Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Fjerne agree beskjed ved oppstart

Startet av jorgror, mandag 07. mai 2018, klokken 22:45

« forrige - neste »

jorgror

Noen som vet om hvordan man fjerner den meldingen om I agree ved oppstart? Den kommer hver gang jeg slår på tenningen. Er det en feil eller skal det være sånn?


Sent from my iPhone using Tapatalk
2016 VW GTE
2019 Model 3 LR AWD FSD (HW3)

rogersen

Det skal være sånn. Og dét er en feil..

Joltus


sylwester

Den har vært der på absolutt alle tidligere modeller og dette spørsmålet florerer på nettet. Det kan ikke slås av!
Godtar du ikke så vil ikke bilen kommunisere med Nissan eller dele noe data selv om Nissan Connect EV er satt opp. Det er litt som å slå på inkognitomodus i nettleseren. Godtar du så sendes sensitive data til Nissan før, under og etter reisen. Den sender koordinater bl.a.

Selv syns jeg de burde hatt en mulighet til å sette permanent ja eller nei i menyen og heller gi en mulighet til å endre det i løpet av noen sekunder når bilen booter. De kunne sikkert også antatt at det er samme person hvis det er samme mobil som kobler seg på så tilkoblet enhet/AA/Carplay burde være nok til å huske tidligere valg.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Joltus

Når Eg overtok bilen i går påstod selger at de ikke fikk lov å ha muligheten til å trykke kun en gang av datatilsynet.

Hvor mye hold det er i den påstanden aner eg ikke, men det forundret meg heller ikke.

Lassi

Jeg fikk noenlunde samme forklaring fra selger, men vet ikke om jeg helt kjøper den. Tenker det å skylde på noe statlig er en grei måte for selger å slippe diskusjonen...

Alle apper og slikt på mobiltelefonen aksepterer man bare første gang, og ved evt. oppdateringer. Forskjellen til bil er jo at det er større sannsynlighet for flere brukere, men dette kunne vært styrt med profiler låst mot nøkkel eller mobiltelefon som nevnt over.

MrOtto

Jeg fatter ikke hvorfor når man har sin mobil med og den kobler til med Bluetooth at bilen ikke skjønner at det er samme person som bruker bilen og dermed vet at personen godtar dette. Man trenger ikke gi apper tillatelse til slik på telefonen hver gang man bruker den. Det er vel bare latskap og lite kreativ tenking fra Nissans side at det ikke er en bedre løsning på dette. Mest av alt tror jeg det er mangel på kunnskap om hvordan løse dette.

Ref. hvor dårlig opplegget med Nissan Connect og mobilappen til Nissan er. Rett og slett et elendig produkt.

Bondeknøl

Dette er akkurat som det gnålet om cookies når en bruker iPhone på nettet. Det kommer hver gang og er en juridisk greie som prudusenten er nødt til å følge. Det er tross alt en slags overvåking vi godtar når vi trykker ja på Leafen. Ikke så vanskelig å forstå som å akseptere at det bare er sånn.

Joltus

Ikke den eneste bilen som har dette. Mye verre er bilene med varsel om fare ved bruk av gps.....

sylwester

Sitat fra: Joltus på tirsdag 08. mai 2018, klokken 07:23
Når Eg overtok bilen i går påstod selger at de ikke fikk lov å ha muligheten til å trykke kun en gang av datatilsynet.

Hvor mye hold det er i den påstanden aner eg ikke, men det forundret meg heller ikke.

Jeg mener det er andre biler som klarer dette uten å måtte ha godkjennelse hver gang. Vi buirde igrunn finne ut hvilke og liste de opp til kundeservice når vi ringer å klager på dette. Kanskje hvis mange nok gjør det så vil de snu. Jeg har allerede sagt ifra for mine biler.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Løve

Sitat fra: Bondeknøl på tirsdag 08. mai 2018, klokken 16:06
Dette er akkurat som det gnålet om cookies når en bruker iPhone på nettet. Det kommer hver gang og er en juridisk greie som prudusenten er nødt til å følge. Det er tross alt en slags overvåking vi godtar når vi trykker ja på Leafen. Ikke så vanskelig å forstå som å akseptere at det bare er sånn.
Det der er ikke spesifikt for iPhone, men handler om en innstilling i nettleseren din. Det er et EU direktiv som krever at nettsider skal varsle om at de bruker småkaker.

Joltus

Og det samme var begrunnelsen til Nissan for bekreftelsen på skjermen..... Myndighetene krever det.

Lassi

Sitat fra: Bondeknøl på tirsdag 08. mai 2018, klokken 16:06
Dette er akkurat som det gnålet om cookies når en bruker iPhone på nettet. Det kommer hver gang og er en juridisk greie som prudusenten er nødt til å følge. Det er tross alt en slags overvåking vi godtar når vi trykker ja på Leafen. Ikke så vanskelig å forstå som å akseptere at det bare er sånn.

Denne kommer kun første gang du besøker en nettside. Kommer ikke igjen før du så sletter cookies på enheten din.

Tomma

Om han ikke er redd for å trykke "aksepter" da og bare krysser den ut hver gang
Nissan Leaf 2014 Tekna

Supermario

Sitat fra: Joltus på tirsdag 08. mai 2018, klokken 07:23
Når Eg overtok bilen i går påstod selger at de ikke fikk lov å ha muligheten til å trykke kun en gang av datatilsynet.

Hvor mye hold det er i den påstanden aner eg ikke, men det forundret meg heller ikke.

Irriterende. Og dessverre blir det bare mer irritasjon fremover, nå kommer GDPR I snart. Fordi noen få aktører (eks Cambridge Analytica) skruppelløst utnytter dataene våre så blir det friksjon mellom oss forbrukere og selskap som genuint ønsker å gi kundene en god opplevelse. otonomo.io har god greie på bildata:

Consent – The GDPR introduces reinforced conditions for consent. The request for consent must be given in an intelligible and easily accessible form, with the purpose for data processing attached to that consent. Silence, pre-ticked boxes or inactivity will not be sufficient to constitute consent. Data subjects can withdraw their consent at any time, and it must be easy for them to do so.

Den enkelte fører skal ha kontroll på sine data.Vi er 4 brukere av Leaf-en. Hvis noen er restriktive på deling og andre liberale så funker det ikke med nøkler eller mobil. Vi har to nøkler på deling. Hvis flere setter seg i bilen samtidig så er det tilfeldig hvilken mobil som kobler seg opp.
e-up! 80'km, Leaf  90' km, e-tron 55 2020

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA