Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

32A 1 Fase

Startet av sinhal, fredag 27. april 2018, klokken 07:26

« forrige - neste »

sinhal

Hei. Har en 3mnd gammel FL300. På jobben er det ladeboks det står påklistret 32A 1 Fase. Kabelen som fulgte med bilen min er markert 5x2,5. Betyr dette at jeg kun får ladet med maks 20A da og at jeg evt må kjøpe ny kabel for å få fullt utbytte av 32A fra ladeboksen på jobben?

geear

Ja. Og enda verre på 2x16A 230V, da vil du få full fart, men den ene lederen i kabelen din overbelastes.

Men; Med 20A 1-fas vil du fullade hele batteriet ditt på 7 timer, så om du står parkert hele arbeidsdagen får ny kabel ingen praktisk betydning for deg...

elektrolux

Feil:

Boksen er enfase 32A i følge trådstarter. Dermed snakker vi ikke kvasikoblet 2 fase som kan gi overbelastning av ene faselederen på en 5x2,5mm2 kabel.

Kodingen på kabelen vil (om boksen følger standarden ) begrense ladingen til 20A eller ca 4,6 kW i stedet for mulige 7 kW noe som gir deg ca 2 timers ladetid for å få full tank etter ca 50 km kjøretur mot 1t 20 min med en 5x6mm2 kabel.

Det er et vedlegg i manualen på nye VAG elbiler der VAG advarer mot å bruke annet enn 5x6mm2 kabel på e-Golf og e-Up ::). Bruk dette til å kreve ny kabel fra leverandøren av bilen.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

sinhal

Sitat fra: elektrolux på fredag 27. april 2018, klokken 09:58
Feil:

Boksen er enfase 32A i følge trådstarter. Dermed snakker vi ikke kvasikoblet 2 fase som kan gi overbelastning av ene faselederen på en 5x2,5mm2 kabel.

Kodingen på kabelen vil (om boksen følger standarden ) begrense ladingen til 20A eller ca 4,6 kW i stedet for mulige 7 kW noe som gir deg ca 2 timers ladetid for å få full tank etter ca 50 km kjøretur mot 1t 20 min med en 5x6mm2 kabel.

Det er et vedlegg i manualen på nye VAG elbiler der VAG advarer mot å bruke annet enn 5x6mm2 kabel på e-Golf og e-Up ::). Bruk dette til å kreve ny kabel fra leverandøren av bilen.

Takk for utdypende informasjon. Har du noen anbefaling på hvordan jeg skal gå frem for å kreve en ny kabel og har du noen erfaring med dette å kreve en ny kabel. Har jeg loven på min side? Må jo si det er litt surt å må ut med noen tusenlapper for evt en ny kabel.

geear

Sitat fra: elektrolux på fredag 27. april 2018, klokken 09:58
Feil:

Boksen er enfase 32A i følge trådstarter. Dermed snakker vi ikke kvasikoblet 2 fase som kan gi overbelastning av ene faselederen på en 5x2,5mm2 kabel.
Vennligst oppklar hva som er feil. Du har skrevet 100% det samme som meg såvidt jeg kan se?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA