Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bruktkjøp, betydning av nybilgaranti vs reklamasjonsrett

Startet av ventle, søndag 06. mai 2018, klokken 23:15

« forrige - neste »

ventle

Vurderer kjøp av en brukt model S med et budsjett på ca 450-500k. Fra utvalget på Finn er det tydelig at man kan få mye nyere og bedre utstyrt bil per krone om man godtar kilometerstand over 100.000, som slik jeg skjønner det betyr at man ikke har nybilgaranti lenger. Er det noen som har noen praktiske erfaringer med hva det betyr så lenge man er innenfor reklamasjonsfristen på fem år? Er det noen som har opplevd å ikke få utbedret feil for Teslas regning fordi nybilgarantien er utløpt?

PS! Trenger ikke masse meninger om at jeg heller bør trylle frem 150k ekstra og kjøpe ny bil uten ekstrautstyr. Jeg er klar over at det er en mulighet :)

arthur

Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

ventle

Ja, men den varer (for Teslas vedkommende) bare til bilen har gått 100.000 kilometer. Jeg ønsker å høre om noen har praktiske erfaringer med hva man taper på at bilen er gått over 100.000 kilometer, men fortsatt er mindre enn fem år gammel :)

E_S

Min erfaring som eier av en Model S som har passert 100000 km, men er under fem år er at det i praksis blir akkurat det samme som å ha nybilgaranti å hevde ting på reklamasjon. Mulig det er litt verre med kilometeravhengige slitedeler som bremser, understellskomponenter og lignende, men for ting som soltak, dørhåndtak, MCU, ladeproblematikk og annet jeg har hatt har det aldri vært noe problem å få det som reklamasjon uten noe som helst diskusjon.
:)

GOS

Sitat fra: ventle på mandag 07. mai 2018, klokken 11:11
Ja, men den varer (for Teslas vedkommende) bare til bilen har gått 100.000 kilometer. Jeg ønsker å høre om noen har praktiske erfaringer med hva man taper på at bilen er gått over 100.000 kilometer, men fortsatt er mindre enn fem år gammel :)

Jeg kan ikke svare deg på det, men jeg kan fortelle hva en nabo av meg som jobber hos Tesla sa. "Det kommer nok til å bli vanskeligere fremover å få fikset ting på garantien når enten 5 år eller 100.000 km er nådd"
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

E_S

Forbrukerkjøpsloven er uansett ganske klar på dette med 5 års reklamasjonsrett, så det eneste de oppnår med å være kranglete på dette er flere saker som går til Forbrukertvistutvalget..
:)

hgs

Har hatt en god del feil på vår bil siste tida som har blitt retta uten noen diskusjon. Bilen har gått 160 kkm. Reklamasjonsretten er klar, og gjelder i 5 år på ting som er ment å vare lengre enn 2 år. Det gjelder i praksis det aller meste (om ikke alt) i en bil unntatt slitedeler.   
Brun S85 19", tech,luft,park,dobbeltlader,hattehylle -Solgt
TM3 LR AWD, 18", AP,  midnight silver metallic
TMY reservasjon

Pondus1

Sitat fra: GOS på mandag 07. mai 2018, klokken 11:53
Sitat fra: ventle på mandag 07. mai 2018, klokken 11:11
Ja, men den varer (for Teslas vedkommende) bare til bilen har gått 100.000 kilometer. Jeg ønsker å høre om noen har praktiske erfaringer med hva man taper på at bilen er gått over 100.000 kilometer, men fortsatt er mindre enn fem år gammel :)

Jeg kan ikke svare deg på det, men jeg kan fortelle hva en nabo av meg som jobber hos Tesla sa. "Det kommer nok til å bli vanskeligere fremover å få fikset ting på garantien når enten 5 år eller 100.000 km er nådd"

Er det fordi de ønsker å fremstå med dårligere kundeservice? Merkelig utsagn.

Ellers, rykter som svirrer ut av Teslasfæren stiller jeg meg særdeles tvilende til, det skulle f.eks komme flere bruktbiler ut i både mars og april, uten at det skjedde nevneverdig mye.

Pondus1

Er da oppfatningen at det vil være lite hensiktsmessig å kjøpe utvidet garanti på en bil som nærmer seg 100k km dersom den er godt under år?

arv

I min kontrakt fra 2013 står det 8 år uendelig km på drivsystem
Kjørt Think 2000 mod  133 000 km Byttet til Think 2008 Kjørte den 33 000 Km. Har nå Think 2011 m klima. Har nå kjørt min 2011 Think 60000 km siden 30 mars. Det nye stereoanlegget er helt topp!HarTMS85 som nå er byttet i en Tesla M3har nå bare to Elbiler.

E_S

Sitat fra: Pondus1 på mandag 07. mai 2018, klokken 17:11
Er da oppfatningen at det vil være lite hensiktsmessig å kjøpe utvidet garanti på en bil som nærmer seg 100k km dersom den er godt under år?

Hadde aldri brukt fem flate øre på den utvidede garantien når man har like god dekning av reklamasjonsretten. Dette er mye mer aktuelt i andre land som bare har 1-2 år reklamasjonsrett, men i Norge med fem år vil jeg kalle utvidet garanti i de fleste tilfeller bortkastede penger.
:)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA