Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lakkskader fra steinsprut.

Startet av Dudi, søndag 06. mai 2018, klokken 10:16

« forrige - neste »

Dudi

Jeg har en sort leaf 2018. Har allerede fått noen små, men tydelige steinsprutskader på panseret. Hvordan reparerer jeg dette? Er det dårlig lakk på nissan?

Agmuns

Den enkleste måten å fikse det på er å kjøpe lakkstift hos Nissan-forhandleren din. I den lakkbeholderen du kjøper er det en liten pinne - ser nesten ut som en tippex - som du bruker til å forsiktig legge lakk i steinsprutskadene.

De litt mer avanserte bruker pussepapir og våtsliper lakken, men det skal du ikke begi deg utpå med en helt ny bil hvis du ikke har stålkontroll.

MrOtto

Synes det var mange steinsprangskader på en 2015 Qashqai. Betydelig færre på f.eks en 2011 Auris som hadde gått halvparten. Vet ikke om det har noe med formen og kjørestil, men lakken virker ikke veldig holdbar basert på det jeg har sett i det siste. Nissan har kanskje tynn lakk, men verdens tyngste panser, fatter ikke at de lager panseret så tungt. Gjelder f.eks Qashqai og Leaf.

meitran

Fronten bøyer seg fremover på en måte som helt sikkert vil føre til steinsprutskader. Kommer til å foliere fronten når jeg får bilen levert.

Helge82

#4
Min hadde ikke gått 1000km en gang, før jeg fikk denne. En uke etter Ditec behandling...

https://www.dropbox.com/s/op797bx86jauoya/2018-05-06%2009.21.04.jpg?dl=0

EV-FTW

Sitat fra: Helge82 på søndag 06. mai 2018, klokken 16:11
Min hadde ikke gått 1000km en gang, før jeg fikk denne. En uke etter Ditec behandling...

https://www.dropbox.com/s/op797bx86jauoya/2018-05-06%2009.21.04.jpg?dl=0

Skal ikke være negativ til Ditec, men hadde heller brukt pengene på å foldere utsatte områder, enn å bruke Ditec.
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

Helge82

Sitat fra: Øystein K på søndag 06. mai 2018, klokken 21:42
Sitat fra: Helge82 på søndag 06. mai 2018, klokken 16:11
Min hadde ikke gått 1000km en gang, før jeg fikk denne. En uke etter Ditec behandling...

https://www.dropbox.com/s/op797bx86jauoya/2018-05-06%2009.21.04.jpg?dl=0

Skal ikke være negativ til Ditec, men hadde heller brukt pengene på å foldere utsatte områder, enn å bruke Ditec.

Jeg vet at Ditec ikke beskytter mot steinsprut, men det var ekstra surt å få det rett etter behandling før herding var ferdig til og med (oppgitt til 14 dager). Det er jo typisk uflaks. Nå sier Nissan også at lakksett for denne fargen ikke er lansert enda, så et lakkeringsverksted må blande fargen...

EV-FTW

Sitat fra: Helge82 på mandag 07. mai 2018, klokken 10:45
Sitat fra: Øystein K på søndag 06. mai 2018, klokken 21:42
Sitat fra: Helge82 på søndag 06. mai 2018, klokken 16:11
Min hadde ikke gått 1000km en gang, før jeg fikk denne. En uke etter Ditec behandling...

https://www.dropbox.com/s/op797bx86jauoya/2018-05-06%2009.21.04.jpg?dl=0

Skal ikke være negativ til Ditec, men hadde heller brukt pengene på å foldere utsatte områder, enn å bruke Ditec.

Jeg vet at Ditec ikke beskytter mot steinsprut, men det var ekstra surt å få det rett etter behandling før herding var ferdig til og med (oppgitt til 14 dager). Det er jo typisk uflaks. Nå sier Nissan også at lakksett for denne fargen ikke er lansert enda, så et lakkeringsverksted må blande fargen...

Forstår det er kjipt.

Poenget mitt var at det er mer verdt å bruke pengene på å foliere utsatte partier på bilen, enn å bruke pengene på Ditec.

Der er en temmelig grei lørdagsjobb  å lakkforsegle bilen selv, er langt vanskeligere å lakkere den selv.
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

Dudi

Jeg har veldig lyst til å "lakkforsegle" leafen min. Den er sort.  Blir velig forvirra av mulighetene og har overhode ingen erfaring på feltet. Trenger anbefalinger. Bor i lillestrømområdet.

Håkon77

Lakkforsegling er så mye og de som lover mest juger. Beskyttelsesfolie er det eneste som hindrer steinsprut.
2014 Leaf
2014 VW up! 1.0mpi

EV-FTW

Skal du ta vare på lakken , er det folie som gjelder.
Lakkforsegling har lite for seg. Bilen ser flott ut etterpå, men «garantier» på fem år osv, nei bare tull.

Bedre å vaske bilen selv, jevnlig. Og polere den 2 ganger i året, da med en god voks, som også forsegler lakken.

Men, forstår det ikke er alle som orker dette eller tar seg tid.
Da ville jeg som sagt foliert.
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

Tomma

Men folien blir vel fortsatt "stygg". Føler det blir som en gave til eventuelt nestemann som skal ha bilen. Litt som å ha plasttrekk på sofaen eller deksel på mobilen
Nissan Leaf 2014 Tekna

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA