Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hjelp første langtur Leaf tekna 24kw Asker-Sandnes

Startet av MichaelG, torsdag 26. april 2018, klokken 20:19

« forrige - neste »

MichaelG

Hei Leaf folk en fersking trenger noen tips på vegen. Nå skar det seg med Koppang turen da madammen krevde bilen, men i morgen er det planlagt en tur retur Asker-Sandnes tilbake søndag 65 mil en veg. Er det galskap? Avgang 0800 og bør være fremme til 1900 inklusiv lading og stopp er det skivebom?
Har disse spørsmål. Parameter for svar er: 10grader. Pent vær. E18. Faktisk hastighet 90kmt.
1 Når den kommer ned på lowbattery og gesometeret ikke viser avstand. Ca hvor langt er det igjen til bilen stopper.( Ca ved 80 kmt rett strekning)
2.  Er ca 30 min lading fra 20-80 prosent korekt.
3.  Hvor langt ned er det ideelt å kjøre i prosent for at lading skal være raskest ca?
4.  PS er det et problem per i dag å reise tilbake på en søndag pga kø på ladestasjoner?
5  Ellers det jeg har glemt å tenke på.(Har lade brikke og flere gode apper)
Takk for hjelpen Michael

Carl Anton Stenling

Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum


Jejl

Det er vel ca 51 mil, og ikke 65? Det skulle bli en snittfart på ca 46 km/t hvis du skal bruke 11 timer på turen.

Hvis jeg husker rett så brukte Bjørn Nyland 24t kjøring + 10t lading på den ekstreme 160 mils turen han hadde i en eNV-200 med 24 kwh til Tromsø. Det blir 47 km/t i snitt.

Turen burde jo ikke være umulig å få til, og kult hvis du gidder å prøve.
Fyll maks luft i dekkene.
Jeg leste at idealfarten faktisk var 120 km/t på Leaf dersom laderne står tett nok. Men det blir selvsagt bare i teorien, og en har selvfølgelig lavere fart enn det i praksis.

Amatøren

Kjenner ikke rekkevidden til Leaf, men har selv kjørt med 2018 modell e-Golf tur retur Asker Stavanger på vinterføre med snevær og dårlig brøyting av veiene.

Brukte de lange hurtigladingene til å sove da jeg ikke ville sovne bak rattet.

https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=37771.0
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Orbit

Uten egen erfaring fra Leaf, så ser det ikke helt håpløst ut:
https://www.goingelectric.de/stromtankstellen/routenplaner/2177980/

Noen med mer lokal erfaring får fortelle hva risikoen for ladekø er. Første stopp på Fokserød/Sandefjord er i alle fall veldig godt dekket med ladere, både for Fortum og GK.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

EV-FTW

Stavanger til Arendal er godt dekket av hurtigladere, normalt ikke kø der på laderne.
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

leafnor

#7
Har kjørt langt med Leaf jeg.
Trondheim-Sandefjord på samme dag som eksempel. 67 mil.
https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=22652.msg494247#msg494247
Samlet ladetid 2 timer den gangen.
Men det er vell som nevnt ikke 65 mil du skal kjøre?

Det lønner seg å kjøre ca 90-95 km/t. Og så lader du for hver 5 mil omtrent, dvs nesten for hver lader!
Dvs, legg inn 8-10 hurtigladinger. Lad til 60-65%. Det tar like lang til fra 60 til 80 som fra 20 til 60%
Så lade til 80% er tapt tid.
Det lønner seg å kjøre ned så langt som mulig (Som man tørr for å ha best ladetid).
Våt vegbane suger energi, så regner det må du lade 15-20% mer.
God tur.

Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Trekkoppbil

#8
Det kan være en spennende sport å dra på langtur med Leaf, men hvis man ikke har erfaring med det, kan det bli ganske problamatisk.
Sjøv så kjørte jeg halvparten av denne strekningen i lignende vær. Da brukte jeg 40 minutter på lading underveis, fordelt på stopp ca hver 5. mil, og jeg fikk 47kw nesten hele tida mens jeg lada og som regel lada jeg 8-10 minutter hver gang. Det var en 2012-modell med ett år gammelt batteri fra slutten av 2015. Det var saktegående trafikk med økomisk kjøring.
Til sammenligning lånte jeg bort en bil med gammelt batteri til uerfaren sjåfør, som skulle 8 mil hjemmefra. Han kjørte noen småturer før avreise, og han brukte 40 minutter lading på disse 8 milene, ut fra hva jeg fant i loggene hos ladeoperatørene.

  • Ha med deg Leaf Spy Pro og en blåtanndongle som fungerer
  • Ha også med ladebrikker til alle operatørene langs strekningen, og ha andre betalingsløsninger klare. Husk ladekabel til tlf og nettbrett.
  • Ikke hurtiglade så høyt som til 80% flere ganger på en en dag. Batteriet vil gå varmt, og du vil kaste bort tid
  • Vurder å avbryte ladinga, når ladehastigheten begynner å gå nedover fra maks hastighet. Det kan skje ved 50-60%, men det hender det skjer ved ca 40% også, men ofte bør man lade til mer enn 40%.
  • Husk også at det som er tidkrevende er å starte og stoppe ladinga, og å finne fram til ladestasjonene, og plundre hvis de ikke virker eller de er opptatt. Effektiv ladetid kan bli en liten del av tida du bruker på småstopp.
  • Utnytt hvert sekund så godt du kan ved stopp, og utfør gjøremåla dine mens du lader.
  • Følg med på hvor mange kwt du har på batteriet, lufttrykk, batteritemperatur, avstand og topologi til neste ladeplass, og hvor høyt forbruk du har under ulike typer kjøring. Resett stadig telleren for gjennomsnittsbruk.
  • Det store spillet er hele tida å regne på hvordan man kan utnytte tida best mulig for å optimalisere kjøring og lading, og forstå hva man har tilgjengelig, og hvilke forbruk man vil få framover, og hvordan man kan jusetere kjørestil for å komme fram til neste lader uten å gå tom
  • Å ligge bak et vogntog i 80km/t i jevn fart kan være økonomisk.
  • Kjør jevnt. Høye strømmer gir tap og varmt batteri. Regenerering gir også mye tap, og jeg liker derfor å la bilen trille fritt og la hasitheten svinge litt med topologien.
  • Husk at bilen har best utnyttelse ved 20% effekt eller 0. Den mest økonomiske kjøringa har jeg oppnådd ved å gi ca 16kw ved stigninger og andre steder man har behov for å gi på. Ellers setter jeg bilen i Nøytral og triller. Når jeg veksler sånn mellom 0 og 15-20kw, klarer jeg å holde ganske jevn avstand til bilen foran på vanlige riksveier.
  • Pass på at ikke kupevarmer står på under kjøring. Den kan brukes under hurtiglading. Ellers kan fuktighet fjernes på kort tid med AC, og man kan ha varme i sete og ratt.
  • Vær forberedt på uforutsette hendelser og se galgenhumoren i det.
  • Møt mange spennende bilister på turen.
  • Les de gamle langkjøringstrådene til Emil på forumet her. Han forstod hvordan man kjører Leaf.
http://elbilwiki.no/index.php/Leaf:Langkjoring

God tur!

MichaelG

Tusen takk for alle gode tips måtte lese to ganger gjennom alle svar da her var mye å ta tak i. Har desverre ikke fått tid å svare før nå men her er en liten oppsummering om noen har ønske om å lese om turen.
   Det ble faktisk en tur retur Asker-Sandnes fredag til søndag med Leafen. Måtte bruke to biler da vi var en for mange. Fikk låne en Tesla P100DL fra Fredag morgen til Onsdag morgen gjennom Tesla Rud helt Gratis. Snakk om service.
    Leafen tok av avgårde 930 med to voksne og et lite barn på to år og ingen erfaring med Leaf og langkjøring. Tenkte det blir lett match å ta igjen Leafen med Teslaen så vi lot de dra ca 3,5 timer før oss. Der tok vi skammelig feil. De kom 2 timer før oss til Sandnes. Først skulle de to ungdoms jentene som var med Teslaen ha mat på stoppen i Porsgrunn. Deretter stoppet køen i 1 time like etter Porsgrunn,(dette pga utbedringer som holder på og vi kom i rushen ++. Det var slike og flere slike ekstra ting som gjerne kan skje som gjorde at vi bare tok inn 1,5 time. De gjorde også flere feil med Leafen(ladet for høyt opp) hadde gjennom snitt ladehastighet på turen på ca 28kwt. Bommet også på bruk av appen og kjørte  feil. På til tilbaketuren kjørte noen Leafen som knapt hadde sittet i bilen før. Begge veier opplevde de det som en opplevelse og det gikk meget bra. Selv ser jeg det kunne blitt kortet mye ned på turen med Leafen på qtid. Altså er det mulig å dra på langtur med 24 kW Leaf Tekna for ferskinger med 15 min breafing og ladeapp kart.
     Hadde selv ønske å kjøre Leafen tilbake men satt faktisk ikke i den bilen iløpet av hele turen.
    Hadde vært artig å sjekket standard på batteriet siden den bare er gått 40k men samtidig er 4,5 år men har ikke helt satt meg inn i dette Leaf spy enda.
     Ellers er vi stor fornøyd med Leafen. Gode skinnseter, god sittestilling neste som en suv. Virker som gjennomført god Japans kvalitet. Satt like godt i den som i Teslaen. Eneste minus var manglende lengde justering ratt og noe høy hjul støy og noe rotete oppsett av Carwing og displayet
(sistnevnte kanskje min manglende forståelse av bruk)
     To ord om Teslaen. En fantastisk bil på alle måter. Behagelig, stille, lynrask og gratis lading. Leaf og Tesla har satt standarden fremover og takk for det.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA