Nyhetsbrev

Få vårt månedlige nyhetsbrev tilsendt på epost med alt du trenger å vite om elbil og lading.

E-post *

Jeg godtar at informasjon som fylles ut i skjema behandles iht vår personvernerklæring

Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skrevet av Emne: 32A 1 Fase  (Lest 754 ganger)

sinhal

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 125
    • Vis profil
32A 1 Fase
« på: Fredag 27. April 2018, klokken 07:26 »
Hei. Har en 3mnd gammel FL300. På jobben er det ladeboks det står påklistret 32A 1 Fase. Kabelen som fulgte med bilen min er markert 5x2,5. Betyr dette at jeg kun får ladet med maks 20A da og at jeg evt må kjøpe ny kabel for å få fullt utbytte av 32A fra ladeboksen på jobben?

geear

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2019
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 7259
    • Vis profil
Sv: 32A 1 Fase
« Svar #1 på: Fredag 27. April 2018, klokken 09:29 »
Ja. Og enda verre på 2x16A 230V, da vil du få full fart, men den ene lederen i kabelen din overbelastes.

Men; Med 20A 1-fas vil du fullade hele batteriet ditt på 7 timer, så om du står parkert hele arbeidsdagen får ny kabel ingen praktisk betydning for deg...
Kjøreglad skeptiker, praktiker, techfreak og BMW fanboy.

elektrolux

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 14033
    • Vis profil
Sv: 32A 1 Fase
« Svar #2 på: Fredag 27. April 2018, klokken 09:58 »
Feil:

Boksen er enfase 32A i følge trådstarter. Dermed snakker vi ikke kvasikoblet 2 fase som kan gi overbelastning av ene faselederen på en 5x2,5mm2 kabel.

Kodingen på kabelen vil (om boksen følger standarden ) begrense ladingen til 20A eller ca 4,6 kW i stedet for mulige 7 kW noe som gir deg ca 2 timers ladetid for å få full tank etter ca 50 km kjøretur mot 1t 20 min med en 5x6mm2 kabel.

Det er et vedlegg i manualen på nye VAG elbiler der VAG advarer mot å bruke annet enn 5x6mm2 kabel på e-Golf og e-Up ::). Bruk dette til å kreve ny kabel fra leverandøren av bilen.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://Elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

sinhal

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 125
    • Vis profil
Sv: 32A 1 Fase
« Svar #3 på: Fredag 27. April 2018, klokken 11:13 »
Feil:

Boksen er enfase 32A i følge trådstarter. Dermed snakker vi ikke kvasikoblet 2 fase som kan gi overbelastning av ene faselederen på en 5x2,5mm2 kabel.

Kodingen på kabelen vil (om boksen følger standarden ) begrense ladingen til 20A eller ca 4,6 kW i stedet for mulige 7 kW noe som gir deg ca 2 timers ladetid for å få full tank etter ca 50 km kjøretur mot 1t 20 min med en 5x6mm2 kabel.

Det er et vedlegg i manualen på nye VAG elbiler der VAG advarer mot å bruke annet enn 5x6mm2 kabel på e-Golf og e-Up ::). Bruk dette til å kreve ny kabel fra leverandøren av bilen.

Takk for utdypende informasjon. Har du noen anbefaling på hvordan jeg skal gå frem for å kreve en ny kabel og har du noen erfaring med dette å kreve en ny kabel. Har jeg loven på min side? Må jo si det er litt surt å må ut med noen tusenlapper for evt en ny kabel.

geear

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2019
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 7259
    • Vis profil
Sv: 32A 1 Fase
« Svar #4 på: Fredag 27. April 2018, klokken 13:02 »
Feil:

Boksen er enfase 32A i følge trådstarter. Dermed snakker vi ikke kvasikoblet 2 fase som kan gi overbelastning av ene faselederen på en 5x2,5mm2 kabel.
Vennligst oppklar hva som er feil. Du har skrevet 100% det samme som meg såvidt jeg kan se?
Kjøreglad skeptiker, praktiker, techfreak og BMW fanboy.