Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Model Y vs Model 3 - spekulasjoner

Startet av Magnus Hansen, fredag 27. april 2018, klokken 08:55

« forrige - neste »

Magnus Hansen

Musk sier også klart at Model Y IKKE blir produsert i Fremont slik enkelte her har hevdet. Og så blir det igjen lovet en revolusjon i masseproduksjon...

Amoss

Sitat fra: Magnus Hansen på torsdag 03. mai 2018, klokken 09:36
Musk sier også klart at Model Y IKKE blir produsert i Fremont slik enkelte her har hevdet. Og så blir det igjen lovet en revolusjon i masseproduksjon...

Ja, han sa så, og klaget over for liten plass der. Men ikke ett ord om de planlagte utvidelsene som vi jo vet at har vært planlagt. Så da er spørsmålet om disse planene har blitt lagt på is? Har jo tidligere vært snakk om logistikk problemer med å få deler fra underleverandører inn til Fremont fabrikken. Kan dette være grunnen til at de evnt. har ombestemt seg?  Jeg føler meg fortsatt rimelig sikker på at *planen* om utvidelse var basert på Model Y.

Kan bli spennende å se om hvorvidt de faktisk gjennomfører denne utvidelsen og i så fall hva de vil benytte den til. Utvide Model 3 linjene for enda høyere produksjonstakt? Hente motor/motor-elektronikk tilbake fra GF-I så de får mer plass til å utvide batteriproduksjonen der?  Huse underleverandører så de får enklere logistikk inn/ut av fabrikken?
Model S 85D

Espen Hugaas Andersen

Det er mulig Tesla vil bygge Roadster og Semi ved Fremont, ettersom disse er lavere volum, og vil trolig trenge en del mer ingeniør-støtte i produksjonen. Og så er tanken å bygge en nesten helautomatisert Gigafactory integrert med produksjon av Model Y. Men da må de skyndte seg. To år er ikke veldig mye tid for å få opp en fabrikk.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Amoss

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på torsdag 03. mai 2018, klokken 11:53
Det er mulig Tesla vil bygge Roadster og Semi ved Fremont, ettersom disse er lavere volum, og vil trolig trenge en del mer ingeniør-støtte i produksjonen. Og så er tanken å bygge en nesten helautomatisert Gigafactory integrert med produksjon av Model Y. Men da må de skyndte seg. To år er ikke veldig mye tid for å få opp en fabrikk.

Gode poeng med Roadster mkII og Semia ja.  Og ja, skal de bygge en ny GF for å bygge Model Y begynner de å få det travelt. Men mente meg på at GF-I ferdig utbygget skulle kunne produsere nok batterier også for Model Y? Så er ikke så bråsikker på om det blir en slik løsning for denne, selv om det ble presisert at det ville være måten de ville gjøre det på for den GF'en de planlegger i Kina.
Model S 85D

Espen Hugaas Andersen

Gigafactory skal kunne produsere 150 GWh ved full produksjon. Og det har vært snakk om at halvparten skal være til Tesla Energy. Da står vi igjen med 75 GWh til kjøretøy.

480.000 stk Model 3 med 65 kWh i snitt: 31,2 GWh
10.000 stk Semi med 800 kWh i snitt: 8 GWh
10.000 stk Roadster med 200 kWh i snitt: 2 GWh

Rest: 33,8 GWh

Ja, det ser ut som Giafactory 1 skal kunne produsere nok batterier til omkring 500k Model Y per år også. En mulighet er at Tesla bygger en fabrikk for Model Y ved Gigafactory 1. Jeg har skjønt det slik at der er det lett å få byggetillatelse, og det er masse ledig plass på Teslas eiendom.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Amoss

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på torsdag 03. mai 2018, klokken 12:11
En mulighet er at Tesla bygger en fabrikk for Model Y ved Gigafactory 1. Jeg har skjønt det slik at der er det lett å få byggetillatelse, og det er masse ledig plass på Teslas eiendom.

Jeg har tidligere vært svært tvilende til tanker som dette, men når Elon nå gikk langt i å konkludere med at det ikke blir TMY i Fremont så øker så klart mulighetene for dette. Mye ledig plass og enkelt å få byggetillatelse har du helt rett i. Men også relativt lang pendling for de aller fleste arbeiderne helt fra Reno, med ditto trafikkproblemer på veien inn/ut og parkeringsplasser. Vi ser at på GF-I er det alt overfylt på parkeringsplassene nå lenge før GF-I er ferdigbygget, og det selv om de nå bruker store arealer som skal bebygges som parkeringsplasser. Her må i så fall Tesla finne på noe lurt med (el-)busser og/eller (el-)tog inn til fabrikkene for arbeiderne.
Model S 85D

Tesla

Model 3 med brevsprekk av et bagasjerom, en sedan som flere og flere bare "flykter" fra. Model Y, må vi se for oss får et salg som er 10 gangen Model 3, til tross for at Mdel 3 har skikkelig med bagasjerom, med nedslåtte bakseter.



Tesla

#24
Magnus:

For det første, MY, long range, top spec, får alt det MX har i dag, helt likt ifht topp konfigurasjon.

1. Skateboard/batterier blir antakeligvis ganske likt. Evnt justeringer og optimaliseringer de har lært fra 3. Så jeg forventer akselavstand og bredde identisk. Lenger overheng bak, som gir en noe lenger bil. Ekstra lengde øker bagasjeromskapasitet, ikke kupestørrelse.
Komm: Tilsvarende.

2. Motorer blir samme som 3. Blir det forhjulstrekk?
Komm: Bakhjulsdrift, 4WD som Model3 får innen norske kunder konfigurerer sine Model3.

3. Bilen blir åpenbart høyere med stor bakluke. Jeg tror også konvensjonelle bakdører.
Komm: Konvensjonelle dører !

4. Y tilbys med samme batteripakker som 3, hvilket gir noe kortere rekkevidde grunnet høyere luftmotstand.
Komm: Model 3 får i flg EPA, long range, 535 km rekkevidde, det holder !

5. Prisene ligger noe over 3 for tilsvarende konfigurasjoner. Hvilket ikke er logisk, men markedet har vært villig til å betale mer for SUVer og crossovere.
Komm: Prisene blir meg tiltalende !

6. Tesla har tidligere sagt at de kommer til å droppe 12V batteri og CAN bus for Y. Usikker på om de fremdeles vil gjøre en så stor forandring?
Komm: Den store inovasjonen er knyttet til harnesing, ledningsnettet, som blir redusert fra 3 km til 150 m. I tillegg at produksjons prosessen blir ytterligere forbedret, eller som Musk selv antyder, forenklet. Summen av dete blir en bil med stor inntjening ! Model 3 har i dag en profittmargin på over 25%, Model Y bedre enn M3.

7. Interiør svært likt 3.
Komm: Ja med klar overtone av et minimlasistisk uttrykk :-)


jlan

Sitat fra: Tesla på søndag 06. mai 2018, klokken 10:00

6. Tesla har tidligere sagt at de kommer til å droppe 12V batteri og CAN bus for Y. Usikker på om de fremdeles vil gjøre en så stor forandring?
Komm: Den store inovasjonen er knyttet til harnesing, ledningsnettet, som blir redusert fra 3 km til 150 m. I tillegg at produksjons prosessen blir ytterligere forbedret, eller som Musk selv antyder, forenklet. Summen av dete blir en bil med stor inntjening ! Model 3 har i dag en profittmargin på over 25%, Model Y bedre enn M3.

Det er ingen tvil om at CAN bus og varianten NMEA-2000 for båter begynner å gå ut på dato. IEC har lansert en ny standard for skip, 61162-460. Det er vel grunn til å tro at bilindustrien vil ende opp med noe lignende. Det vil da i stor grad dreie seg om LWE (light weight ethernet) over fiber.

Et lite lavspenningsbatteri tror jeg de må ha uansett, for å holde liv i systemene hvis det skjer noe med hovedbatteriet. Om det er 12V eller 48V gjør ikke den helt store forskjellen.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

krl

Ulempen med fiber er at du må ha kobber ved siden av for å få frem effekt... Så det gir mest mening å ha kobberkabler ut til noder som ikke har behov for høye dataoverføringsrater.

turfsurf

Sitat fra: knut.aulie på søndag 06. mai 2018, klokken 10:35
Det er ingen SC som leverer noe serlig over 120 kW
Eh, jo, de fleste leverer 150kW pr par. En bil er vel foreløpig max ca 120kW.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Counterpointer

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 08. mai 2018, klokken 13:08
Sitat fra: knut.aulie på søndag 06. mai 2018, klokken 10:35
Det er ingen SC som leverer noe serlig over 120 kW
Eh, jo, de fleste leverer 150kW pr par. En bil er vel foreløpig max ca 120kW.
148 kW ja, men det blir litt pirkete. Lynladeren på Nygårdskrysset er 175 kW, men 150 i mitt hode.

Det som betyr noe er ladefart i bilen og der kommer du ikke mye over 120 kW, så vi er jo helt enige.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA