Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

LeafSpy 40KWh - her kan du dele dine resultater

Startet av sylwester, torsdag 10. mai 2018, klokken 23:18

« forrige - neste »

ThomasEL

#120
Sitat fra: Øyst1 på fredag 27. desember 2019, klokken 21:34
Jeg vet at folk er så opptatt av å ikke skulle lade over 80 prosent, ikke skulle være under 20 prosent osv osv. Alt for å ta vare på batteriet. Jeg forstår ikke at dere gidder!

Jeg hadde min Leaf i ca 4 år, kjørte 90 000 kilometer fra ny til den ble solgt. Ladet til 100 prosent hver natt. Hurtigladet ca 180 ganger på de 90 000 kilometerne.

SOH ved salg var på litt over 91 prosent.

Tut og kjør, lad til 100 prosent, sier jeg!

Nei, det har iallfall ikke på noen måte hjulpet mitt batteri å være forsiktig. SOH er skremmende lav... Måtte forøvrig lade til 100% i natt for å kjøre til Stavanger. Fikk kun inn 445 GIDS. Det er bare 89% GIDS. Batteritemp ca 7 grader under lading.

(Må understreke at det selvsagt er x-faktorer her. Umulig å vite om batteriet hadde vært enda verre hvis jeg hele tiden ladet til 100%. Heller ikke lett å vite om batteriet reelt er nede i 91% av opprinnelig kapasitet, eller om det er BMS som gir gale estimat)
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

EV-FTW

Klart det er x-faktorer. Inntrykket mitt er bare at det jevnt over er ganske lik degradering på biler som blir «godt ivaretatt» også. Er jo mange Leaf 40 her som egentlig har tapt en del kapasitet bare på et år, selv om folk passer på å lade sånn og sånn osv.
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

Trekkoppbil

Sitat fra: Øyst1 på fredag 27. desember 2019, klokken 21:34
SOH ved salg var på litt over 91 prosent.

Tut og kjør, lad til 100 prosent, sier jeg!
Ut fra signaturen din, er det nevnt en 30kwt som du hadde i 3,5 år.
Dersom den hadde 91% SOH ved salg, så tyder det på at det er stor forskjell på bruktbiler, og at skånsom bruk har mye å si.
Det har vært artikler om at 2016 30kwt tapte seg 10% i året ute i verden den første tida. Jeg har kikka på enkelte av dem som er til salgs i USA, og det er vanlig at dem mangler noen kapasitetsbarer, og det er et par år sida jeg begynnte å se enkelte 2016 til salgs med 8 barer eller mindre.

Om du fullader hver natt, så kan det være en liten del av døgnet hvor batteriet er fullt.  Det som sliter batteriene, er vel kombinasjonen av høy temperatur og høy lading.  Om batteriet står fullada på morgenkvisten, så er det ikke sikkert at det har så høy temp på den tida.

Hurtiglading kan gi høy temperatur.
Men det er ikke alltid batteriet blir plagsomt varmt ved hurtiglading. Det kommer mye ann på hvor høyt man hurtiglader, og hvor mye man hurtiglader på en dag, og hvor hardt man kjører samme dag, og om man parkerer i sola,  og  hva utetemperaturen er. Og dersom man kjører og lader batteriet varmt en dag, så er det ikke sikkert at man lar batteriet stå fullada mens det er varmt.




EV-FTW

Ja, det stemmer at jeg hadde bilen fra ny i april 2016 til salg nå før jul. Litt over 3,5 år. Og bilen hadde ved salg rundt 91 % SOH, tok ikke vare på siste bilde fra Leafspy, så har det ikke helt nøyaktig.

Norge passer Leaf bra, grunnet generelt kjølig vær. Å sammenligne 30 kWt leaf fra varme land, og deres degradering med biler kjøpt nye i Norge blir helt feil. Videre må det sammenlignes med biler som har fått den nye SW oppdateringen, som gjorde at bilen leste av riktig. Dør denne oppdateringen hadde jeg vel ca 87 prosent SOH, og etterpå rundt 93 %. Opplevd rekkevidde økte ogsø ganske mye.

Alt i alt var jeg fornøyd med bilen, men kjøper ikke Leaf på ny da jeg opplever den som utdatert og gammel.
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

sylwester

Sitat fra: Øyst1 på fredag 27. desember 2019, klokken 21:34
Jeg vet at folk er så opptatt av å ikke skulle lade over 80 prosent, ikke skulle være under 20 prosent osv osv. Alt for å ta vare på batteriet. Jeg forstår ikke at dere gidder!

Jeg hadde min Leaf i ca 4 år, kjørte 90 000 kilometer fra ny til den ble solgt. Ladet til 100 prosent hver natt. Hurtigladet ca 180 ganger på de 90 000 kilometerne.

SOH ved salg var på litt over 91 prosent.

Tut og kjør, lad til 100 prosent, sier jeg!
Sikkert en grei avskriving det, men rådet ditt til en som kjører 8'km i året fører jo til like mye eller værre SOH enn din bil.
Må huske at det er lite sannsynlig at disse bilene skifter batteri så det batteriet på 91% skal leve i 15 år til. For din bil blir det muligens til/fra butikken for en pensjonist, mens en bil som ikke er kjørt 22'km hvert år kan hende klare lengre turer på sine siste dager HVIS de har ladet smartere.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

EV-FTW

Vi får se. Jeg tror det har mye med tilfeldigheter å gjøre også. Mitt inntrykk er ikke så mye hvor langt bilen er kjørt, ei heller hvor flink en er til å lade «riktig» eller ikke. Er flere eksempler her inne hvor folk har ladet riktig, men har store problemer med dårlig kapasitet på batteriet, og motsatt finnes det flere eksempler på slike som meg, som lader til 100 prosent, bruker bilen uten å tenke så mye, og som har gode batterier på bilene. Videre finner en motsatte tilfeller. Altså mye tilfeldig.

Det kan ha noe for seg å lade riktig, men jeg tenker det er alderen som er batteriets verste fiende, sammen med å stå ubrukt over lang tid, fullt oppladet.
Jevnlig bruk er viktig.

Naboen sin E-Golf blir brukt kanskje 1 liten tur hver andre uke, og mellom der står den konstant koblet til lader, det skal jeg være enig i ikke er bra!
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

Joltus

Vet vi nøyaktig hva soh egentlig beregner og viset?

ThomasEL

Sitat fra: Joltus på mandag 30. desember 2019, klokken 10:05
Vet vi nøyaktig hva soh egentlig beregner og viset?

Jeg har ikke hørt noe nøyaktig utredning om det på 40kWt bilene, nei. På 24kWt virker SOH å være kvadratroten av Hx. Selv om den nøyaktige betydningen av Hx er noe uklar, så virker det være konsensus om at den er et estimat av batteriets indre ledningsevne. Slik at Hx synker når indre motstand øker. SOH er så kvadratroten av dette.

Men på 40kWt stemmer ikke dette. For her ØKER Hx etter hvert som bilen blir brukt. Min var på 95% Hx da bilen var ny, og er nå oppe i 119%. Mens SOH har i samme periode sunket fra 99,8% til 91,92%

Sannsynligvis er det flere parametre som ligger til grunn for SOH estimat. Jeg vil gjette på:
- Indre cellemotstand
- Hvor mye energi (GIDS) som får plass i batteriet før øverste celle når toppspenning (omkring 4,2V)
- Differanse i spenning mellom ulike celler under belastning
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

leafnor

Sitat fra: Øyst1 på mandag 30. desember 2019, klokken 01:37
Videre finner en motsatte tilfeller. Altså mye tilfeldig.

Det kan ha noe for seg å lade riktig, men jeg tenker det er alderen som er batteriets verste fiende, sammen med å stå ubrukt over lang tid, fullt oppladet.
Jevnlig bruk er viktig.

Naboen sin E-Golf blir brukt kanskje 1 liten tur hver andre uke, og mellom der står den konstant koblet til lader, det skal jeg være enig i ikke er bra!
Hei. Bruk, dvs antall ladesykler og temperatur over tid tror jeg er det verste for batteriene.
Sjekket Leaf vi har på jobb i dag. Det er en Acenta fra mai 2014. Den har nå etter snart 5 år gjort 16.303km. 34 hurtigladinger, og 595 sakteladinger. Kjørelengde i snitt per lading er mao 26 km. Den har vært tilkoblet ladekladd så og si permanent i 5 år, og stått "årevis" på 100%. Er parkert i skygge, og i Trondheim er det som kjent ikke tropevarme. Maks snittemp på  juli er 13,3 grader, perfekt for "langtidslagring" av batteri. 
Da jeg sjekket i dag var ladekladd som vanlig i (stått i gjennom julen).  Den var ladet til 255 GIDS, og SOC 93,8%. SOH viste 93%, og det altså etter snart 5 år med ladekladd tilkoblet.
Jeg kjøpte min private 2012 modell nesten 3 år gammel i 2015 med 65.000km, og SOH på den var den gang 91%.
40 kWh Leaf tror jeg lever litt hardere enn 24 kWh, da de jevnt over er varmere i batteriet under bruk pga sin høyere indre motstand og at de lades til 4,2 volt på maks.
Oppsummert, har mest tro (Vet ikke) på at kjørelengde og temperatur er det som tærer. Så unngå høy temperatur over lang tid. Å unngå bruk er vell noe værre. Bilen er jo kjøpt til et formål tross alt.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

EV-FTW

........Oppsummert, har mest tro (Vet ikke) på at kjørelengde og temperatur er det som tærer. Så unngå høy temperatur over lang tid. Å unngå bruk er vell noe værre. Bilen er jo kjøpt til et formål tross alt.
[/quote]

Bilen på din jobb er kjørt lite, men ikke blitt ladet til 80 prosent osv. Den står konstant til lading. Likevel har den god SOH etter 5 år. På ny mener jeg det bare understeker det jeg sier, at det spørs hvor enormt mye det har å si med dette ridgide ladesystemet mange følger.

Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

Jossemosse

#130
Kjøpte meg en VELDIG brukt 40-Leaf 2018-modell i dag. Veldig spent på om dette var et godt kjøp eller et tabbekjøp..

Fulladet:

SOH: 91,13%
Hx:  109,35%
odo: 105.309 km
QCs: 493 (!!!!)
L1/L2: 655
SOC: 96,8%
GIDs: 450
34,9 kWh

Edit 15/1. Justert tall, da den visst ikke var helt fulladet fra forhandler allikevel.
Leaf 2011, 120.000 km, kjøpt desember 2018
Leaf 2018, 110.000 km, kjøpt januar 2020

sylwester

Fint at du dro oss on topic igjen @Jossemosse  :)
Wow den har gått mye og regner med at dash viser 100% der. 450/500 er temmelig 10%.
Hvilken kjørelengde satser du på å ha per år? Skal bli spennende å se om den holder seg.

Min falt mye det første året og deretter ca. 1% i 2019. Jeg tror ikke hurtiglading i seg selv står for kapasitetstapet.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Jossemosse

Hehe, registrerte at det ikke utelukkende var Leafspy-tall i tråden her ja ;)

Den har visstnok blitt brukt til daglig pendling i 1,5år, der det måtte hurtiglades på veien. 500 QC kan jo stemme ganske bra med 1 stk per dag da.

Jeg har også en 2011-Leaf som til nå har stått for hoveddelen av kjøringen, så litt spent å se på hvilken som blir brukt mest nå (2018 er jo best å kjøre, men kanskje økonomisk best å kjøre den gamle bilen som ikke kan falle stort mer i pris? Samtidig er jo 2018 kjørt mest, så da spiller det kanskje ikke noen rolle om den blir brukt litt til..)
Vil anta ca 20.000 km/år fordelt på de to bilene omtrent, så den kommer til å bli kjørt litt roligere heretter
Leaf 2011, 120.000 km, kjøpt desember 2018
Leaf 2018, 110.000 km, kjøpt januar 2020

ThomasEL

For å si det sånn, Jossemosse:

Du har nesten like god SOH som min bil (den har 91,89%)

Og jeg har kun kjørt 30 000km, hurtigladet 30 ganger (og attpåtil bare noen få prosent de fleste av de 30 gangene), samt at bilen min sjelden blir ladet til 100% og sjelden tappes til under 20%

Så virker som flaks/uflaks med battericellene har vel så mye å si som et strengt kontra slapt laderegime...
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

EV-FTW

Bekrefter bare det jeg har sagt før. Tut og kjør, lad til 100 om nettene. Det har mer med tilfeldigheter om batteriet holder seg enn om en har et strengt laderegime.
Er få som hadde kjøpt elbil om de skulle bruke så mye tid på å «nerde» med lading. Folk vil bare plugge i om natten, kjøre på dagen, uten noe mer stress enn det. Og det er slik de fleste gjør, de som ikke er her inne på forumet.
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA