Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vedrørende evigvarende batteridrevet bil

Startet av RR, fredag 04. mai 2018, klokken 20:21

« forrige - neste »

RR

Hei folkens.

Jeg har et spørsmål om hvordan et evigvarende batteri (aldri faller under dens kapasitet) på en batteridrevet bil ville ha oppført seg, hvis det var teknisk mulig.

La oss si at vi har en slik batteri da. Stemmer denne toerien?

1. Kobler voltameter til batteriet og måler spenningen. La oss si den totale spenningen ligger på 50V.
2 Så starter man motoren og bemerker at spenningen faller sakte men sikkert.
3. La oss si at dette evigvarende batteriet er oppladbar. Så når batteriet begynner å lade så vil spenningen begynne å gå opp og stabiliserer seg på feks. 70V. Noe som jeg antar betyr at batteriet lader med 20V (70V - 50V).
4. Vil det da si at, dersom batteriet faktisk er evigvarende, så vil den aldri falle under 50V.

Jeg vet at dette kan virke helt idiotisk for mange av dere. Men jeg vil bare bekrefte hvordan et evigvarende batteri (som aldri går tom for energi) som også er ladbar ville ha oppført seg. Jeg antar mange tenker at dersom det er evigvarende så hvorfor skal den lades da. Grunnen er at ladingen skal bidra til å stabilisere energiinnholdet i batteriet.

Håper på konstruktive svar.

Mvh,
RR

DePe

Usikker på dette var ett seriøst innlegg? Altfor lenge siden 1.April..

Spent på hva andre svarer her...

Hvis ingen svarer så skal ta med tid til å forklare noe...

Muffinman

Dette inneholder vel forutsetninger som nærmest gjør det umulig å svare? Jeg forstår ihvertfall ikke hva trådstarter er ute etter her.

El-boy

Dette er ikke jordet i den fysiske verden.
Selv ikke solen er evigvarende. Energien må komme fra ett sted okkesom ...

mthoring

Hvis det var evigvarende så ville ikke spenningen falt ved belastning, da den formodentlig ikke ville hatt noen indre motstand. Hvis det var evigvarende, så ville det heller ikke foregått noen tilstandsendring i kjemien ved bruk, og dermed heller ikke vært nødvendig eller mulig å lade.
S75D MCU2/HW3 - prod 27/8/17
Mii Electric - utlevert 08/20

Espen Hugaas Andersen

Om spenningen falt med belastning (da måtte den i så fall falle mindre og mindre og mindre, og gå mot en gitt spenning, men aldri nå fram), så hadde det bare vært å legge til en krets som regulerte utgangsspenningen. Da kunne man fått så nøyaktig spenning som man bare ønsket.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

OlaM

Ingen batteri kan noen gang gi evigvarende energi, under noen omstendigheter. "Jammen jeg har en idé..." Nei du tar feil. Les en bok.
'21 3LR

RubberDucky

#7
Entropi:
https://no.m.wikipedia.org/wiki/Entropi

Edit: hvis du greier å komme opp med en teori som har basis i vår virkelige verden som viser seg å snu opp ned på termodynamikk-loven, vanker det lett Nobel-priser og verdenshistorisk berømmelse. Kjør på.


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
2019 Mobilex Impala rullator

RR

Takk for gode svar. Som jeg skrev i innlegget i utgangspunktet, så er jeg klar over at dette ikke er mulig basert på fysiske lover, men ville bare høre hvordan noe sånt ville ha oppført seg gitt at det var mulig. Ref innlegget så sier jeg heller ikke at jeg har funnet på noe genialt. Dette var et spørsmål av ren nysgjerrighet!!!

Amoss

Sitat fra: RR på fredag 04. mai 2018, klokken 20:21
Jeg antar mange tenker at dersom det er evigvarende så hvorfor skal den lades da. Grunnen er at ladingen skal bidra til å stabilisere energiinnholdet i batteriet.

Med forbehold om at jeg har forstått problemstillingen korrekt vil jeg strengt talt si at dersom batteriet lades opp, så er det pr. definisjon ikke "evigvarende" slik jeg forsto at du mente det. Så da er ikke batteriene her interessante overhode, men denne "evigvarende" energikilden som "automatisk" lader opp batteriet ved bruk.
Model S 85D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA