonans.
Lyden er hørbar fra ca 30 kmt til rundt 70 kmt. Best merkbar rundt 60.
2021 Model Y LR Blå
2014 P85+ Grønn, Solgt (´;︵;`)

elekTrond

Det er ikke bare de nye dekkene dine da? Har du byttet modell/dekkmønster? Det kan være nok. Eller kanskje du har en ørliten ubalanse i ett hjul? Det kan også være høydekast i et dårlig produsert eller montert dekk ...
'13 Mjau

Ampéreson

Takk for svar, har skiftet bakdekkene, skal over på nye fordekk i dag eller i morgen. Mener ressonansen kommer forfra, i og med at det kan kjennes i rattet. Alloygator skal også monteres, kan be de balansere hjulene etter montering.

Alltid nyttig å spørre forumet :)
2021 Model Y LR Blå
2014 P85+ Grønn, Solgt (´;︵;`)

Ampéreson

Viste seg å være ødelagt hjullager, høyre foran. Supert, da er det bare for Tesla Kokstad til å få fingen ut og fikse det før det dras drar på bilferie.
2021 Model Y LR Blå
2014 P85+ Grønn, Solgt (´;︵;`)

Sveinung1954

Sitat fra: Amperson på søndag 03. juni 2018, klokken 21:17
Viste seg å være ødelagt hjullager, høyre foran. Supert, da er det bare for Tesla Kokstad til å få fingen ut og fikse det før det dras drar på bilferie.

..og jeg satser på å vinne i lotto før ferien
First they ignore you, then they laugh at you, then they fight you, then you win.
  -- Mahatma Gandhi

Muffinman

Kjøp navet og bytt selv. Gjort på ikke så fryktelig mange minutter.

Kramzz

Sitat fra: Amperson på søndag 03. juni 2018, klokken 21:17
Viste seg å være ødelagt hjullager, høyre foran. Supert, da er det bare for Tesla Kokstad til å få fingen ut og fikse det før det dras drar på bilferie.

Tesla kokstad byttet dette på 40 minutter ved drop inn time! Det som tar tid er å vente på delen, de sa lageret kosta rundt1000kr men jeg fikke det på garanti! Kanskje du også får det?
Dolphin grey Model s P85 2013.
Alt utstyr utenom Sikkerhetspakken.

Skoda Enyaq IV80


Model 3 reservert 12.06.2017-kansellert


Svart E-Golf 2015 (Tatt i innbytte mot IV80)


.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA