Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

LeafSpy 40KWh - her kan du dele dine resultater

Startet av sylwester, torsdag 10. mai 2018, klokken 23:18

« forrige - neste »

elhansen

 

Har gått noen mnd siden sist og er nå på ca 65000 km.


Følgende gjelder:

SOH: 92,52
HX: 122.67
AHR: 106,81
SOC:  96,9
GIDS: 458
KWh: 35,5

Sist gang jeg sjekket:

Gunnar G. T.

Kjøpt for 4 mnd siden (Tekna 2019). Kjørt nesten 4000km.

SOH: 99,98
HX: 105,03
SOC: 82,6
GIDS: 417
KWh: 32,3
QCs: 4

Fulllades hver natt fra kl 00:30 (6,6 kW)

Jossemosse

Gunnar G. T.
Kun 32,3 kWh når den er ladet til 100%? Det er jo ca 10% mindre energi enn det er i min med vesentlig lavere SOH
Leaf 2011, 120.000 km, kjøpt desember 2018
Leaf 2018, 110.000 km, kjøpt januar 2020

Gunnar G. T.

#138
Sitat fra: Jossemosse på tirsdag 18. februar 2020, klokken 21:08
... Kun 32,3 kWh når den er ladet til 100%? ...

Bilen var ikke fulladet ved avlesing. Men 100% i dag tidlig, mens LeafSpy viste:
SOC: 95,6
KWh: 37,4

Jossemosse

Leaf 2011, 120.000 km, kjøpt desember 2018
Leaf 2018, 110.000 km, kjøpt januar 2020

Chrgun

Du kan ikke vise dette vedlegget.
2019 Mod - 22000km

Hvordan ser dette ut?

ThomasEL

Er det noen som har klart å finne en fornuftig sammenheng mellom SOH og Hx på Leaf 40kWt?

På 24kWt-bilene var vel SOH = kvadratroten av Hx.

På 40kWt virker det ikke å være en sammenheng i det hele tatt. Hx ser ut til å stige på de fleste bilene. Men ut fra det en ser her har noen biler forholdsvis høy Hx og høy SOH, andre har lav Hx og høy SOH, atter andre lav SOH og høy Hx  :police:
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

MrOtto

Leafspy er nok ingen eksakt vitenskap, det er en estimering.
Ellers kan jeg tillegge at ved måling av restkapasitet i batteriet på mobiltelefonen min, så antar den høyest restkapasitet hvis den har blitt ladet tett opp til en syklus i en ladeoperasjon, f.eks. fra 10-90%.

leafnor

Jeg har til nå rapporter LeafSpy data fra min Leaf i tilsvarende tråd for Gen1/2 24/30kWh versjon. Men fra i går så blir det å gjøre i denne tråden, da jeg nå har en 40-pakke i min 2012.
Batteriet kommer fra en LE registrert mars 2018, og kjørt 23976 km før den ble vraket.

Data:
SOH: 95,21
Ahr:109,91
HX: 116,34
SOC: 97,1
GIDS: 472
KWh: 36,6
QCs: Ukjent, da antall QC og L1/L2 er det samme med ny pakke i bilen som det var for den gamle 24 pakke
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

ThomasEL

Siste oppdatering fra meg her, da jeg har solgt Leafen til foreldrene min og kjøpt Audi e-tron.
(For øvrig fordi det begynte å bli trangt i baksetet for tre store barn, ikke fordi jeg ikke likte Leafen)

ODO: 34500km
SOH: 91,75%
Hx:    121,90%
QC: 36
L1/L2:  1000 (antall normalladinger er jo latterlig høy og urealistisk. Det er fordi jeg vanligvis bruker ladetimer. Når jeg plugger i bilen, kobler da lader inn 2 sekunder før den slår av og venter til innstilt ladetid i bilen. Men det registreres likevel som en lading)

LeafSpy har gitt meg mange gråe hår pga bekymring for SOH-fall. Men har samtidig vært til uvurderlig hjelp ved langkjøring :-)

(Nå har jeg allerede fått nye grå hår fordi Audiforhandleren har oppbevart bilen min 2 måneder på lager FULLADET...!! I følge selger har Audi gitt forhandlerne beskjed om å fullade alle e-tronene med en gang de kommer til forhandler. Akk og ve, sier nå jeg. Men det skal dere i alle fall slippe å bekymre dere for her 8) )
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

ThomasEL

En interessant observasjon:

Da jeg solgte min 2018 40kWt til foreldrene mine i april, var SOH på 91,75%
Jeg hadde da behandlet batteriet superfint, og kun unntaksvis ladet til mer enn 80%

Jeg visste at foreldrene mine ikke kunne fortsette det regimet jeg hadde kjørt, så jeg sa de kunne gjøre som folk flest (de som ikke er her på forumet😉): Lade til 100% hele tiden.

I dag lånte jeg bilen deres, og tenkte det kunne vært gøy å koble til OBD2 og sjekke Leaf Spy igjen etter bilen har vært tre måneder i deres eie med et helt annet laderegime. Spent på hvor mye SOH hadde sunket.

Til min overraskelse har SOH økt til 92,87%, altså OPP mer enn ett prosentpoeng..!

2015 Leafen var jo litt slik at SOH kunne gå opp og ned og gjerne øke litt etter noen fulladinger og/eller hurtigladinger. Men jeg har aldri hørt om noen som har opplevd at SOH øker på en 40kWt bil..! Andre som har opplevd det?

At batteriet blir bedre av å fullade, tviler jeg på. Men det er i alle fall tydelig at BMS har oppdaget at batteriet var bedre enn estimert.
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

Joltus


leafnor

Sitat fra: leafnor på lørdag 18. april 2020, klokken 16:26
Jeg har til nå rapporter LeafSpy data fra min Leaf i tilsvarende tråd for Gen1/2 24/30kWh versjon. Men fra i går så blir det å gjøre i denne tråden, da jeg nå har en 40-pakke i min 2012.
Batteriet kommer fra en LE registrert mars 2018, og kjørt 23976 km før den ble vraket.

Data:
SOH: 95,21
Ahr:109,91
HX: 116,34
SOC: 97,1
GIDS: 472
KWh: 36,6
QCs: Ukjent, da antall QC og L1/L2 er det samme med ny pakke i bilen som det var for den gamle 24 pakke

SOH 94,21
Lader seg maks til 475 GIDS, og da er SOC over 98%.
Omlag 3000km siden forrige avlesning, og med det har batteriet kjørt omlag 27.000km.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

ThomasEL

Sitat fra: Joltus på onsdag 22. juli 2020, klokken 08:45
Kanskje din måte ikke er så bra da?

Hehe, ser jo vitterlig slik ut, ja😂😂👍

Men tror nok mest det handler om hvordan BMS estimerer.
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

Jossemosse

Oppdaterte tall fra meg

Fulladet:

SOH: 91,08%
Hx:  98,64%
odo: 114.060 km
QCs: 503
L1/L2: 858
SOC: 98,2%
GIDs: 456
35,3 kWh

Ikke skjedd store forskjeller på det halve året jeg har hatt bilen, men gledelig at jeg klarer å skvise inn 0,4 kWh mer nå enn da.
Leaf 2011, 120.000 km, kjøpt desember 2018
Leaf 2018, 110.000 km, kjøpt januar 2020

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA