Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 535 kroner per år. elbil.no/medlemskap

LeafSpy 40KWh - her kan du dele dine resultater

Startet av sylwester, torsdag 10. mai 2018, klokken 23:18

« forrige - neste »

til

SOH: 96,79%
Hx=116.52%
KM:25.945
Har hatt bilen i 11mnd
29 QC
322 L1/L2, alltid til 100%

ThomasEL

#61
SOH: 98,96%
Hx: 109,29%

ODO: 7500km
6QC
227 vanlige ladinger, kun 5-6 ganger til 100%

Jeg har mange ladinger i forhold til antall km kjørt. Men det skyldes at dette ikke er hele ladesykluser. Lader hver dag, men vanligvis bare fra om lag 30-40% SOC og opp til 75-85% SOC
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

ThomasEL

Bil registrert i slutten av oktober 2018, eneste bil i husholdning på 5
Odo: 10300km
SOH: 98,85%
Hx: 113,05%

Antall hurtigladinger: 8
Antall normalladinger: 321 (kun ladet til 100% ca 10 ganger)
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

ThomasEL

Odo: 11850 km
SOH: 98,78%
Antall hurtigladinger: 10
Antall normalladinger: 365
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

JarleV


sylwester

Bilen er snart 1 år gammel. Denne gangen brukte jeg timerlading og jeg har en anelse av at ladingen lader høyere ved det enn om du ikke har timer hvor bilen ikke vet når du skal kjøre avgårde. Til sammenlikning får jeg idag 96% og 468gids når jeg ikke bruker timer. Siden Nissan reduserer hvor mange % den lader opp er %gids ved fullada en bedre prognose på rekkeviddetap enn å se på kapasitetstapet.

Registrert: 20.04.18
Avlest: 11.04.19
SOH: 95,60%
HX: 115,59%
ODO: 13,703km
SOC: 97,4% (100% i displayet til bilen)
GIDS: 475 (95,0% )

Bilen er fremdeles ganske lite fullada siden kona lader den fra hun har levert dattera på skolen til hun skal hente henne igjen, typisk 5 timer som ga 16,5kWh og hun brukte maks 15kWh med 2 forvarminger så % økte ørlite hver dag frem til helga, men var for det meste mellom 75-85%. Jeg gjetter bilen har vært fullada maks 10 ganger og da gjerne kjørt av gårde innen noen timer, bortsett fra når den var hos Birger N Haug. De ladet den opp til 100% og holdt den der i 2 dager. 
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

ThomasEL

Sylwester:

Det kan også virke som om antall GIDS det lades til avhenger noe av «dagsformen», eller for å uttrykke det mer korrekt: cellebalanseringen.

BMS stopper sannsynligvis ladingen når første celle når en gitt terskelspenning.

Jeg har et par ganger forsøkt å koble til laderen igjen en halvtimes tid etter lading stoppet. Da har jeg gjerne fått 5-10 GIDS ekstra.
(NB! Dette gjør jeg selvsagt ikke så ofte, kun hvis jeg skal på en tur der hver GIDS teller. Ikke så sunt for batteriet å klattlade med så høy SOC. Men tenker det går greit å gjøre ei gang i blant. På det jevne lader jeg kun til mellom 70 og 85%)
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

sylwester

Det er vel overlading og ikke klattlading som er viktigst for kapasitetsreduksjon sammen med varme. 11 grader på batterier etter 8 timer i garasje med 22 grader betyr vel at det så og si er på stede hvil og ikke noe problem akkurat der. Er vel hurtiglading der batterier er over 50 grader at lading over 80% er værst.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

ThomasEL

Ladet for en gangs skyld til 100% i dag, og da ladet bilen jammen meg helt til 495 GIDS (99% GIDS)
Godt fornøyd med det etter 7 måneder og nesten 15000km!

SOH er på 98,58%
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

Trekkoppbil

#69
Sitat fra: JarleV på torsdag 18. april 2019, klokken 13:38
SOH 94.72
15 hurtigladinger.
20000km
Det som teller når man angir alderen på en Leaf, er antall sommere.
Det som avgjør aldring på batteiret, er i stor grad hvor varmt man kjører batteriet om sommeren. Hvis man parkerer i kjeller, og man ikke kjører batteriet for hardt på langtur, så går det gjerne bra, men kjører man batteriet varmt, så går det ikke bra.
Antall hurtigladinger behøver ikke å ha så mye å si, men det er hvordan man hurtiglader som betyr noe. En annen fabrikant teller ikke hurtigladinger under halvfullt batteri, da de ikke skal bety noe. Da pionerleafene kom var det en holdning at man ikke skulle hurtiglade over 80%, og det var noe man simpelthen ikke gjorde, om man ikke hadde en svært god grunn.
Mye hurtiglading på en dag hvor kjører batteriet varmt kan være med å gi oppheting, og da rekker man gjerne ikke å kjøle ned batteriet over natta etterpå heller. Og er man så dum å hurtiglade et varmt batteri før man parkerer, så batteriet blir stående både varmt og med høy SOC, så er det ikke så mye håp.
Hurtiglading av et iskaldt batteri er heller ikke så smart.

Antall km synes jeg ikke er så viktig: Det er antall toppladinger som er interressant.
Når fabrikanten mener at bilen skal ha 90% av kapasiteten i behold etter 500 sykluser eller 100 000km, uten at jeg husker hvordan man ordlegger seg, så ser det ut til at man regner hele sykluser med djupe utladinger, sånn som man kjører sykluser i laboratoriet.
I stor grad er det antall toppladinger som sliter. For den som plugger i lading flere ganger om dagen og klattlader til 100%, så kan man klare å fullade 1000 ganger i løpet av 20 000-30 000 km, og da trur jeg man sliter batteriet like mye som den som kjører 100 000km på 500 sykluser.

leafnor

Det siste tror jeg ikke stemmer. Vår jobbleaf fra 2014 med 15.000 km på teller, har vært toppladet i snart 5 år. SOH på 93. Gjennomsnittlig kjørelengde per lading, 27 km.
Så teoretisk stor sett ladet mellom 80-100%, bortsett fra en langtur til Oslo og en til Åndalsnes.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

TJV

Sitat fra: leafnor på lørdag 01. juni 2019, klokken 18:01
Det siste tror jeg ikke stemmer. Vår jobbleaf fra 2014 med 15.000 km på teller, har vært toppladet i snart 5 år. SOH på 93. Gjennomsnittlig kjørelengde per lading, 27 km.
Så teoretisk stor sett ladet mellom 80-100%, bortsett fra en langtur til Oslo og en til Åndalsnes.

5 år gammel bil som er gått 15.000 km? Det var få kilometer.
Har en 14 mnd gammel Leaf, den har rullet 21.000. Men har dessverre ikke LeafSpy så jeg kan dele noen tall.
VW ID.4 Pro Perf Max
Nissan Leif 40kW

leafnor

Sitat fra: TJV på lørdag 01. juni 2019, klokken 19:27
Sitat fra: leafnor på lørdag 01. juni 2019, klokken 18:01
Det siste tror jeg ikke stemmer. Vår jobbleaf fra 2014 med 15.000 km på teller, har vært toppladet i snart 5 år. SOH på 93. Gjennomsnittlig kjørelengde per lading, 27 km.
Så teoretisk stor sett ladet mellom 80-100%, bortsett fra en langtur til Oslo og en til Åndalsnes.

5 år gammel bil som er gått 15.000 km? Det var få kilometer.
Har en 14 mnd gammel Leaf, den har rullet 21.000. Men har dessverre ikke LeafSpy så jeg kan dele noen tall.
Yepp, kjører småærender, spart oss bom og all tid folk måtte ha ført reiseregning og byråkratiet for å hente fillesak 2km unna på "andre siden av bommen".
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Dudi

#73
Min LE har nå gått 12000. Kjørte tur retur Hvisten fra Lillestrøm, pluss litt til.
Hadde et forbruk på 12,5 KWh/100Km. Ikke værst!

Ikke en eneste feil med bilen.  :) :+1:

ThomasEL

En trist dag for Leafen min. I løpet av under ett døgn har SOH sunket betydelig 3 ganger, tilsammen 0,8 prosentpoeng :'( :'(

Etter flere uker på omlag 98,5%, med bare noen hundredeler ned i uka, så ble det en kjip ketchupeffekt.

Her er nyeste avlesning nå i kveld:

ODO: 16954 km
SOH: 97,66%
Antall hurtigladinger: 17
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

© 2023, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA