Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Model Y vs Model 3 - spekulasjoner

Startet av Magnus Hansen, fredag 27. april 2018, klokken 08:55

« forrige - neste »

geear

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 08. mai 2018, klokken 13:08
Sitat fra: knut.aulie på søndag 06. mai 2018, klokken 10:35
Det er ingen SC som leverer noe serlig over 120 kW
Eh, jo, de fleste leverer 150kW pr par. En bil er vel foreløpig max ca 120kW.
Det er vel ikke helt riktig vel? Selv de nye de bygger i dag bygges ut med 120kW per par. F.eks. i Lillesand, som er under bygging nå - og de leverer egen trafo, så etablerer de den med 12 stk 250A sikringer på 480V, til 24 ladere. Det vil si 120kW per par.

turfsurf

#31
Sitat fra: gr på onsdag 09. mai 2018, klokken 11:11
Det er vel ikke helt riktig vel? Selv de nye de bygger i dag bygges ut med 120kW per par. F.eks. i Lillesand, som er under bygging nå - og de leverer egen trafo, så etablerer de den med 12 stk 250A sikringer på 480V, til 24 ladere. Det vil si 120kW per par.
Fra https://web.archive.org/web/20170204160145/https://www.asa.org.uk/Rulings/Adjudications/2016/7/Tesla-Motors-Ltd/SHP_ADJ_316424.aspx#.WvLl8i-B0bC

"They provided detailed information on the specifications of the Supercharger and the three compared DC chargers. They said the Supercharger was theoretically capable of delivering 145 kW of power, although the maximum power that could be delivered to the batteries in Tesla vehicles was 120 kW. "

Sikringene du snakker om er vel på AC siden, 3fas ?
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

JorEl

TM3 ; Short Range, AWD, Luft, Premium er min kombinasjon, som jeg nok må vente en stund på. Men her ligger det vel gode muligheter for at jeg får med meg "Y-reveal-party". Først da, forstår jeg nå, at jeg kan ta en god beslutning ::)
Endelig har jeg forstått at jeg og E-golfen har tid til å vente..               ( :'()
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Tesla

Ys ledningsnett bir redusert til 150 m, fra 3 km...

Counterpointer

Sitat fra: Tesla på fredag 25. mai 2018, klokken 22:27
Ys ledningsnett bir redusert til 150 m, fra 3 km...
En drøm det ikke blir noe av siden den skal baseres på model 3 og får samme lengde som den ca.

Cowboystrekk

Model Y blir forhåpentligvis det Model 3 ikke er, nemlig en praktisk familiebil med god bagasjeplass og hengerfeste.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Lepet65

Sitat fra: Cowboystrekk på onsdag 30. mai 2018, klokken 10:00
Model Y blir forhåpentligvis det Model 3 ikke er, nemlig en praktisk familiebil med god bagasjeplass og hengerfeste.
Ja, men først i 2023..Desverre!

Magnus Hansen

Sitat fra: Lepet65 på onsdag 30. mai 2018, klokken 10:43
Ja, men først i 2023..Desverre!

2023 var jo veldig pessimistisk.  Elon Musk sier nå at produksjon starter tidlig 2020. Som sikkert som vanlig viser seg å være litt ønsketenkning. Men samtidig må man jo håpe og tro at de omsider har lært noe av X og 3 slik at ting går litt bedre. Deretter tar det tid å få opp produksjonhastigheten før de begynner og eksportere, men ingen grunn til like lang eksklusiv USA periode som med 3.  Skal i alle fall gå veldig galt hvis den ikke kommer hit før i 2023.

Lepet65

Sitat fra: Magnus Hansen på fredag 01. juni 2018, klokken 12:04
Sitat fra: Lepet65 på onsdag 30. mai 2018, klokken 10:43
Ja, men først i 2023..Desverre!

2023 var jo veldig pessimistisk.  Elon Musk sier nå at produksjon starter tidlig 2020. Som sikkert som vanlig viser seg å være litt ønsketenkning. Men samtidig må man jo håpe og tro at de omsider har lært noe av X og 3 slik at ting går litt bedre. Deretter tar det tid å få opp produksjonhastigheten før de begynner og eksportere, men ingen grunn til like lang eksklusiv USA periode som med 3.  Skal i alle fall gå veldig galt hvis den ikke kommer hit før i 2023.
Ja var kanskje vel pessimistisk men vil tro model Y blir enda mer populær i USA enn model 3 så jeg kan til nød trekke fra 1 år på min spådom(synsing).
2022 it is!

Øyvind.h

Y blir ikke helt det samme som X og 3.
X var en veldig stor endring fra S.
Med 3 har de forenklet radikalt og bygget helt ny plattform. Y basert på 3-plattformen bør være betydelig enklere å få på plass enn 3 og X.

Men siter Muskern tidlig 2020 bør man tidligst forvente USA i slutten av 2020. Dvs Norge tidligst midten-sent 2021.
2022 i Norge virker som en realistisk moderat spådom.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Magnus Hansen

Sitat fra: Lepet65 på fredag 01. juni 2018, klokken 12:25
Ja var kanskje vel pessimistisk men vil tro model Y blir enda mer populær i USA enn model 3 så jeg kan til nød trekke fra 1 år på min spådom(synsing).
2022 it is!

En ting er hvor populær Y er i USA. Men viktigste grunnen til at USA blir prioritert så hardt nå med 3 er at $7500 incentivene går ut til nyttår. Det blir ikke en slik problemstilling med Y.

Amoss

Sitat fra: Magnus Hansen på fredag 01. juni 2018, klokken 14:33
En ting er hvor populær Y er i USA. Men viktigste grunnen til at USA blir prioritert så hardt nå med 3 er at $7500 incentivene går ut til nyttår. Det blir ikke en slik problemstilling med Y.

Helt rett. Men vi ser likevel at de i en periode i oppstartfasene til Model S og X også valgte å vente noe med å introdusere bilen internasjonalt, og det vil vi nok også se med Model Y. Men altså neppe like lenge som tilfellet er med Model 3. Etter hva det ser ut som så langt så kan TM3 komme til Europa ett og ett halvt år etter produksjonsstart i US. Model S var i Europa 1 år etter produksjonsstart i US. Så holder en knapp på 6måneder til ett år fra produksjonsstart til introduksjon i Europa for TMY.
Model S 85D

Counterpointer

Så var det den fabrikken som skal bygge Y da?
Foreløpig finnes ikke den. Freemont hadde kapasitet til både S, X og 3 men nå er det egentlig behov for mer produksjonsplass til det de allerede har så kommer Y, Semi og Pickup i tillegg. Samtidig så er det utfordrende økonomisk da markedet forventer at de skal begynne å tjene penger nå, da er det vanskelig med store investeringer.

Disqusor

Model S > Model X  -  Model 3 > Model Y

turfsurf

Sitat fra: knut.aulie på fredag 01. juni 2018, klokken 20:37
Så var det den fabrikken som skal bygge Y da?
Gigafactory 3 skal åpne i Kina i 2020. Så da vet vi nok hvor Y skal bygges. Og siden det er i Kina blir nok kvaliteten bedre og.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA