Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Varmepumpe

Startet av Kim81, onsdag 02. mai 2018, klokken 10:45

« forrige - neste »

tomrh

Sitat fra: tomrh på søndag 06. mai 2018, klokken 21:23
Ikke relatert til verken varmepumpe eller dieselvarmer, men har god erfaring med å resirkulere luft i Leaf, burdte fungere på e-NV200 også. Koster mye mindre energi å varme opp allerede oppvarmet luft, halverer nødvendig varmeeffekt på Leaf ihvertfall.
Med friskluft trekkes det i vår bil typisk 2,5-3 kW nå ved 5-6 minus. Ved resirk faller det til 1,5 kW. Kan kjøre mye lengre med resirk enn i Leafen før det dugger.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

tomrh

Sitat fra: tomrh på torsdag 24. mai 2018, klokken 19:45
Når e-NV200 tydeligvis ikke har vannkrets så skulle jeg anta at den har noe lavere varmetap enn 1.gen Leaf, av den grunn at det ikke er slanger og rør som lekker varme? Lufta varmes direkte av PTC-element og blåses rett inn i kupé, er ikke mye tap mellom der.
Erfaringene mine så langt bekrefter dette, det dras typisk ~1 kW mindre til varme enn i vår 12-Leaf med originalt klimaanlegg. Forbruket er mer likt det jeg kan oppnå med klimamod i leafen.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

fisken

Fikk min e-nv200 levert i går og fikk da bekreftet av selger at det faktisk er varmepumpe på de som blir levert nå. Har også adaptive lys og visker sensor som jeg ser flere savner,
Stjørdal

2020 MG ZS EV
2019 Tesla Model 3 - Solgt
2019 Nissan e-NV200 - Solgt

Ebe

Dette høres veldig rart ut, at det skulle være varmepumpe på disse. Har ikke funnet noe infor om dette andre steder...
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

Mandarinen

Fikk min levert med auto visker, Auto lys. 2 uker siden jeg fikk levert.

Den lager lyd som ligner på vår 24kwh leaf når jeg starter den. Så spørs om det er varmepumpe?

Er det egentlig en enkel måte og finne ut av det på? Så kan jeg sjekke det opp, i og med jeg har en helt "ny" levert

leafnor

Sitat fra: Mandarinen på fredag 01. mars 2019, klokken 00:57
Er det egentlig en enkel måte og finne ut av det på? Så kan jeg sjekke det opp, i og med jeg har en helt "ny" levert
Slå på bilen, og varme (Heat) i bilen. Se/hør om vifte ute i front av bilen starter. Da går varmepumpen og lager varme. (Forutsetter at det ikke er mange minus, da kjører den ikke varmepumpe uansett)
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Mandarinen

3 grader ute nå. Var helt stille, så det er nok ikke varmepumpe nei...

tomrh

Den bruker også for mange watt til å kunne ha varmepumpe. Burde da trukket bare 500-750W nå med et par pluss, men kommer lett opp i en til halvannen kW.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

fisken

Sitat fra: leafnor på fredag 01. mars 2019, klokken 17:17
Sitat fra: Mandarinen på fredag 01. mars 2019, klokken 00:57
Er det egentlig en enkel måte og finne ut av det på? Så kan jeg sjekke det opp, i og med jeg har en helt "ny" levert
Slå på bilen, og varme (Heat) i bilen. Se/hør om vifte ute i front av bilen starter. Da går varmepumpen og lager varme. (Forutsetter at det ikke er mange minus, da kjører den ikke varmepumpe uansett)

Testa dette i dag og da hører kjeg ei vifte som går i front av bilen.
Stjørdal

2020 MG ZS EV
2019 Tesla Model 3 - Solgt
2019 Nissan e-NV200 - Solgt

leafnor

"Plausibelt" varmepumpe. Hvor mange watt viser bilens display da? Bør være OK varme ut av luftdysene mens den bruker 6-700W.
NB: Min gamle leaf starter også viften til AC om den står på, så sjekk om du ikke lures av at det er AC og ikke HEAT.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

fisken

Etter litt testing fram og tilbake hører jeg fortsatt en liten viftedur foran og kommer en liten varm strøm ut av dysene, men klarer ikke å se noe forbruk. Denne vifteduren er da vesentlig mye svakere enn når selve vifta går.
Stjørdal

2020 MG ZS EV
2019 Tesla Model 3 - Solgt
2019 Nissan e-NV200 - Solgt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA