Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

12v batteri trenger service

Startet av Alexxx, mandag 07. mai 2018, klokken 13:15

« forrige - neste »

Alexxx

Da har jeg fått warning på skjermen om at  min "12v battery needs to be replaced soon", etter ca.  3000 km.Har fått time til Tesla 23 mai for å bytte den. Et enkelt googlesøk viser at mange har fått den der, men syns det er litt tidlig å få den etter 3000km...

THE

Fikk et par varsler i vinter om 12V batteri, men det var når bilen sto parkert ute i ca minus 20-30 grader og uten å være tilkoblet lading. Ikke fått varsel i mildere vær. Bilen er forøvrig kjørt 25000 km på 7,5 mnd så 12 V batteriet blir vel ladet opp ganske jevnlig.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Alexxx

Ja, bilen står parkert før og etter jobb.Har vel kjørt de 3000km i april så den lader seg hele tida...hmm..rart.

Ellemelle

Eneste ulempe med dette, er at feilmeldingen vises hele tiden - og at du ikke får oppdateringer.
Siden du har fått time allerede om 2 uker, ville jeg ikke bekymret meg.

Det er (nesten) garantert ikke noe du kunne ha gjort annerledes for å unngå denne feilmeldingen.

Cirion

Det er mulig å tømme 12v og dermed ødelegge batteriet.

La bilen stå parkert med mindre enn 5% igjen ute (eller at den selvutlader seg til dette nivået).
Bilen slutter å vedlikeholdslade 12v batteriet og det blir sakte men sikkert tømt.

Går det for lavt ned, vil det få redusert kapasitet eller i værste fall gå så lavt at ingen ting virker. Er det nok 12v til at eier kan kjøre bilen til lader så vil 12v batteriet lades opp igjen. Desverre tar det skade av dype utladinger.

Når bilen selv mener 12v batteriet har for lite restkapasitet vil denne feilmeldingen dukke opp.

Lar man batteriet gå under 5% bør man være på vei til en lader, alternativ kan man oppleve det denne idioten opplevde: https://www.tek.no/artikler/saksokte-tesla-for-at-bilen-stoppet-med-2-batteri-igjen-tapte-i-retten/435283

Nå står det riktignok ikke i artikkelen om han hadde vært under 5% lenge eller ikke, men han gikk altså til rettsak mot Tesla fordi 12v batteriet døde mens hovedbatteriet hadde gått i beskyttelses modus og ikke lenger ville toppe 12v.

I og med at han hadde lang erfaring med å kjøre Tesla og viste at han ville nå fram til lader med kun 2% igjen så kan man jo tenke at dette er noe han har gjort mange ganger. Så 12v batteriet trengte kansje å byttes fra før, og det står ingen ting om han stoppet noe sted. Sitte stille med klima på bruker jo 12v. Selv om han har stoppet og sluppet av en kunde så går klima og tapper 12v så lenge en dør er åpen.

Men over til ditt 12v batteri og den feilmeldingen, hold bilen over 20% på hovedbatteri og 12v feilen er sannsynligvis ikke stort problem. Men unngå å kjøre den ned på 5% for det er ikke sikkert det er nok strøm på 12V batteriet til å holde den gående etter det.
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

Vhagar

Bilen min står ute og fikk vel meldingen på ca 2000km kjørt! Så vidt jeg vet så lades 12v batteriet fra hovedbatteriet 5 ganger i døgnet uansett. Så lenge det er mer enn 5% på hovedbatteriet så vil altså 12v batteriet bli ladet og alt skal være greit. Jeg har som regel 50-90% på hovedbatteriet så alt burde være ok. Står ikke tilkoblet strøm, men lader opp og kobler fra enn så lenge.

Men jeg la merke til følgende.
Feilmeldingen forsvant etter en software update fra 2017 til 2018. Før den oppdateringen så fikk jeg kun feilmeldingen når jeg ladet med 8A (når jeg satte i og startet lading). Benyttet jeg 30A så fikk jeg ikke feilmeldingen. Tesla mente det var en bug og ikke noe som faktisk var feil med 12v batteriet. Noe jeg delvis tror på siden jeg ikke har sett igjen feilmeldingen etter software updaten, selv når jeg lader på 8A.

Jeg fikk også software update på tross av at bilen hadde denne feilmeldingen. Så mulig det finnes ulike varianter av feilen der ute. At de som faktisk har feil (ikke bare en bug) må inn og få ting fikset.
Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

tony@lunatech.no

Denne dukket også opp på min 2014 TMS for litt siden. Pratet med SC og de sier at det henger sammen med siste oppdatering. De sjekket spenningen på mitt 12V og da att det er ikke noe galt med det og att feilretting ville skje remote via software update. (Som kun innebar å fjerne feilmeldingen) litt irritert da jeg skal selge bilen og det virket litt useriøst å selge bil med feilmelding.....
Sølv TMS P85 m/ 20" Vossen CV4 og det meste av utstyr. Bekreftet 1. Januar 2014 - Levert 22. Mai 2014

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA