Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Velger du feil ladeløsning i dag må du bytte om tre år - TU artikkel

Startet av bno, lørdag 28. april 2018, klokken 10:22

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: gr på onsdag 02. mai 2018, klokken 20:57
Det er Otovo sin nabostrøm, men det er nok bare et tidsspørsmål før det er slutt på den ordningen, uten at jeg skal si noe om jeg tror det varer i ett år eller fem år. Tror nok det bare er for å stimulere salg av solcelleanlegg, og få litt "buzz" rundt det. Jeg må bare bli ferdig med altfor store andre prosjekter så blir det solceller her og, men har ingen ambisjoner om å bygge ut maks på takflatene som er aktuelle, ettersom det ville blitt drøy overproduksjon i forhold til hva vi klarer å bruke selv. Sikter meg vel inn på maks 10kWp.

Nå er det flere aktører som tilbyr gode priser på kjøp av solstrøm da, bl.a Tibber og Smart Energi.

10-12kWh er antageligvis den størrelsen det som gir aller best inntjening. Du får utnyttet gode priser på tilbakesalg av inntil 5000kWh i året, du får nesten maks tilskudd av Enova og du får spredt elektrikerkostnaden på litt flere kWp. 15,2kWp som er har er i overkant økonomisk sett, mens småanlegg på 3-4kWp får høye kostnader på håndverkere pr. kWp. 10-12kWp er også håndterbart av én 3-fase inverter, som vil koste mye mindre pr kW enn for en 3-4kW modell. 
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Rollep

Sitat fra: Amoss på onsdag 02. mai 2018, klokken 12:17
La bilens batteri bli brukt til å kjøre, og bruk dedikerte batterier til å mellomlagre strøm for nettet dersom en synes det er interessant.

Jeg forstår veldig godt at nettselskapene har lyst på å kunne utnytte all denne distribuerte batterikapasiteten som finnes i elbiler, hva jeg i mindre grad forstår er elbileiere som er ivrige på å la nettselskapene "bruke opp" av levetiden til bilbatteriet. Eneste virkelige nyttige bruken av denne funksjonen som jeg kan se - sett fra bileieres ståsted - ville være som nødstrøm i eget hus tilfelle strømbrudd.
Jeg forstår heller ikke at en del elbileiere virker å være ivrige på dette opplegget. Mitt batteri skal kun brukes til drift av bilen, er overhode ikke interessert i å bruke ladesykluser og dermed levetid på ting som dette.
2020 Porsche Taycan Turbo
2016 BMW i3
2017 Porsche 911 Carrera 4 GTS (Solgt)
2014 Porsche Macan Turbo (Solgt)

bno

Uredigert ortografi her beklager...

Jeg er ikke ihuga, men for mitt vedkommende om jeg få lov så har jeg et hus som ikke har skorstein og er oppvarmet av solenergi (bergvarmepumpe). Mi tanke er at dette ville være en "billig" løsning på å få utnytte energien om nettet skulle gå ned og da handler det om egen selvforsyning en dag eller to. Det ville da være verdt en god del og sannsynligvis for andre i samme situasjon. (Jeg sparte ikke et uvesentlig beløp på unngå skorstein, peis etc. infrastruktur å så måte renhold osv. Forurensning lokalt var også med i vurderingen.)

Så generisk er det da snakke om hvordan et slik opplegg finaniseres på den ene og den andre siden og nytteverdien. Utfordringen er som du korrekt indikerer slitasje på batteripakken. Spørsmålet da er selvsagt hva fremtiden bringer både av batteri teknologi (fast) batteripriser, utbyttbarhet, bidrag fra det offentlige (forsyningssikkerhet), bidrag fra elverk, verdien av å ha mulighet til å unngå å overprise strøutgiftene ved "overforbruk" for å nevne noen parametere. I have an open mind og velger ikke å være for kategorisk og ugjenkallelig i konklusjonen. Vi er in spe både med elbil og infratruktur (x.solpanel osv). Motposten er at vi kan gjøre om garasjen til snekkerbu om noen år da vi egentlig får bil via en app ikke en dyr doning som står parkert mestapraten av eiertiden. I forhold til dette siste så har nok Tesla et godt poeng med Power Wall...  :D

Amoss

Sitat fra: bno på fredag 04. mai 2018, klokken 09:54
Mi tanke er at dette ville være en "billig" løsning på å få utnytte energien om nettet skulle gå ned og da handler det om egen selvforsyning en dag eller to.

Som jeg var inne på i ett tidligere innlegg, så er *dette* unntaket der jeg ser en verdi av V2G. Helt uavhengig av evnt. selvprodusert strøm så kan ett bilbatteri i så fall redde maten i fryseren selv for ett litt lengre strømbrudd (om du da ikke trenger strømmen på bilen til å kjøre...) og kanskje til og med varme/matlaging etc. Men ideelt sett ville jeg helst hatt ett eget batteri for dette også... Men så langt har jeg ikke klart å forvare den investeringen, og blir dyr forsikring dersom den *bare* skal være for å sikre mot strømbrudd (som jo egentlig ikke *skal* skje). Men kan den i tillegg demme opp for effektprising og/eller gi inntekt ved å kjøpe/selge strømmen når den er billig/dyr, så kan det fort være verd investeringen.
Model S 85D

hanche

Men hvis du har mistet strømmen i utgangspunktet, er det på ingen måte sikkert at bil+ladestasjon med V2G vil levere strøm overhode, siden det ikke er noe «G» der. Jeg ville i hvert fall ikke regne med det hvis det ikke er eksplisitt sagt at den vil gjøre det.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

turfsurf

Jeg vil si det er V2B som er interessant. Så kan man selge solstrøm til grid.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Amoss

Sitat fra: hanche på fredag 04. mai 2018, klokken 19:30
Men hvis du har mistet strømmen i utgangspunktet, er det på ingen måte sikkert at bil+ladestasjon med V2G vil levere strøm overhode, siden det ikke er noe «G» der. Jeg ville i hvert fall ikke regne med det hvis det ikke er eksplisitt sagt at den vil gjøre det.

Helt sant. Så man må i så fall forsikre seg om at det vil fungere slik man ønsker før man går for ett slikt system, som du også sier her.
Model S 85D

turfsurf

Så vidt jeg vet så har ikke batteribanker lov til å levere strøm hvis grid forsvinner. Dette for å unngå fare ved feilsøking.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Amoss

Sitat fra: turfsurf på søndag 06. mai 2018, klokken 21:01
Så vidt jeg vet så har ikke batteribanker lov til å levere strøm hvis grid forsvinner. Dette for å unngå fare ved feilsøking.

Så vidt jeg vet så stemmer dette så lenge man ikke har systemer på plass for å sikre at strøm ikke kommer ut på nettet når nettet er nede. Da hensikten - for min del i alle fall - nettopp er lokalt bruk uten å eksportere noe til nettet, så måtte nødvendigvis også ett system som hindrer enhver eksport av strøm - enten nettet er oppe eller nede - inn uansett.
Model S 85D

turfsurf

Finnes det regelverk som tar høyde for dette? Må ha ekstern overvåking av grid da, for å vite om strømmen faktisk er borte eller tilbake igjen.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

hanche

Jeg ville bli ekstremt overrasket om ikke dette er dekket av et regelverk. Tenk bare på alle stedene (sykehus og lignende) som har dieselgeneratorer til backup i tilfelle strømbrudd.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

Amoss

Sitat fra: turfsurf på mandag 07. mai 2018, klokken 06:44
Finnes det regelverk som tar høyde for dette? Må ha ekstern overvåking av grid da, for å vite om strømmen faktisk er borte eller tilbake igjen.

Slik jeg har forstått det så går det regelverket du viste til over her ikke på at "batteribanker ikke har lov til å levere strøm hvis grid forsvinner", men at egen-generert strøm ikke får lov til å slippe ut på nettet dersom nettet er nede. Dette som en sikkerhet for de som jobber på nettet.

Hvordan dette løses teknisk vet jeg ikke så mye om, men ja, det må være en form for overvåking av spenningen på inntaket for å bryte kontakten dersom nettet er nede dersom man ønsker å eksportere når nettet er oppe - og altså fortsatt kunne bruke egen-genert strøm når nettet er nede. Dersom man ikke ønsker å eksportere strøm overhode behøves etter hva jeg har forstått ikke denne overvåkningen da man ikke sender noe ut uansett, men man må så klart ha systemer på plass som hindrer at det slipper strøm ut i fra denne isolerte "øya".

Andre her kan helt sikkert komme med utfyllende opplysninger om dette.
Model S 85D

turfsurf

Det enkleste er vel å kjøre alt via batteribank. Altså grid -> likeretter -> batteri -> inverter
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Amoss

Sitat fra: turfsurf på mandag 07. mai 2018, klokken 11:03
Det enkleste er vel å kjøre alt via batteribank. Altså grid -> likeretter -> batteri -> inverter

Det er helt klart en mulig løsning ja, men det vil jo utsette batteriene for unødig mange lade-sykluser. Men det finnes sikkert scenarier der dette er den mest fornuftige løsningen. Men neppe for en (mer eller mindre) normal husholdning.
Model S 85D

Erik Ola Ulvestad

Skumma gjennom denne gamle tråden og er ein smule forvirra...
Er det noko  av ISO15118 støtta ladeboksar til heimemarkedetsom har inverter? Det er då ikkje nok å støtte prorokollen (Ensto, Easee...)
Og dagens bilar har neppe inverter for ekstern bruk.
Tulleartikkel i trådstart, dersom produkt ikkje finnest og pris er evt mangedobbel...
Ville vere betre å frarå å kjøpe bilar som ikkje støttar V2G.

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk

----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA