Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Hjelp til kjøp?

Startet av slartibartfast, mandag 30. april 2018, klokken 09:24

« forrige - neste »

slartibartfast

Hei!

Jeg vurderer å kjøpe Nissan Leaf, og har funnet noen biler til salgs i mitt nærområde. Er det innafor å spørre om råd rundt kjøp her på forumet?

Ser på disse to:
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=116379359&fks=116379359
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=115498482&fks=115498482

Kan ikke se at det er noen grunn til at den andre skal være 10k dyrere, den første har jo gått mye færre kilometer. Er det noe annet jeg bør se etter?

På forhånd takk!

Leaftekna2018

Sitat fra: slartibartfast på mandag 30. april 2018, klokken 09:24
Hei!

Jeg vurderer å kjøpe Nissan Leaf, og har funnet noen biler til salgs i mitt nærområde. Er det innafor å spørre om råd rundt kjøp her på forumet?

Ser på disse to:
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=116379359&fks=116379359
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=115498482&fks=115498482

Kan ikke se at det er noen grunn til at den andre skal være 10k dyrere, den første har jo gått mye færre kilometer. Er det noe annet jeg bør se etter?

På forhånd takk!


Tror det er import begge 2, hvor kommer de fra?
Dashbordet er veldig annerledes enn den jeg har hvertfall og den ble kjøpt via B&H

Vanlige feil med import er
-Feil med radio
-Carlings
-GPS osv..
Hvilken av de 3 utstyrsutgavene er dette?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Nordisk Leaf Tekna 2013 utgave,hentet i aug 2013 hos BNH-solgt 12.6.19
Nissan Leaf Tekna 2018 alt av utstyr kjøpt brukt 12.6.19
Skoda Enyaq sportline IV80X Racing Blue levert Mai 2022

slartibartfast

Det står at begge har nordisk vinterpakke, men ingen av de har DAB+. Ser at dashboardet er annerledes sammenlignet med andre Leafs til salgs andre steder (men de har DAB+).

bob-bob

#3
Sitat fra: slartibartfast på mandag 30. april 2018, klokken 09:24
Hei!

Jeg vurderer å kjøpe Nissan Leaf, og har funnet noen biler til salgs i mitt nærområde. Er det innafor å spørre om råd rundt kjøp her på forumet?

Ser på disse to:
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=116379359&fks=116379359
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=115498482&fks=115498482

Kan ikke se at det er noen grunn til at den andre skal være 10k dyrere, den første har jo gått mye færre kilometer. Er det noe annet jeg bør se etter?

På forhånd takk!
Begge 2 er USA import  ( du ser det på orange sidemarkeringlys foran og røde bak) og har absolutt ingen Garanti fra Nissan i Norge eller Europa.  Begge er av type "visia " modell , altså sammenlignet med den billigste modell som var til salgs i norge. Har ikke navigsjon eller fjernstyring fra Mobil. FM-radioen vil ikke virke på alle frekvenser i Norge. ( i den grad du får inn noe FM )
Bilene har heller ikke ryggevarsler , oppvarmede lyktespylere (ikke lyktespyler i det hele tatt faktisk) eller justering av hovedlys.

Batterihelse kan være dårlig om bilen er kjørt i varme strøk i USA.

Lykke til !

slartibartfast

Haha, ok! Takk for hjelpen, det var ganske informativt  :D

slartibartfast

Litt forvirrende at bilene til tross for det har nordisk vinterpakke.

bob-bob

Sitat fra: slartibartfast på mandag 30. april 2018, klokken 11:13
Litt forvirrende at bilene til tross for det har nordisk vinterpakke.
Vel , de har vel varme "teppe" rundt batteripakken for å beskytte mot frostskader , akkurat som nordiske modeller, og har også varme i ratt samt seter ( foran) - dvs nordisk vinterpakke har i tillegg varme i seter bak , samt oppvarmede lyktespylere som er del av pakken.

Disse har nok ikke alt det.  Så - vel  ....... sideimport er sideimport.
Dog , bilene kan godt være helt ok ! Men , det er altså ikke det samme som "norske biler" , uansett hva selgeren sier.  ;D

leafnor

Slik "Visia" er uten varmepumpe. Det er vannbåren varme som på Gen1?
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Trekkoppbil

#8
 Ja, dette er en trim S.
At det er USA-modell ser du på at bilene har 2 nakkestøtter bak, og ikke 3, i tillegg til at det mangler kattøye bak. At den er utstyr med 6kw likeretter, er heller ikke så vanlig på euopeiske billigmodeller.
At det er billigmodellen, ser du på stereoanlegget som er annerledes enn på vanlige Leafer.

Jeg har ikke erfaring med denne modellen. Den skal vel ikke ha varmepumpe, men jeg trur heller ikke den har vannbåren varme som gav mye varmetap på eldre Leafer.

På USA-leafer synes jeg vin-nummeret bør oppgies i annonsenen, men dette kan muligens være samleannonser. Spør etter historikken på bilen.

FM-radioen på amerikanske radioer, har litt større hopp mellom frekvsene. Jeg har aldri tenkt noe over det til daglig, annet enn at scanning går dobbelt så fort. Det kan være værre med AM, hvor man kan bomme mye på enkelte frekvenser, om man har hopp på 10khz i stedet for 9khz.
Ellers kjenner jeg ikke til hvordan infotainment fungerer på denne modellen. På vanlige Leafer er det blåtannlyd som er praktisk, og man kan kjøre radioapper eller andre lydtjenester på en android-enhet. Man kan også kople til DAB-radio på usb-grensesnittet, men det gir treige swappetider, og dårlig info om hvilke låter man hører på etc.

Det som særpreger billigmodellen, er at den ikke har Carwings eller navigering, og det kan være like greit å ikke betale ekstra for det, og det ville vært vanskelig å få det til å fungere i Norge. Carwings har store sikkerhetsbrister, om man ikke har 3G-modulen som ikke fungerer i Norge, og den har kun 5 års abonnement. Navigering er basert på SD-kort som det koster tusenvis å erstatte om det er feil på det, eller det blir borte, og det kan koste tusenvis for kartoppdateringer. Og når SD-kortet er borte, er det mye som ikke fungerer på bilen, så det er tryggere å ha denne modellen som ikke avhenger av det.

Jeg ser det som en fordel å ha Leaf uten lyktespyler.

Vesterskog



Sitat fra: bob-bob på mandag 30. april 2018, klokken 10:49

Bilene har heller ikke ryggevarsler , .



Hva mener du med dette? Avstandsalarm eller ryggevarsel for omgivelser?

Sent fra min Power_2 via Tapatalk


Vesterskog



Sitat fra: bob-bob på mandag 30. april 2018, klokken 11:24
, og har også varme i ratt samt seter ( foran) - dvs nordisk vinterpakke har i tillegg varme i seter bak , samt oppvarmede lyktespylere som er del av pakken.


Er 99% sikker på at vår S 2014 har varme i seter bak også

Sent fra min Power_2 via Tapatalk


Vesterskog

#11
Sitat fra: Trekkoppbil på mandag 30. april 2018, klokken 19:34
Ja, dette er en trim S.
At det er USA-modell ser du på at bilene har 2 nakkestøtter bak, og ikke 3, i tillegg til at det mangler kattøye bak. At den er utstyr med 6kw likeretter, er heller ikke så vanlig på euopeiske billigmodeller.
At det er billigmodellen, ser du på stereoanlegget som er annerledes enn på vanlige Leafer.

Jeg har ikke erfaring med denne modellen. Den skal vel ikke ha varmepumpe, men jeg trur heller ikke den har vannbåren varme som gav mye varmetap på eldre Leafer.

På USA-leafer synes jeg vin-nummeret bør oppgies i annonsenen, men dette kan muligens være samleannonser. Spør etter historikken på bilen.

FM-radioen på amerikanske radioer, har litt større hopp mellom frekvsene. Jeg har aldri tenkt noe over det til daglig, annet enn at scanning går dobbelt så fort. Det kan være værre med AM, hvor man kan bomme mye på enkelte frekvenser, om man har hopp på 10khz i stedet for 9khz.
Ellers kjenner jeg ikke til hvordan infotainment fungerer på denne modellen. På vanlige Leafer er det blåtannlyd som er praktisk, og man kan kjøre radioapper eller andre lydtjenester på en android-enhet. Man kan også kople til DAB-radio på usb-grensesnittet, men det gir treige swappetider, og dårlig info om hvilke låter man hører på etc.

Det som særpreger billigmodellen, er at den ikke har Carwings eller navigering, og det kan være like greit å ikke betale ekstra for det, og det ville vært vanskelig å få det til å fungere i Norge. Carwings har store sikkerhetsbrister, om man ikke har 3G-modulen som ikke fungerer i Norge, og den har kun 5 års abonnement. Navigering er basert på SD-kort som det koster tusenvis å erstatte om det er feil på det, eller det blir borte, og det kan koste tusenvis for kartoppdateringer. Og når SD-kortet er borte, er det mye som ikke fungerer på bilen, så det er tryggere å ha bil som ikke avhenger av det.

Har 2014 S.

Det er samme varmesystemet som på andre gen 2. Men uten varmepumpe dvs den bruker et vanlig varmeelement til oppvarming.

Har brukt litt fm I det siste i påvente av å få montert adapter til DAB. Det ser ut til å funke helt greit på de kanalene som er igjen rundt her.

På vår kan ikke bluetooth brukes til media, den takler bare telefon, bruker aux til media fra telefon.

Ang dab gikk jeg selv for tiny c11+ ettersom det har fm hardwire og jeg hadde lest at usb ble tregt. Dog ikke fått testet eller montert det.

Oppvarming program via display fungerer greit for oss. Bilen er varm til den tid vi vil avsted.

Edit
Forøvrig føler jeg det litt sånn med import at man ofrer litt garantitid mot å få en bil som er særdeles lite kjørt og på usaltet veier. Men det er lurt å grave litt rundt historikk, f. Eks om det har gått i Arizona e. L. Det finnes mye info her på forumet om det om man søker og graver.
Også litt usikker på hvordan behandling av understellet er der borte, men å gjøre det er jo noe som en omtrent bør gjøre på ny norsk og ihvertfall en europeisk import også.




Sent fra min Power_2 via Tapatalk

bob-bob

Sitat fra: Vesterskog på mandag 30. april 2018, klokken 19:56


Sitat fra: bob-bob på mandag 30. april 2018, klokken 10:49

Bilene har heller ikke ryggevarsler , .



Hva mener du med dette? Avstandsalarm eller ryggevarsel for omgivelser?

Sent fra min Power_2 via Tapatalk

Ryggevarsel for omgivelser muligens , vet ikke. Men knappen for å skru den av og på er ikke på sidepanelet. Kanskje det ikke går an å skru den av på USA modeller.   Dog - dette er ikke så viktig. Ville bare sørge for at man er klar over at det kan være ganske mange forskjeller på disse og europeiske utgaver. Bilene i USA kunne bestilles med mange flere utstyrsvalg enn her , og man kan risikere å få en bil som er temmelig ribbet ....

Bruker ikke mer tid på denne tråden her.

Vesterskog

Det er ryggevarsel på vår. Kan ikke slås av. Jeg trodde den knappen var noe enkelte hadde for å slå av

Folk søker jo info her inne før de kjøper for å vite mest mulig. Da er det greit om info som gis er mest mulig korrekt. Og at det som er antagelser og meninger fremkommer som nettopp det.

Sent fra min Power_2 via Tapatalk


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA