Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Anbefaling av hjemmeladeboks/pakke?

Startet av Christian__, onsdag 25. april 2018, klokken 20:18

« forrige - neste »

Christian__

Hei!

Jeg har nettopp kjøpt en brukt elbil, og prøver å finne frem i jungelen av produkter til en god pakke for lader og installasjon. Da trenger jeg hjelp av kloke hoder på dette forumet :)Jeg har 230 V IT nett, 63A inntakssikring og ca 15 meter fra sikringsskap til der lader skal plasseres. Jeg bor i Sandnes, og bilen som skal lades er en Leaf fra 2013, altså den tar 3,3 kW med type 1 kabel.

Jeg så dette tilbudet på en Ratio lader
https://etech.as/wp-content/uploads/2017/04/Helside-e-tech_1806.pdf
Har også sett at Elektroimportøren har en Keba lader med installasjon til ca 13500. Er dette ok tilbud?

Jeg ble tipset om at det kan være fornuftig å legge opp til 32A for laderen, for å dekke fremtidige behov, men kan jeg det med 63A og 230V IT (elbilladeren vil ta halvparten av tilgjengelig effekt)? Finnes det noen smarte løsninger som kan brukes på 32A hos meg, og som ikke koster skjorta?

Jeg har forresten allerede en T2 - T1 kabel, så lader med kun kontakt er ok.

Mvh.
Christian



elektrolux

E-tech har nylig inngått samarbeid med oss.

Hør gjerne med dem om en god pris på en ferdig montert Zappi.

Den er dynamisk, noe som betyr at den tilpasser ladingen til resten av husets forbruk til enhver tid.
.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Christian__

Takk for tips, skal sjekke med dem.

Zappien har kun fastmontert ladekabel, jeg trenger T1 nå, men neste bil vil nok ha T2. Kan jeg da bytte denne?

elektrolux

Ja, helt kurant å bytte kabel når du bytter bil. Ny kabel koster ca 1500 kr.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Erik Ola Ulvestad

Sitat fra: Christian__ på onsdag 25. april 2018, klokken 20:18
Hei!

Jeg har nettopp kjøpt en brukt elbil, og prøver å finne frem i jungelen av produkter til en god pakke for lader og installasjon. Da trenger jeg hjelp av kloke hoder på dette forumet :)Jeg har 230 V IT nett, 63A inntakssikring og ca 15 meter fra sikringsskap til der lader skal plasseres. Jeg bor i Sandnes, og bilen som skal lades er en Leaf fra 2013, altså den tar 3,3 kW med type 1 kabel.

Jeg så dette tilbudet på en Ratio lader
https://etech.as/wp-content/uploads/2017/04/Helside-e-tech_1806.pdf
Har også sett at Elektroimportøren har en Keba lader med installasjon til ca 13500. Er dette ok tilbud?

Jeg ble tipset om at det kan være fornuftig å legge opp til 32A for laderen, for å dekke fremtidige behov, men kan jeg det med 63A og 230V IT (elbilladeren vil ta halvparten av tilgjengelig effekt)? Finnes det noen smarte løsninger som kan brukes på 32A hos meg, og som ikke koster skjorta?

Jeg har forresten allerede en T2 - T1 kabel, så lader med kun kontakt er ok.

Mvh.
Christian
Ang. 'fremtidig behov' så er dette gitt av antall bilar du har, kor langt du vil køyre til daglig eller rett og slett ønske om kjappare lading (dog, med høg momentaneffekt). Mitt poeng er at om du får dekka dine kilometer pr i dag med feks lading over natta, så vil _ikkje_ behovet auke i framtida. Nye bilar blir neppe mindre effektive...
Så treng du eigentleg 32A?

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

Christian__

Electrolux: Hvordan fungerer dynamisk lading? Hvordan vet laderen belastning på resten av huset slik at den kan tilpasse forsyning? Trenger den signalkabel fra måler i sikringsskap?

Lurte også på om det er alternativ med 32A dynamiske lader med kun kontakt, altså uten ledning?






elektrolux

Dynamisk lading betyr laststyring i forhold til andre forbrukere. Det betyr måletrafo strategisk plassert; vanligvis over hovedsikringen.

Mange leverandører tilbyr dynamisk laderegulering, og av våre løsninger er det Zappi, e-Home og Zapcharger som tilbyr dette. Vær obs på at noen tar abonnent på dynamisk laststyring, og da blir det gjerne dyrere enn besparelsen.

Zapchargeren har type 2 stikk, eller hunnkontakt som du kaller det. Den er ganske dyr, og måletrafo følger ikke med i pakken slik det gjør på Zappi.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA