Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvordan er fit&finish på Model X nå?

Startet av siljan, mandag 07. mai 2018, klokken 18:31

« forrige - neste »

turfsurf

Sitat fra: knut.aulie på tirsdag 08. mai 2018, klokken 00:37
Seriøst, Jaguar sitt Teslagodkjente verksted??
Altså verksted som og har forhandleravdeling som selger Jaguar vil jeg tro. På samme vis som Tesla benytter Toyota verksted visse steder (for karosseri arbeid).
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

THE

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på mandag 07. mai 2018, klokken 22:58
Sitat fra: Vhagar på mandag 07. mai 2018, klokken 22:50Nye som i 2018 da eller? Min ble utlevert i desember og etter at de prøvde å rette opp i svært så skjeve FWD så er det pressmerker i sidene på setene og 2 plasser er lakken skrapet av.

Tipset må rett og slett være, er det feil på justering av FWD - ikke la de prøve å fikse det. Finn ut om det er mulig å leve med, eller ikke ta ut bilen.
Det er i hvert fall noen biler der lakken slites av over tid på rammen. Jeg leste et sted at de har begynt å ha en gummibit der lakken normalt sett slites. Jeg har ikke observert slitasje på lakken på min bil, og har ikke gummibiten, så noe variasjon er det tydeligvis.

På min bil levert ut i september 2017 er det stor slitasje i begge dørkarmer bak. Her er det nok ikke bare lakken, men metallet som også slites. Hadde time til service og diverse garantireparasjoner (lang liste) 12. april. 11. april fikk jeg beskjed om at timen var utsatt på ubestemt tid pga. kapasitetsproblem på Kokstad. Snakket med de den 12. april, etter 2 timer ventetid på å få snakke med noen på service, og de kunne ikke si noe om når ny time vil bli satt opp. Har ikke hørt noe ennå. Blir spennende å se om jeg får time før det er skrapt hull i metallet i dørkarmen....

iPace ser ut som en fin bil, og jeg har alltid hatt sansen for Jaguar selv. Dessverre er ikke iPace et alternativ for meg hovedsaklig pga. for lav tilhengervekt. Jeg er også veldig skeptisk til hurtiglading på iPace, og vil nok vente minst et par år før jeg vurderer å kjøpe en bil med CCS lading, og da blir det et krav med 150+kW. Hvis 150/350 kW CCS blir bygd ut med god dekning over hele Norge og Europa, så vil nok Tesla få noen konkurrenter neste gang jeg skal kjøpe bil. Pr. i dag er det dessverre bare Tesla X som er aktuell for min del, men jeg er veldig spent på hva Audi vil levere med eTron.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

fonberg

Til TS så undres jeg litt over at man «må ha SUV» ut fra oppgitte begrunnelser, som er familieforøkning til tre og etter hvert kanskje fire (inkl voksne).

Siden finish og paneltilpasninger tydeligvis er viktig for TS, er kanskje Model S bedre alternativ? Da slipper man X-dørene som står for en stor del av finish-problemene. S har jo over 800 l bagasjeplass, og romslig i min bok (jeg er trebarnsfar).
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

THE

Som @fonberg sier, så er Model S et godt alternativ. Hvis jeg ikke hadde hatt behov for å trekke tilhenger, så hadde jeg definitivt kjøpt Model S i stedet for Model X. Vi har to barn på 10 og 13 år, og Model S er definitivt stor nok for oss, og heller ikke problem med plass til barnevogn når man er i den livsfasen.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

siljan

Hei

Først og fremst.

Takker for alle ærlige tilbakmeldinger.

Ser i ettertid at jeg kunne uttrykket min misnøye over Model X interiøret på en annen måte. Det kommer kanskje frem som at det er det værere som finnes. Men det er jo ikke.

Mener vel heller bare at interiøret står ikke til resten av bilen.

Jeg tror jeg og samboer må få prøvekjørt begge før vi bestemmer oss. Det er klart at supercharger nettverket til Tesla er en stor fordel. Men vi kjører sjelden lange turer. Dog kan jo det fort endre seg når vi får en liten en.

Er nok dataingeniør i meg som heller mot Tesla. Det er mye teknologi her som er spennende. Samtidig er det vel ikke til å legge skjul på at Tesla har en viss IT faktor.

Når det gjelder X vs S. Så er det samboer som har trumfet igjennom at vi skal ha SUV nå. Er nok helt enig med at behovet ikke er der men jeg fikk bygget meg kino i fjor så jeg tar ikke opp den kampen.

Igjen. Takker så mye for flotte tilbakmeldinger om deres biler og deres opplevelser.

Espen Hugaas Andersen

Det er nok gjerne slik at om man kjøper Tesla så blir det flere lange turer. Jeg har måtte øke forsikret kjørelengde to ganger hittil. Startet på 20k og økte det så til 30k og nå 40k. Jeg trodde 20k ville være nok, og så for meg 5 år med garanti. Det blir kanskje tre år med garanti... :o
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

geear

Sitat fra: knut.aulie på tirsdag 08. mai 2018, klokken 00:37
Seriøst, Jaguar sitt Teslagodkjente verksted??
Ja, Hellestø er Jaguar-forhandler her i Sandnes/Stavanger-området (eneste mellom Kristiansand og Bergen), og karosseriavdelingen deres er (et av to) godkjente karosseriverksteder for Tesla, og Tesla sender biler dit for alt som har med karosseri, dørjusteringer/lakk/etc. å gjøre.

Counterpointer

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 08. mai 2018, klokken 06:43
Sitat fra: knut.aulie på tirsdag 08. mai 2018, klokken 00:37
Seriøst, Jaguar sitt Teslagodkjente verksted??
Altså verksted som og har forhandleravdeling som selger Jaguar vil jeg tro. På samme vis som Tesla benytter Toyota verksted visse steder (for karosseri arbeid).
Interessant å vite. Beklager at det er utenfor trådtema.

HowieX

Hm....har time for justering av bakdør til fredag. Basert på erfaringer fra dere som har hatt bilen inne til justering, så burde jeg kanskje kansellere timen. Føles litt håpløst å ikke la Tesla rette opp dette fordi man er redd for at de skal ødelegge annet på bilen. Den justeringen som skal gjøres er kun av kosmetisk art, og påvirker ikke funksjonaliteten i det hele tatt. Men kjipt å kjøre rundt med likevel.
Tesla Model X 75D - Pearl White 5 Seter, sort vegan med karbon, Premium og oppgradert autopilot - levert lørdag 2. desember 2017
Kia Soul EV 2016
BMW 525d Xdrive Touring 2012 (solgt)

Vhagar

Jeg ville droppet det om det ikke er veldig mye feiljustert. Muligheten for at du ender opp med noe som er dårligere og som de ikke får til å fikse er etter min erfaring alt for stor. Jeg angrer på at jeg startet justeringen av mine hvertfall. De er nå mer feiljustert enn når de startet.
Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

cossie

Har kjørt 20000km og hatt bilen 7 måneder og er meget godt fornøyd. Interiøret er minimalistisk og enkelt og rett og slett pent etter mine øyner. Masse brytere og knapper blir bare gammeldags. Ingen problemer med bilen, men det er noe knirk på svært dårlige side veger.

FRUNK: Frunken er genial til transport av varer som setter lukt. Dvs som når man skal hente pizza eller kjøre på mat.

SKIBOKS: Er ikke problem, det setter man på kroken og man slipper å øke forbruket med 15-20% + at det man har I boksen er mye lettere tilgjengelig + at det tar max 2 min å få den på og 1 min å ta den av.
Tesla Model X100D

o.b.lix

Sitat fra: henrikhoe på tirsdag 08. mai 2018, klokken 08:32
Er nok dataingeniør i meg som heller mot Tesla. Det er mye teknologi her som er spennende. Samtidig er det vel ikke til å legge skjul på at Tesla har en viss IT faktor.

Dette kommer til syne i interiøret. Det er bare simple klikk-deksler som er der for å skjule ledninger, ikke for at du skal føle du sitter i et engelsk bibliotek. Har du noensinne sett en flott designet pc?

Når det gjelder paneltilpasninger, så er dette dessverre amerikansk - se f.eks. når Top Gear testet Mercedes ML....
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

geear

Sitat fra: HowieX på tirsdag 08. mai 2018, klokken 10:46
Hm....har time for justering av bakdør til fredag. Basert på erfaringer fra dere som har hatt bilen inne til justering, så burde jeg kanskje kansellere timen. Føles litt håpløst å ikke la Tesla rette opp dette fordi man er redd for at de skal ødelegge annet på bilen. Den justeringen som skal gjøres er kun av kosmetisk art, og påvirker ikke funksjonaliteten i det hele tatt. Men kjipt å kjøre rundt med likevel.
Farlig å ta det én eller få personer skriver som en fasit. Det er bare enkelterfaringer.

FWDene mine lå for lavt, spesielt i fremkant, på utlevering, og ble bra etter justering.

Deler ikke erfaringene til Vhagar, heldigvis. Hans er nok en skikkelig mandagsbil som Tesla burde fikset opp i asap - som vel forsåvidt er det triste i det. De har det altfor travelt for tiden. Høres også ut for at karosseriverkstedet lokalt servicecenter bruker ikke har riktig kompetanse.

Vhagar

Det er så vidt jeg vet Tesla lokalt selv som retter opp FWD og ikke noe de har andre til å gjøre for seg. I hvertfall når det gjelder justering av de. Hva de gjør når det må lakkeres opp igjen vet jeg ikke. Bilen min forlot i hvertfall ikke garasjen deres på de timene de brukte på det sist gang.
Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

geear

Ok, her i Sandnes bruker de karosseriverkstedene. Vet ikke hvor langt Tesla drar det selv, men det kan være verdt å nevne at karosseriverkstedet som tok min sa i forkant at dersom dørene var veldig skjeve, så måtte de i blant skjære ut triangelvinduet bakerst under justering, fordi det hendte de var skjevt limt inn, og da ble aldri justeringen bra. Det var ikke nødvendig på min, men mulig årsak på din?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA