Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

10 mm spacer - mulig?

Startet av E_S, tirsdag 01. mai 2018, klokken 09:09

« forrige - neste »

E_S

Noen som vet om 10 mm spacer (per hjul) passer uten at det blir for lite gjenger igjen? Har noen felger som trenger spacer, men 5 mm blir for lite (da blir det 2-3 mm klaring) og 15 mm, som er det minste som skrus fast i navet, blir for mye. (da stikker de utenfor foran)
:)

SUNPWRD

Vet ikke om det passer, men jeg er skeptisk til belastningen på hjullagrene. Det er en tung bil og 10mm ekstra øker belastningen en del..
Citroën C-Zero 2017
Tesla S75D 2017

4kWp solceller på tak hjemme og hytta

Ex: Tesla X Long Range 2020 (42000km 2 år)
      Kia Soul EV 2016 (65000km 5 år)
      Citroën C-Zero 2014 (50000 km på 3 år)

Muffinman

Trenger jo ikke bli vesentlig mer belastning på hjullagrene. Spacere bruker man gjerne til å korrigere innpress på en felg som i utgangspunktet er feil, slik at summen blir nærmere orginal spesifikasjon. Jeg ville dog vært bekymret for boltene.

E_S

Om målet er ET35 og man har en felg med ET45 og bruker 10 mm spacer er resultatet akkurat det samme som om felgen er ET35 i utgangspunktet. Belastningen på boltene vil ikke være annerledes enn om man har en felg med tykkere gods mellom anleggsflate mot nav og mot muttere, og 5 stk 14 mm bolter tåler utrolig mange tonn hver så lenge kreftene virker i riktig retning. :)
:)

Muffinman

Poenget er at man med en slik spacer nettopp VIL få tykkere gods og dermed lengre arm som kreftene vil virke mot boltene på. I tillegg må man ta i betraktning endrede skjæringskrefter og potensielle bruddanvisningspunkter som følge av at den totale massen til materialet er fordelt mellom hhv felg og spacer, og ikke er i et og samme stykke. Alt dette vil sammen med eventuelle ulike materialegenskaper også medføre ukjent utmattingstid for bolter, spacer og felg. Det er nok boltene som har minst å gå på her, og de vil nok svikte før noen av de andre komponentene. Om det skjer i løpet av brukstiden må man nok beregne for å kunne si noe konkret om.

Lynet

Felgen skal passe på navets utkraging, mange spacere mangler denne kraven: https://www.skruvat.no/Spacer-Shim-P427242.aspx da blir det kun boltene som får hjulet til å sentrere seg og det er mildt sagt uforsvarlig.
Spacere er vel så vidt jeg vet ulovlig uansett.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

E_S

Universalspacere slik som på bildet er helt ubrukelig. De er kun egnet til å bruke for å prøvemontere og finne ut hvor tykk *ordentlig* spacer man skal ha.

En ordentlig spacer er ikke nødvendigvis heller til mellomlegg (det gjelder kun de tynneste), men fra 15 mm tykkelse skrus de på navet der hjulet monteres originalt, og så har de egne bolthull eller pinnebolter (avhengig av bilen) som hjulet monteres på. På biler med pinnebolter i navet og hjulmuttere (som Tesla) må ofte pinneboltene skiftes til noen med annen lengde ved bruk av spacere.

Spacer er ikke uansett ulovlig, men de skal være TÜV-godkjent, og om de resulterer i at sporvidden endres mer enn 15 mm fra originalt skal det også være slik at godkjenningsdokumentene på felgene nevner at spacer skal brukes.

Om man ikke har dokumentasjon på dette, men TÜV-godkjente spacere, kan man reise til TÜV, få det godkjent og så bruke denne dokumentasjonen ovenfor SVV. TÜV sjekker da om hjulkombinasjonen med spacer tilfredsstiller kravene, og om det er OK blir det utstedt godkjenningspapirer. Kostnaden for dette er et par-tre hundre Euro.

:)

E_S

Da er saken landet - jeg behøver ikke mer enn 5 mm spacer for å få tilstrekkelig klaring, og da er det ikke nødvendig å skifte pinnebolter, da det er 9 runder gjenger likevel. Ordentlige spacere med sentrering og TÜV-godkjenning er bestilt fra Tyskland. :) 9,5" brede felger foran med 255-dekk er helt på kanten, men likevel innenfor skjermene.

Just for the record, til senere: Med 10 mm spacer må pinneboltene skiftes. Med 15 mm spacer er man over på den typen spacere som skrus i navet for så å skru felgene i spaceren.
:)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA