Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hjemmeladeboks i 2018.

Startet av Asbjornel, fredag 04. mai 2018, klokken 20:14

« forrige - neste »

Asbjornel

Hei. Har akkurat kjøpt en plug in. Kia Optima. Forstår det slik at den kan lade med inntil 16A. Med bilen følger en 10A lader med schuko kontakt. Ute må jeg gå til anskaffelse av stikk eller ladestasjon. Så vidt jeg forstår har jeg tilgang på (mulighet til fra inntaket ihvertfall) 3-fas. Kikker litt i eldre artikler og I nettbutikker og her er jo mye å velge i og tenke på.
Er det noe spesielt jeg skal se etter ved kjøp av lader? Er det noe jeg bør unngå?
Når jeg allikevel må ha elektriker på plass, bør jeg sikte på 22kW mulighet, eller vil 16A (11kW) holde lang vei også ved fremtidig elbil? Hvor rask lading trenger man egentlig hjemme? Plug-in en trenger nok bare tre-fire timer og har plenty med tid på natta og ettermiddagen. Trenger i samme slengen også stikk til motor/kupevarmer på vinteren.

Trekkoppbil

Det kommer litt an på hva slags elektrisk anlegg du har i huset.
Har du IT-anlegg som kjennetegnes med blå 3-fasekontakter, så får du lada på kun 1 fase med normalt ladeutstyr, og jeg tviler litt på at framtidas biler vil støtte 3-faselading fra blå kontakter.
Mange biler har likeretter for kun 1 fase. Hvis man har mulighet til å sette opp røde 3-fasekontakter, så kan det være framtidsretta. Ellers kan man sette opp blå enfase-kontakter, på hver sin fase.
Det er vanskelig å forutse framtidig behov, så det gjelder å få til fleksible løsninger, når trikkeren først skal gjøre noe. Ved anledning kan man legge ekstra strekkerør etc.

Erik Ola Ulvestad

Eg tenker at framtidig behov handlar mest om bruksmønster. Dvs, vil du køyre fleire km enn i dag eller vil du kanskje også anakaffe fleire ladbare bilar? Om ikkje, så har du nok også i framtida.
Dog, med unntak for komforthensyn til å kunne lade raskare enn 'over natt'. Ein kan og tenke seg at framtidig timesprising på el gir spesiellt rimelige periodar som ein ønsker å utnytte maksimalt. Men det spørst om eventuell effekttariff du har då vil straffe høgt effektuttak likevel så vinninga går opp i spinninga.

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

Asbjornel

Takk for svar begge to. Nær fremtid tenker jeg består av Optimaen og muligens en ren elbil når dieselpeugeoten tar kveld (litt usikker på om behovet er til stede for to biler, en har holdt lenge nå) . Daglig bruksmønster er ikke så mange mil og hovedsaklig lokal kjøring i hverdagen. Så er det noen lengre ferieturer I løpet av året og litt farting mellom tettsteder og byer I vest-Finnmark noen helger. Sånn sett er nok kanskje ikke behovet kjempestort nå, men det kan jo hende det er litt morsommere å kjøre ny bil igjen.

geear

Vil anta at flertallet elbileiere i landet lader på 2-3,6kW per i dag, så svaret er vel at selv en 16A 1-fas holder for de fleste, og selv om batteripakkene blir større bør ikke forbruket per kilometer øke fremover. Men med noen bruksmønster vil det være ønskelig med mer.

Om du har mulighet til å velge 11kW (eller 22kW) kommer an på hva slags strømnett du er tilkoblet, da de tallene gjelder for TN-nett (400V), mens flertallet i Norge har IT-nett (230V). Og du skriver at Optima støtter 16A, men det er mest sannsynlig bare 1-fas, altså 3,6kW, ikke 11kW som du oppgir som 16A (som er ved 3-fas 400V).

Asbjornel

Takk. Mulig jeg rotet meg litt bort i tall etter å ha lest om ladestasjoner. Har nok 230V og trenger neppe 3-fas, jeg bare lurer på hva som er mest nyttig når jeg allikevel skal ha elektriker på plass. For Optimaen holder vel det meste pga beskjeden størrelse på batteriet.
Bør man ha egen kurs til kupevarmer og motorvarmer?

TB

Om bilen lades på 10A * 230 V = 2300 Watt
Kupevarmer er gjerne på 6A-8A= 1400 - 1900 Watt
Motorvarmer normalt 2-3 A = 450-700 Watt

Totalt blir dette 4150 - 4900 Watt, som tilsvarer 22 A, for 1-fase 230 V.
Kan løses på flere måter:
- Om en har tilgang på trefas 400 V kan det hentes ut 3 stk 16A av samme kabel.

- Eller to separate kurser, fra sikringskapet.
- Er det langt å trekke kabel, kan vurdere større kabel dimmensjon, som tilkobles fastmontert "ladeboks" og egen sikring for motorvarmer / kupevarmer.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Asbjornel

 :+1:
Takk!
Da har jeg noe å tenke på. Må vel snakke med en elektriker også.

Sitat fra: TB på torsdag 10. mai 2018, klokken 13:46
Om bilen lades på 10A * 230 V = 2300 Watt
Kupevarmer er gjerne på 6A-8A= 1400 - 1900 Watt
Motorvarmer normalt 2-3 A = 450-700 Watt

Totalt blir dette 4150 - 4900 Watt, som tilsvarer 22 A, for 1-fase 230 V.
Kan løses på flere måter:
- Om en har tilgang på trefas 400 V kan det hentes ut 3 stk 16A av samme kabel.

- Eller to separate kurser, fra sikringskapet.
- Er det langt å trekke kabel, kan vurdere større kabel dimmensjon, som tilkobles fastmontert "ladeboks" og egen sikring for motorvarmer / kupevarmer.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA