Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Cruisekontroll-knappene på rattet

Startet av Turbato, fredag 20. juli 2018, klokken 06:39

« forrige - neste »

Turbato

Relativt fersk eier av brukt Leaf her, prøver å skjønne logikken i Res+/Set–-knappene på rattet.

Jeg liker å bruke CC-en, og når CC er aktivert justerer jeg gjerne farten opp og ned med å vippe knappen opp og ned. Noen ganger har jeg merket at istedenfor at CC-farten blir endret med 1 km/t, slik den skal, resettes da CC-farten til den faktiske farten til bilen, altså som om jeg skulle ha brukt Set-knappen uten at CC allerede var aktivert. Har noen av dere denne erfaringen, og kan dere i så fall hjelpe meg med å forstå når/hvorfor dette skjer?

leafnor

Merker det samme. Og at det blir ny satt hastighet kommer når det er blitt et "stort" avvik i bilens reelle hastighet mot satt CC. Hvor mye avvik vet jeg ikke, men ligger på omtrent på 4 km/t.
Hvorfor det er slik kan man bare spekulere på, men er vell logisk egentlig. Bilen "tenker" kanskje, nå har vi langt større/mindre fart enn satt, og fører trykker på res/set knappen. Da er det vell ikke for å juster 1 km/t fra satt fart som bilen har stort avvik på. Det må være til den nåværense.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Turbato

Ja, det gir vel en form for mening. Litt klønete at knappene har dobbel funksjon når det funker slik i praksis. Kan fint leve med det, men hjelper å skjønne når og hvorfor det skjer så man kan forutse det og tilpasse deretter. Takk!

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA