Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Trondheim - Oslo i e-Golf: Ladedekning vår 2018

Startet av Eplekart, torsdag 10. mai 2018, klokken 12:59

« forrige - neste »

Eplekart

Heisann!
Dette spørsmålet har sikkert vært oppe tusen ganger, men jeg prøver likevel med et anno 2018 :)

Jeg skal kjøre Trondheim-Oslo i e-Golfen om noen uker, og lurer på om det har blitt bedre dekning av lading langs E6 siden i fjor sommer?

Jeg kjørte samme strekning i fjor, og ble da ganske paff når jeg kom oppå Dovre (Hjerkinn?) og fant at laderen der var av typen Idiot: MÅ ha fast abonnement, eller betale en øbskøn sum for "engangsbruk". Om jeg ikke husker helt feil så var det Ishavsveien, eller noe liknende, som var proprietæren av denne ladeveisrøveriautomaten.

Det skal sies at det ordnet seg, takket være beskjeden oppakning på 70 kg sjåfør og 70 L bag samt regenerering hele veien fra toppen og ned til Otta, da Dombås heller ikke kunne tilby annet enn disse Ishavsrøverene. Men hjertet satt høyt i halsen når gjett-o-meteret begynte å nærme seg de ganske tvilsomme beregningene under 40 km resterende  :o

Så: Har det blitt bygget ut noe mer lading der? Kan ikke finne noe på ladekartet, men med forbehold om at jeg kanskje trenger nye briller :D

Et relevant tilleggsspørsmål:
Når jeg plottet inn start:Trondheim - stopp:Oslo på Ladestasjoner.no, foreslo kartet å sende meg nedover riksvei 3. Hvordan er denne strekningen i forhold til E6? Svingete, opp og ned, ut og inn, veibanekvalitet osv? Ser for meg at hvis den holder god norsk krøtterveistandard, så er det vel så greit å holde seg til E6, selv om det ser ut til at det er bedre dekning av seriøse aktører langs Rv. 3.

Mange takk for svar! :)

automat

Ishavsveien/Arctic roads er tatt over av BKK, som har en normal prising.
https://www.bkk.no/elbiler-og-lading

Tradisjonelt har det vært E6 som er krøtterstien, og Rv3 som er raskeste og beste vei. Nå har endel av de værste strekkene på E6 blitt motorvei, så forskjellen er nok ikke så stor lenger.

Holder likevel en knapp på at Rv3 er raskeste (og kjedeligste) vei.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Eplekart

Godt å høre! Ishavsveien slo meg ikke akkurat som en seriøs aktør med den betalingsmodellen.

Kan man benytte Elbilforeningens ladebrikke hos BKK? Er ikke noe fan av å måtte ha ørten forskjellige apper for å kunne betale lading... Det står på hjemmesiden deres "Enkel og grei betaling via betalingskort" under "Betal med mobilen", men antar dette er "betal via Visa-kort du legger inn i appen".
Her håper jeg noen skjærer gjennom snart, og nærmest påtvinger en felles betalingsplattform som ikke kun består av en upålitelig app.

Det har blitt gjort en del arbeid på E6 de siste årene, ja. Har kjørt frem og tilbake det strekket hver sommer i årevis nå, og den har kommet seg litt etter litt. Men ut fra det du sier (og ladedekningen) tror jeg faktisk det blir en tur langs Rv3 i år :)

hanche

Ishavsveien/Arctic Roads var en dårlig vits, ja. Heldigvis historie.

Meg bekjent har ikke BKK andre betalingsmuligheter enn app. Sorry.

Men jeg kan foreslå et fint alternativ: Lad bilen i Ringebu, og ta så Fv 27 over fjellet til Folldal. Det er 85 km. Jeg vet ikke om det er innenfor e-golfens rekkevidde? I Folldal er det nemlig huriglader. Derfra er det bare 76 km til Oppdal, også der er det hurtiglader.

Du får en fin tur over fjellet, og attpåtil er det kortere enn E6.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

e-curious

#4
@Eplekart:  Helt enig vedr. BKK sin betalingsløsning.  Når det er sagt, så lader jeg ofte på BKK på langtur, og tenker ikke så mye over det lenger.  Jeg har også hørt rykter om at de jobber med at en skal kunne bruke brikke, får håpe at dette er tilfelle.  De har hatt en stor utbygging av ladere og har nå overtatt betalingsløsningen på Lyse sine ladere (som er et framsteg).

Første gangen derimot: Da jeg kom til en BKK lader veldig sent på kvelden i kraftig regnvær på et øde sted med stort behov for å lade, så fikk jeg ikke til å laderen til å fungere i det hele tatt.  Heldigvis fikk jeg hjelp av en annen elbilist.  Fasiten var at jeg ikke skulle følge anvisningene på laderen...  Bare det å henge en lapp på betjeningsdelen på laderen med "ikke rør" eller tilsvarende hadde vært et kjempesteg i brukervennlighet :)  En annen ting var også mangelen på brukerstøtte når ting ikke fungerte.  Mulig at dette er blitt bedre, har heldigvis ikke hatt problemer etter dette.

Sitat fra: Eplekart på fredag 11. mai 2018, klokken 09:08
Kan man benytte Elbilforeningens ladebrikke hos BKK? Er ikke noe fan av å måtte ha ørten forskjellige apper for å kunne betale lading... Det står på hjemmesiden deres "Enkel og grei betaling via betalingskort" under "Betal med mobilen", men antar dette er "betal via Visa-kort du legger inn i appen".
Her håper jeg noen skjærer gjennom snart, og nærmest påtvinger en felles betalingsplattform som ikke kun består av en upålitelig app.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA