Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

BMW iX3 Concept avduket (25.04.18)

Startet av JorgenM, onsdag 25. april 2018, klokken 08:14

« forrige - neste »

Ansjosfilet

Det er litt merkelig at Bmw plutselig ikke bryr seg om sine argeste konkurrenter, men heller legger seg i Kona og Niro klassen.
De tre store tyske pleier å følge hverandre tett.  ???
2016 Bmw i3 60Ah
2022 Bmw iX3 LCI

Gordon Retriever

Sitat fra: Stikkkontakt på onsdag 05. september 2018, klokken 20:11
Tysk presse spekulerer i en mye lavere pris.
Ca 55.000 euro inkl moms. Da er vi under 500.000 kr.

55.000 euro inkl. tysk moms skulle tilsvare ca. 445.000 momsfrie norske kroner
En X3 starter på ca 345.000 uten avgifter, riktig nok med X-drive.
La oss si 310.000 kroner med tenkt S-drive.

En Hyundai Kona koster 178.000, Kona Electric koster 325.000.
Vi kan si det koster 147.000 å elektrifisere en Kona. Bruker vi denne summen vil en iX3 koste (310.000 + 147.000) 457.000 kroner, men det er naturlig at påslaget for en større bil fra et premiummerke blir høyere enn for en koreansk B-suv.

Sammenligner vi de to Kona-prisene, finner vi en multipliseringsfaktor på 1,825.

Bruker vi samme faktor på X3 havner vi på (310.000 x 1,825) ca. 565.000 kroner uten moms.

Hvis BMW planlegger en startpris 100.000 kroner under dette tror jeg de enten de vil prise seg lavt og produsere i betydelig antall for å ta store markedsandeler, eller kalkulerer med voldsomme fall i batterikostnader fram til introduksjonen av iX3.

BMW-prisene over er uten tilleggsutstyr.




Stikkkontakt

Nå er vel BMWs fossile drivlinje med AdBlue og siste skrik på turbofronten osv betydelig dyrere enn motoren i Kona.

Trond.m

#78
Ja, det blir nok feil å regne med en fast faktor for elektrifisering. Jo dyrere selve bilen der, desto lavere burde den prosentvise prisøkningen for en elektrisk utgave bli. En forgylt Rolla Royce til 5 millioner ville kanskje bare fått et pristillegg på 20 % for et elektrisk drivverk  ;) iX3 skal vel dessuten bli salgbar også i markeder uten like store elbil-insentiver som i Norge. På den annen side finnes det vel nok nyrike kinesere som kan kjøpe bilen uten hjelp fra den kinesiske staten, så det er vanskelig å spå om hva iX3 ender på i pris og spesifikasjoner. Er vel bare å vente å se, og for 15000 har man iallefall en mulighet for å få levert de de måtte komme med uten å betale mva  ;)

1317142119

Sitat fra: Gordon Retriever på lørdag 15. september 2018, klokken 00:32
Sitat fra: Stikkkontakt på onsdag 05. september 2018, klokken 20:11
Tysk presse spekulerer i en mye lavere pris.
Ca 55.000 euro inkl moms. Da er vi under 500.000 kr.

55.000 euro inkl. tysk moms skulle tilsvare ca. 445.000 momsfrie norske kroner
En X3 starter på ca 345.000 uten avgifter, riktig nok med X-drive.
La oss si 310.000 kroner med tenkt S-drive.

En Hyundai Kona koster 178.000, Kona Electric koster 325.000.
Vi kan si det koster 147.000 å elektrifisere en Kona. Bruker vi denne summen vil en iX3 koste (310.000 + 147.000) 457.000 kroner, men det er naturlig at påslaget for en større bil fra et premiummerke blir høyere enn for en koreansk B-suv.

Sammenligner vi de to Kona-prisene, finner vi en multipliseringsfaktor på 1,825.

Bruker vi samme faktor på X3 havner vi på (310.000 x 1,825) ca. 565.000 kroner uten moms.

Hvis BMW planlegger en startpris 100.000 kroner under dette tror jeg de enten de vil prise seg lavt og produsere i betydelig antall for å ta store markedsandeler, eller kalkulerer med voldsomme fall i batterikostnader fram til introduksjonen av iX3.

BMW-prisene over er uten tilleggsutstyr.
Interessant regnestykke, men jeg skjønner ikke hvor prisene kommer fra. En Kona koster fra 300 000, mens en Kona Electric koster fra 326 000. I tillegg er en Kona Electric utstyrt nesten tilsvarende en fullspekket Kona med bensinmotor. Omtrent alt i utstyrslisten til Kona er standard i den elektriske utgaven.

Både prisene i utgangspunktet ditt er feil og variasjoner i utstyret gjør at du sammenligner epler og pærer. Tar du med dette i beregningene blir regnestykket ditt ganske annerledes.

THE

@1317142119. En Kona bensin koster fra 289000,- inkl. avgifter og inklusiv mva. Prisen du må sammenligne med er bil eksl. mva. og avgifter. Avgift på Kona 1.0 bensin er oppgitt i prislisten (77609,-) Pris uten avgifter og mva. blir da (289000-77609)*0,8=ca NOK 169100,-.

At Gordon Retriver har fått 178000,- for Kona bensin skyldes sikkert at han ikke har trekt fra de 10900,- som er inkludert i listeprisen for leveringsomkostninger.


 
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Tom E.

Med de spesifikasjonene som er kjent i dag om bilen vil ikke undertegnede benytte seg av sin reservasjon om bilen koster over 500K. Og der tror jeg mange andre også befinner seg.

Så får vi se hva som skjer. Husk at utvalget av elbiler i 2020 ikke blir mindre enn i dag. jeg tror ikke BMW er interessert i å bli det første EL- bilmerket som får massiv oppmerksomhet knyttet til at kunder som har reservert bilen trekker seg på grunn av for høy pris/ dårlige spesifikasjoner.

Gnilre

Sitat fra: Tom E. på tirsdag 18. september 2018, klokken 13:54
Med de spesifikasjonene som er kjent i dag om bilen vil ikke undertegnede benytte seg av sin reservasjon om bilen koster over 500K. Og der tror jeg mange andre også befinner seg.
Regner med at du sammenligner med Audi etron som ble avduket i dag med en pris på ca 650.000 NOK. Da er jeg enig i at BMWiX3 med tohjulsdrift bør starte under 500K. Noe mer for 4-hjulsdrift. Passer bra for meg å selge Niroen i 2021 og gå for iX3 da  :)
Kia Soul EV sept 2014 - aug 2016.
Opel Ampera-e mai 2017-november 2017.
Kia e-Niro 2019.
Volvo XC40 pure electric 2021.
VW ID4 1st april 2021 - januar 2022.
VW ID4 GTX februar 2022 -.

Pingle

Sitat fra: Gnilre på tirsdag 18. september 2018, klokken 14:39
Sitat fra: Tom E. på tirsdag 18. september 2018, klokken 13:54
Med de spesifikasjonene som er kjent i dag om bilen vil ikke undertegnede benytte seg av sin reservasjon om bilen koster over 500K. Og der tror jeg mange andre også befinner seg.
Regner med at du sammenligner med Audi etron som ble avduket i dag med en pris på ca 650.000 NOK. Da er jeg enig i at BMWiX3 med tohjulsdrift bør starte under 500K. Noe mer for 4-hjulsdrift. Passer bra for meg å selge Niroen i 2021 og gå for iX3 da  :)

Det nevnes både en motor, og at det blir mulighet for firehjulsdrift med denne arkitekturen, men er det noen som vet at ix3 kommer med firehjulsdrift?

https://www.tv2.no/a/9819883
Audi e-tron 55, kjøpt 05 2020

JorgenM

Går noen høyst ubekreftede rykter om 2wd fra starten og 4wd i 2021. Dette burde BMW avklare synes jeg.
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

Trond.m

Sitat fra: JorgenM på lørdag 29. september 2018, klokken 16:47
Går noen høyst ubekreftede rykter om 2wd fra starten og 4wd i 2021. Dette burde BMW avklare synes jeg.
Enig. Tror de fleste som har betalt depositum har tatt det for gitt at en SUV i denne størrelsen leveres med 4WD. Hvis den ikke gjør det så er det useriøst av BMW å beholde et depositum. De kunne gjøre som BOS og tilbakebetale pengene uten å fjerne folk fra listen, så slipper de ydmykelsen ved at de fleste kansellerer sin reservasjon.

JorgenM

Her er et RYKTE jeg fant skrevet av noen på et tysk forum:

- Initially, available in 2020, it will be offered as ~270hp sDrive single-engine model with 70-75kWh net battery capacity, and more than 400km range (WLTP). Charging will be compatible with up to 150kW charging systems.

More powerful xDrive models with greater battery capacity & range are coming later after launch. I guess versions with AWD & more powerful & more range will come in 2021, along with i4 and iNext.
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

JorgenM

Dette er fra en artikkel om i4 skrevet idag, men det nevnes 2 motorer i iX3:

- An alternative possibility (for i4) is a more expensive twin-motor set-up that applies direct power to each axle. This is the layout that will be employed by the iX3

https://www.autocar.co.uk/car-news/motor-shows-geneva-motor-show/bmw-i4-confirmed-production-2021-435-mile-range
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA