Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Model Y vs Model 3 - spekulasjoner

Startet av Magnus Hansen, fredag 27. april 2018, klokken 08:55

« forrige - neste »

MrBacardi

MineBiler.no - Legg inn dine biler gjennom årenes løp
Jeg koblet Teslaen til Slack

2024 Q4 45 Quattro - Utleveres april 2024
2023 Q4 45 Quattro - Utlevert jan 2023
2016 Model S 70D - Utlevert feb 2016

z4rd

Får litt assosiasjoner til X sin bak basert på det bildet der den er dekket til. Uansett veldig spent.. men må innrømme at jeg hadde håpet på en mer avrundet variant på Y, selvom dette her selvfølgelig er mer lovende for den innvendige plassen...
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

kodax

Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Diravi

Det ser i hvert fall ut som Model Y får mer elegante proporsjoner enn X. Fra sine verste vinkler er X en oppblåst Prius II. Det kommer delvis av for kort akselavstand slik at det fremre hjulparet er for langt bak. Prototypen var bedre i så måte.

Model 3 er forsåvidt ganske «cab forward», men har fremre aksling ganske nær fronten av bilen likevel. Med litt mer volum over panseret gir det mulighet for ganske elegante proporsjoner i forpartiet, og da tåler den bedre den lange og voluminøse hekken også. Her har den mulighet til å gi flyt i linjene (forbehold om hva som skjuler seg under innpakningen), mens på X ble inntrykket at den sto på en litt for liten plattform, og da hjalp liksom ikke overhenget bak noe. Det ble bare babyelefant av det.

Men lengde/høydeproporsjonene ser også såpass elegante ut at jeg tror vi kan si farvel til tanken om en tredje seterad, med mindre de har reservert den for pygméer eller har vært noe infernalsk gode til å pakke. Det bakre overhenget tyder også på at plattformen ikke er nevneverdig forlenget, og da vil det bli utfordringer med plass til beina på tredje rad med mindre de har greid å flytte batteristyringen unna det området. Vinklingen på bakruten gir isolert sett et lite håp, men jeg tror totalhøyden på bilen er for lav. Med forbehold om at bilen gir et annet inntrykk når den er avduket, ville jeg gjettet på en høyde på ca 160 cm.
2016 Model S70 D - (pre-Facelift) Bestilt Model Y Long Range.

Duver i tillegg rundt i en 1972 Citroën DS og en 1976 CX Prestige, blant annet.

kodax

Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

jokke

Model S er den kjedeligste tesla, så finere enn den
bør den bli

Magnus Hansen

Sitat fra: jokke på torsdag 14. mars 2019, klokken 21:10
Model S er den kjedeligste tesla, så finere enn den
bør den bli

Model S er den desidert peneste i mine øyne.. men sånn er det med smak og behag. Litt snodige frontlys på den Yen der..


daktari

Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

kodax

Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3


kodax

Sitat fra: StianSoppsan på torsdag 14. mars 2019, klokken 21:59
Sitat fra: kodax på torsdag 14. mars 2019, klokken 21:06
Facebook-siden til Tesla er SEXY: https://www.facebook.com/TeslaMoto/photos/a.1618377411583594/2000388716715793/?type=3&theater

La oss for Teslas skyld håpe at Model Y ikke blir som det der...
Den ligner ikke jo på den siste siluetten som Tesla publiserte, så lite trolig at den blir seende sånn ut.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

batterimannen

Sitat fra: kodax på torsdag 14. mars 2019, klokken 22:01
Sitat fra: StianSoppsan på torsdag 14. mars 2019, klokken 21:59
Sitat fra: kodax på torsdag 14. mars 2019, klokken 21:06
Facebook-siden til Tesla er SEXY: https://www.facebook.com/TeslaMoto/photos/a.1618377411583594/2000388716715793/?type=3&theater

La oss for Teslas skyld håpe at Model Y ikke blir som det der...
Den ligner ikke jo på den siste siluetten som Tesla publiserte, så lite trolig at den blir seende sånn ut.

1-9, e9... enig. De hadde ikke vært tjent med å vise frem utseende på Model Y et par timer før lanseringen.

Håper den får litt mer SUV utseende enn de andre modellene. Synes de kan miste et par prosent i luftmotstand mot litt mindre ducklips. 
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

jkirkebo

Sitat fra: batterimannen på torsdag 14. mars 2019, klokken 22:16
Håper den får litt mer SUV utseende enn de andre modellene. Synes de kan miste et par prosent i luftmotstand mot litt mindre ducklips.

Helt uenig, håper de går for lavest mulig luftmotstand.

Model X vant jo forbrukstesten mot I-Pace og eTron på TV2 Hjelper Deg i dag, selv om den var størst og tyngst. Imponerende. Med størst batteri i tillegg blir rekkevidden uslåelig. Å kaste bort dette for å ha et litt mer konservativt utseende synes jeg ikke noe om.

Men jeg er jo også en av de som synes Prius er en smekker bil da, så jeg har kanskje ikke stemmerett? ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Diravi

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 14. mars 2019, klokken 23:19
Sitat fra: batterimannen på torsdag 14. mars 2019, klokken 22:16
Håper den får litt mer SUV utseende enn de andre modellene. Synes de kan miste et par prosent i luftmotstand mot litt mindre ducklips.

Helt uenig, håper de går for lavest mulig luftmotstand.

Model X vant jo forbrukstesten mot I-Pace og eTron på TV2 Hjelper Deg i dag, selv om den var størst og tyngst. Imponerende. Med størst batteri i tillegg blir rekkevidden uslåelig. Å kaste bort dette for å ha et litt mer konservativt utseende synes jeg ikke noe om.

Men jeg er jo også en av de som synes Prius er en smekker bil da, så jeg har kanskje ikke stemmerett? ;)

Jeg ville gitt deg stemmerett. :-) Prius er dørge kjedelig, men en av grunnene til at vi har holdt oss unna SUVer så langt er at de ser ut som SUVer. Jeg ser noen fordeler med en marginalt høyere bil, men er ikke villig til å ofre noe særlig rekkevidde eller plasseffektivitet av den grunn. Tradisjonell SUV-design sløser med plassen og heller gir mindre rom enn de stasjonsvognene de erstatter. En MPV er en mer effektiv måte å bygge en høyere bil på.

Jeg håper Model Y opprettholder designspråket til Tesla (det ser det ut til), fremstår relativt lite SUVete, ikke mister så mye rekkevidde og blir ganske plasseffektiv uten å bli høyere enn 155-160 cm. Med stor bakluke og gjerne luftfjæring som tilvalg (jo mykere fjæring, jo bedre!) kan den bli aktuell for oss når Sen byttes ut. Mer aktuell enn M3, som er rikelig stor nok, men synes å være i overkant hard og gir mindre fleksibilitet.
2016 Model S70 D - (pre-Facelift) Bestilt Model Y Long Range.

Duver i tillegg rundt i en 1972 Citroën DS og en 1976 CX Prestige, blant annet.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA