Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

3-faselade i3 i IT-nett?

Startet av KjellG, torsdag 26. april 2018, klokken 10:00

« forrige - neste »

KjellG

Tesla og eGolf kan begge «3-faselades» i et IT-nett i V-kobling. Er dette mulig med i3?
Fordelen er noe bedre lastdeling mellom faselederne. Typisk for eGolf: 16,16 og 28A. I stedet for 32,32 og 0A dersom en bare bruker to faseledere.


Fanafjord

#1
Så vidt jeg vet har BMW i3 3x16 A lader ombord som gir tilsammen 11 kw (3 x 220V x 16A = 11kw). Så rent teoretisk burde det være mulig å få til trefaselading fra en trefaset 220 V IT-nett som gir tilsammen 11 kw. Men om det finnes ladestasjoner som kan utnytte 3 faser IT nett på den måten vet jeg ikke. De fleste 11 og 22 kw ladestasjoner krever 3 fase TN-nett.  Om det finnes en ladestasjon som kjører på en 3 fasers IT-nett og kan levere 11 kw kjøper jeg en slik på dagen.

Fanafjord

#2
Nå googlet jeg litt og jeg lurer på om jeg fant en stasjon som ville lastfordele en 3 fase IT nett. Se denne:  https://www.elbilgrossisten.no/collections/ladestasjoner/products/viridian-ecolite

Og brukermanual: https://cdn.shopify.com/s/files/1/0879/4078/files/Viridian_EcoLite_-_Brukermanual_-_Norsk_v2_-_Elbilgrossisten.pdf

Om jeg forstår det rett så kan den konfigureres at den lastfordeler den 16,16 = 7 kw og fungerer med IT-nett. Men jeg er litt usikker om den støtter 16,16,16=11 kw på IT nett. Sitat brukermanual:

Ladestasjonen støtter alle strømnett – 230V 1/3-fas (IT) og 400V 3-fas (TN) og kan kobles:
1) 1P+N (1-fas / 400V TN-S)
a. L1 og N kobles og ladestasjonen er koblet opp som 1-fas 230V
2) 2P (1-fas / 230V IT)
a. L1 og N kobles til og ladestasjonen er koblet opp som 1-fas 230V
3) 3P (3-fas / 230V IT)
a. L1, L2 og N kobles til og ladestasjonen er koblet opp som 3-fas 230V*
4) 3P+N (3-fas / 400V TN-S)
a. L1, L2, L3 og N kobles til og ladestasjonen er koblet opp som 3-fas 400V**

*Biler med type 2 kontakt og L1 og L2 aktive kan utnytte «3-fas 230V» lading. Eksempelvis
støtter Tesla, BMW i3 og e-Golf (2017) dette. Merk at dette er egentlig en «2-fas» løsning
og gir omtrent 15% effekt kontra vanlig 1-fas lading. Ved denne koblingsmåten må L3
kobles på N kontakten og L3 kontakten på jordfeilbryter stå ledig. Merk at denne
oppkoblingen kan skape feilmeldinger / feil med lading av biler som kun støtter 1-fas.

Fanafjord

#3
Sjekket med elbilgrossisten og de sier at EcoLite støtter "bare" 2 faser i en trefasers IT-nett. Dette pga. at IT nett mangler en felles neutral leder.

jkirkebo

Sitat fra: Fanafjord på torsdag 26. april 2018, klokken 11:14
Sjekket med elbilgrossisten og de sier at EcoLite støtter "bare" 2 faser i en trefasers IT-nett. Dette pga. at IT nett mangler en felles neutral leder.

Dette er ikke spesielt for EcoLite, stort sett alle 3-fase ladestasjoner på markedet kan tilkobles 230V 3-fase og levere 2 faser i "V-kobling" til Tesla og eGolf. Dessverre fungerer det ikke på BMW i3. Bilens software må tilpasses dette, så den skjønner hva den skal gjøre når den bare får 2 faser inn. Tesla fikset dette, VW fikset det ved en "feiltagelse". Dvs. de skulle støtte 2x16A fra 3x16A 400V ladestasjoner, men da fungerte også 2x16A fra 3x32A 230V ladestasjoner. Dog med gal begrensning av ladestrøm, dvs. skal eGolf lade på en ladestasjon forsynt av 3x25A 230V må ladestasjonen begrenses til 14A. Kun Tesla støtter det 100% korrekt altså.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Fanafjord


KjellG

Jkirkebo forklarte det bedre.

Når bilen har to, ev tre ladere ombord, ville det være en fordel om de tolererte at to kunne kobles til IT-nett i V-kobling. Det gir en litt bedre fordeling av strømmen og er en fordel om hovdsikringene er litt snaue.

Det hele er en kombinasjon av ladernes konstruksjon og SW rundt. F.eks. er trolig konstruksjonen av laderen i ZOE ikke egnet.

V-kobling (open delta) synes å være kurrant uten mye tilrettelegging i bilen. Å koble om tre ladere fra stjerne til trekant vil nok imidlertid kreve betydelig mer HW.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA