Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bilen min faller fra hverandre. Råd søkes.

Startet av xref, onsdag 02. mai 2018, klokken 11:20

« forrige - neste »

xref

Hei!

Har en Model S 75D og akkurat nå virker det som om jeg kjører rundt i en Rent-A-Wreck til 800k. Litt historikk:


  • Det begynner med at meldingen om "Driver assistance features are unavailable" begynner å dukke opp stort sett annen hver gang jeg setter meg inn i bilen. Ringer inn til Tesla Support og får bekreftet at de ser feilmeldingene og anbefaler meg å ta kontakt med et service-senter. Ingen kritisk feil men irriterende nok så jeg har det på gjøremålslisten.
  • MCU'en har nå i det siste begynt å tryne fullstendig relativt ofte. Den går i svart og kjører full reboot rett som der.
  • Videre legger jeg merke til at jeg aldri får mer enn 50-60kW ut av en Supercharger. Jeg ringer inn til Tesla og de gir meg ikke noe godt svar da temperaturen på batteriet er i sweet spot'en på ca 25 grader. Jeg gjenskaper problemet på 2-3 andre Superchargere hvor jeg stort sett står helt alene så kapasiteten på laderen skal det ikke stå på. Jeg blir rådet å henvende meg til service-senter.
  • Deretter får jeg plutselig et vogntog fra PostNord som ikke sjekket blindsonen sin inn i siden på bilen min. Dør, bakskjerm og felg må byttes. Dette skjedde i Februar. Fikk time på godkjent verksted i Juni. Per dags dato har fortsatt ikke delene ankommet da Tesla sliter med å levere deler til Norge grunnet stor etterspørsel.
  • Dernest får jeg steinsprut i ruta. Ruta må byttes. Jeg blir henvist til Hurtiruta som konstaterer at det er helt tomt for bilglass til Tesla i Norge og at det er "mange måneders ventetid". Har ikke fått noen time men får visst beskjed når de vet noe mer om når en ny frontrute er på vei.
  • I dag skulle jeg ta med samboer og barn til lege og plutselig vil ikke dørhåndtaket på passasjerdør bak høyre komme ut (ikke samme side vogntoget kjørte inn i forøvrig). Ikke går det an å åpne døren fra innsiden heller så samboer måtte krabbe inn fra forsetet. Så veldig elegant ut da vi stoppet utenfor legekontoret og en kvinne på 30 måtte krabbe ut gjennom bilen og velte ut foran.

Så kommer jeg meg sporens straks til Tesla Servicesenter Oslo Nord og de booker meg inn på første ledige time... I slutten av August! En litt pessimistisk medarbeider nevner at jeg jo kan forsøke å kontakte service-senteret i Brummundal da de kanskje har litt mindre pågang. Alternativt kan jeg prøve meg på en drop-in. Vi speidet begge to utover køen inn til verkstedet som strakk seg gjennom hele parkeringsplassen og ut på bilveien utenfor... Jeg må tydeligvis bare sette av en hel dag til å stå i kø.

Er det noen som har noen stalltips her?

* Jeg har ikke klart å komme igjennom til service-senteret i Brummundal. Er det noen som har erfaring med ventetider der?
* Kan jeg argumentere for at bilen ikke er kjørbar? Gjennom forsikringen har jeg mobilitetsgaranti som sikrer meg leiebil så lenge jeg ikke kan kjøre egen bil. At MCU rebooter og at førerassistentsystemer ikke funker er nå greit nok, men dører som ikke kan åpnes er litt verre. I tillegg er det den generelle usikkerheten rundt "hva blir det neste?".

Sett hver for seg er det ingen av problemene som er krise, men når alt skjer på samme bil blir det plutselig utrolig tydelig at Tesla sliter enormt med å understøtte det voldsomme antallet av biler de har solgt her i Norge. Jeg er utrolig glad i bilen men det er veldig vondt å svelge vissheten om at når noe går galt er det bare å smøre seg med tålmodighet. Å vente i underkant av et halvt år på service-time er ganske villt.
S70D VIN: 87XXX levert i slutten av Juli

o.b.lix

"Bilen min faller fra hverandre" - når steinsprut og lastebil skader bilen din er det litt misvisende tittel?

MCU kan være software 2018.14.2 som gjør, er det den du har?
Driver assistance-feil kan være mye, i mitt tilfelle var radar skubbet ut av posisjon og måtte kalibreres, man kan også være sensor som gir feilmelding til systemet.

Dørhåndtak bak er som oftest slitasje og må byttes eller repareres. Håndtak innefra virker vanligvis, ikke barnesikring eller låst som gjør det?

«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

jkirkebo

Sitat fra: xref på onsdag 02. mai 2018, klokken 11:20
Så kommer jeg meg sporens straks til Tesla Servicesenter Oslo Nord og de booker meg inn på første ledige time... I slutten av August! En litt pessimistisk medarbeider nevner at jeg jo kan forsøke å kontakte service-senteret i Brummundal da de kanskje har litt mindre pågang. Alternativt kan jeg prøve meg på en drop-in. Vi speidet begge to utover køen inn til verkstedet som strakk seg gjennom hele parkeringsplassen og ut på bilveien utenfor... Jeg må tydeligvis bare sette av en hel dag til å stå i kø.

Er det noen som har noen stalltips her?

Ja, prøv Skøyen eller Rud. Grorud har de absolutt verste ventetidene i landet etter Kokstad i Bergen virker det som. Jeg ventet ca. 2 mnd. på time på Skøyen.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

xref

Sitat fra: o.b.lix på onsdag 02. mai 2018, klokken 11:27
"Bilen min faller fra hverandre" - når steinsprut og lastebil skader bilen din er det litt misvisende tittel?

MCU kan være software 2018.14.2 som gjør, er det den du har?
Driver assistance-feil kan være mye, i mitt tilfelle var radar skubbet ut av posisjon og måtte kalibreres, man kan også være sensor som gir feilmelding til systemet.

Dørhåndtak bak er som oftest slitasje og må byttes eller repareres. Håndtak innefra virker vanligvis, ikke barnesikring eller låst som gjør det?

Hah, ja jeg kom ikke på noe mer beskrivende emne så da ble det litt drama-skrik i ordlyden!

Takk for tips om 2018.14.2. Skal dobbeltsjekke hvilken versjon jeg har.

Synes det er underlig om et dørhåndtak blir utslitt etter 1,5 år med svært lite bruk men jeg regner jo med at de får fikset det på et vis. Bare surt om man må vente 4 måneder på det.
S70D VIN: 87XXX levert i slutten av Juli

xref

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 02. mai 2018, klokken 11:37
Sitat fra: xref på onsdag 02. mai 2018, klokken 11:20
Så kommer jeg meg sporens straks til Tesla Servicesenter Oslo Nord og de booker meg inn på første ledige time... I slutten av August! En litt pessimistisk medarbeider nevner at jeg jo kan forsøke å kontakte service-senteret i Brummundal da de kanskje har litt mindre pågang. Alternativt kan jeg prøve meg på en drop-in. Vi speidet begge to utover køen inn til verkstedet som strakk seg gjennom hele parkeringsplassen og ut på bilveien utenfor... Jeg må tydeligvis bare sette av en hel dag til å stå i kø.

Er det noen som har noen stalltips her?

Ja, prøv Skøyen eller Rud. Grorud har de absolutt verste ventetidene i landet etter Kokstad i Bergen virker det som. Jeg ventet ca. 2 mnd. på time på Skøyen.

Godt å høre at det ihvertfall ikke er like ille på alle verkstedene. Da skal jeg prøve å ringe litt rundt. Her synes jo dog Tesla burde ha et mye bedre system for timebooking. Det er sikkert en drøss med kunder som ville vært mer en villig til å kjøre til Skøyen eller Rud enn å vente mange måneder lenger for time på Grorud. Så kunne man ihvertfall lastbalansert noe.
S70D VIN: 87XXX levert i slutten av Juli

o.b.lix

Sitat fra: xref på onsdag 02. mai 2018, klokken 11:48
Takk for tips om 2018.14.2. Skal dobbeltsjekke hvilken versjon jeg har.

Hvis du åpner appen, står softwareversjon der.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

boyo

Brummunddal kan du bare glemme.
Tok ut bilen der for å bruke de til service og evt. reklamasjoner, men fikk ved forsøk på å bestille time til svar at de kun tok i mot lokale kunder. Oslofolk var uønsket!!!
Bare å bestille time på Grorud. Etter 2 mnd. har jeg  ikke engang fått noen timeavtale.
Audi E-Tron 55 AS 2022
VW ID.3 2021
Tesla Model Y (bestilt)

xref

Sitat fra: boyo på onsdag 02. mai 2018, klokken 16:39
Brummunddal kan du bare glemme.
Tok ut bilen der for å bruke de til service og evt. reklamasjoner, men fikk ved forsøk på å bestille time til svar at de kun tok i mot lokale kunder. Oslofolk var uønsket!!!
Bare å bestille time på Grorud. Etter 2 mnd. har jeg  ikke engang fått noen timeavtale.

Seriøst? Nektes Oslo-beboere service? Det er jo ganske spesielt. Har forøvrig ikke fått timebestilling jeg heller. De sa jeg skulle få time i August men at bookingsystemet deres var så tregt at de skulle ordne det og sende meg en mail asap. Ikke hørt noe.
S70D VIN: 87XXX levert i slutten av Juli

Taben

Sitat fra: Taben på onsdag 02. mai 2018, klokken 21:49
link=topic=39423.msg678142#msg678142 date=1525255890]
Godt å høre at det ihvertfall ikke er like ille på alle verkstedene. Da skal jeg prøve å ringe litt rundt. Her synes jo dog Tesla burde ha et mye bedre system for timebooking. Det er sikkert en drøss med kunder som ville vært mer en villig til å kjøre til Skøyen eller Rud enn å vente mange måneder lenger for time på Grorud. Så kunne man ihvertfall lastbalansert noe.

Hei. Hvis jeg har hatt behov for service så har jeg møtt opp på Tesla Rud en halvtime før åpningstid og kjørt inn porten når det åpner. Har alltid fått hjelp på drop in, meget høy servicegrad. Du kommuniserer direkte med en kundebehandler på verkstedet og får veiledning, info og svar på fremdrift videre. Det de kan ta asap blir gjort på drop in, mens jeg er der. Selvfølgelig er ting som angår safety issue alltid prioritert.
Lykke til og ikke bruk tid på telefon hvor du ikke kommer frem eller kommer frem uten å prate direkte med en av verkstedets kundebehandler. Alltid lettere å kommunisere direkte face to face i en hyggelig tone.
[/quote]
[/quote]
3 x Tesla CT i bestilling
Tesla Model YP, Hvit Desember 2022
Tesla Model YLR, September 2022 Solgt
Tesla Model YLR, August 2022 Solgt
Tesla Model 3, Februar 2019. Solgt
Tesla Model 3, Mars 2019. Solgt
Tesla Model X P100D, Oktober 2017. Solgt
Jaguar I-Pace, Oktober 2018, Solgt
Leaf, September 2017, Solgt
Tesla Model X Signatur P90D, August 2016, Solgt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA