Universalspacere slik som på bildet er helt ubrukelig. De er kun egnet til å bruke for å prøvemontere og finne ut hvor tykk *ordentlig* spacer man skal ha.
En ordentlig spacer er ikke nødvendigvis heller til mellomlegg (det gjelder kun de tynneste), men fra 15 mm tykkelse skrus de på navet der hjulet monteres originalt, og så har de egne bolthull eller pinnebolter (avhengig av bilen) som hjulet monteres på. På biler med pinnebolter i navet og hjulmuttere (som Tesla) må ofte pinneboltene skiftes til noen med annen lengde ved bruk av spacere.
Spacer er ikke uansett ulovlig, men de skal være TÜV-godkjent, og om de resulterer i at sporvidden endres mer enn 15 mm fra originalt skal det også være slik at godkjenningsdokumentene på felgene nevner at spacer skal brukes.
Om man ikke har dokumentasjon på dette, men TÜV-godkjente spacere, kan man reise til TÜV, få det godkjent og så bruke denne dokumentasjonen ovenfor SVV. TÜV sjekker da om hjulkombinasjonen med spacer tilfredsstiller kravene, og om det er OK blir det utstedt godkjenningspapirer. Kostnaden for dette er et par-tre hundre Euro.