Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Er det fabrikasjons feil på nye Leaf-rekkevidde

Startet av erikoe, søndag 06. mai 2018, klokken 09:14

« forrige - neste »

Bondeknøl

Sitat fra: Mazzbot på søndag 06. mai 2018, klokken 12:41
Har en leaf 24 kWh og forstår ikke poenget med å vise antall km igjen på batteriet når det aldri stemmer .. De burde lære seg å vise riktig km visning !!! Derfor skal jeg aldri ha Nissan igjen , føler meg lurt .
Er nok mange biler du ikke kan ha. Dieseldyrene jeg har hatt var/er også feil hva rekkevidde angår. Klarer aldri rangen på de heller. Dette er noe en må leve med og det skal ikke mye erfaring til for å finne ut hvor langt en ca kan kjøre.

Joltus

Eg kjørte en gang fra Grimstad til Sandnes med mondeoen. Anslått rekkevidde økte hele veien helt til Ålgård. Da først begynte den å synke.

Det er effektiv kjøring!

e-Stig

Sitat fra: Bondeknøl på søndag 06. mai 2018, klokken 16:38
Sitat fra: Mazzbot på søndag 06. mai 2018, klokken 12:41
Har en leaf 24 kWh og forstår ikke poenget med å vise antall km igjen på batteriet når det aldri stemmer
Dieseldyrene jeg har hatt var/er også feil hva rekkevidde angår.

Akkurat når det gjelder rekkevidde er det ikke ideelt å sammenligne elbiler med fossilbiler som ofte går 5-6 ganger så langt før de må fylle tanken. Med bare 15-20 mil rekkevidde blir det ekstra viktig at måleinstrumentene er riktige. Regner med komputeren i bilen etter hvert bruker gjennomsnittlig forbruk til å indikere hvor langt du kan nå.

Jeg snakket med en Tesla-eier som skulle kjøre Ålesund - Stavanger i dag. Han kunne tenke seg å avvike fra de faste hovedveiene og kjøre en litt annen rute tilbake, men det viste seg å være vanskelig, selv med en bil med rekkevidde på 40 mil.
e-Golf august 2018
e-Golf august 2020

Pneg

Er veldig fornøyd men fikk en liten rekkevidde bekymring etter en fin tur på 260km hvor jeg hadde en rest på 32 km når jeg parkertepå kvelden. Startet på morgenen hvor det var 0 etter en..1 mil.. mye alarmer og blinking i  dashbordet men kom fint 15 km til..
E-tron Fast Track (Solgt)
E-tron Advaced Sport 2020
2018 Leaf til salgs

Joltus

Hvor mange prosent hadde du når du stoppet? Om det stod 32km er jo igrunn lite relevant.....

Lotto er vel like greit å spille på som å stole på gom.

sylwester

Sitat fra: Pneg på onsdag 09. mai 2018, klokken 20:06
Er veldig fornøyd men fikk en liten rekkevidde bekymring etter en fin tur på 260km hvor jeg hadde en rest på 32 km når jeg parkertepå kvelden. Startet på morgenen hvor det var 0 etter en..1 mil.. mye alarmer og blinking i  dashbordet men kom fint 15 km til..

Hvis restkapasiteten din er sammenliknbar med hele turen er 32/(32+260) ~ 11% som betyr at du er 2% unna Low battery warning. Du mister typisk noen % over natta. Det er den første, snille, advarselen som ikke er så irriterende  du fikk. Den irriterende kommer først ved 4% og den er veldig stressende. Estimatet på 32km er ned til 0% selv om estimatet forsvinner før du når 0%. Du har kanskje 15km til etter det før du når skilpadde og kan krabbe noen km til, men det er ganske risky uten LeafSpy som kan gi deg eksakt reele %. Dvs. så var du helt sikkert 30km unna full stopp da du parkerte på  275km.

Er du på eller nær LBW så bør du lade bilen. Vil du styre klimatisering av kupeen må du antageligvis ha noe mer siden bilen vil ikke bruke av batteriet hvis batterinivået er lavt. På gamle Leaf er grensa 30% for at forvarming/forkjøing skal virke.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Pneg

Sitat fra: Joltus på onsdag 09. mai 2018, klokken 23:05
Hvor mange prosent hadde du når du stoppet? Om det stod 32km er jo igrunn lite relevant.....

Lotto er vel like greit å spille på som å stole på gom.
Det sto 3% rest på batteri indikatoren. Men kjenner litt på rekkevidde angsten når det blinker- - - - og har igjen 10-15 km og kjøre :)
E-tron Fast Track (Solgt)
E-tron Advaced Sport 2020
2018 Leaf til salgs

Bjoris

Ved rolig landeveiskjøring som vi har mye av på Vestlandet så ser jeg ikke økning i batteritemp selv om jeg kjører fra 100 til nesten tomt. En får da også en meget hyggelig rekkevidde, fort opp mot 300 km om det er varmt og tørt.

Problemet er nok som Leafnor sier, mye intern motstand slik at når en presser bilen så får en dette fenomenet på toppen og dermed reduseres rekkevidden mer enn på andre biler som e-Golf. Som om ikke det var nok så får en samtidig problemer med ladingen raskere når en feks kjører på motorvei!

Dette med 31 grader, hvor står tempmålren på skalaen da? På midten? Noen som har bilder, får ikke LeafSpy dongelen til og bare fruen som kjører denne bilen så har gitt opp den:)

Skal snart kjøre 150 km nå i ekstrem nedbør, skal følge med på tempmåleren om det blir varmere nå, ca 15 grader ute nå:)

leafnor

Kilde, @Lemontea på YouTube, så har han kartlagt temperaturskalaen. Den er grov som uhøvlet plank.

Skala er ikke lineær, og viser hopper mellom steg på 5 og 10 grader.

-4_1_6_11_16_26_36_41_46_51_56

Så når temp er på midten kan en ha alt mellom full effekt eller 7kW lavere effekt.

Har man ikke LeafSpy så kan en måte å bestemme seg for kutt på første av en serie med hurtigladinger være å stoppe lading når en akkurat har hoppet til 36 graderstreken. Da vil neste ladestopp havne på rundt 30 kW i det minste.

Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

meitran

Er det mer enn en obd-port? Har smart-forsikring på bilen som tar opp en obd-port og da kan jeg ikke bruke leaf spy

sylwester

#25
@meitran Bare en. La oss håpe du er den eneste som har kjøpt slik forsikring. Til neste gang, knappen "Nytt emne" lager en ny tråd om noe helt annet enn rekkevidde på sommeren. Kansje hvis du gjorde det med dette spørsmålet andre med lik forsikring har en løsning for deg?
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

leafnor

Sitat fra: meitran på torsdag 10. mai 2018, klokken 18:56
Er det mer enn en obd-port? Har smart-forsikring på bilen som tar opp en obd-port og da kan jeg ikke bruke leaf spy
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Helge82

Sitat fra: leafnor på torsdag 10. mai 2018, klokken 15:10
Kilde, @Lemontea på YouTube, så har han kartlagt temperaturskalaen. Den er grov som uhøvlet plank.

Skala er ikke lineær, og viser hopper mellom steg på 5 og 10 grader.

-4_1_6_11_16_26_36_41_46_51_56

Så når temp er på midten kan en ha alt mellom full effekt eller 7kW lavere effekt.

Har man ikke LeafSpy så kan en måte å bestemme seg for kutt på første av en serie med hurtigladinger være å stoppe lading når en akkurat har hoppet til 36 graderstreken. Da vil neste ladestopp havne på rundt 30 kW i det minste.

Dette bildet og en oversikt over temperaturene med ladeeffekt vil gi deg en komplett oversikt.

En tommelfingerregel kan vel nesten være at så lenge indikatoren er kortere enn forbi batterisymbolet under indikatoren får du "normal" hastighet på ladingen.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA