Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Automatisering av EcoLite

Startet av Chris Neumann Ruud, tirsdag 24. april 2018, klokken 09:09

« forrige - neste »

Chris Neumann Ruud

Nå som vi alle sammen skal begynne å betale billigere strøm midt på natta men også bekymre oss for alle effekttoppene i tariffene som kommer, så begynner man så smått å se på mulighetene for å automatisere de kraftkrevende duppedittene.
Friskluften går på modbus, men til ladestasjonen må jeg nok tenke litt selv.
Så vidt jeg skjønner, så kan man endre tilgjengelig ladeeffekt med å endre motstanden, noe jeg helt fint ser for meg kan gjøres remotely med en Arduino.
Hva så med starting og stopping av lading? Eller muligheter for å lage en forbrukslogg? Eller noen andre smarte muligheter jeg ikke har sett for meg?
Tesla S 2014 AP1 "med alt" - SOLGT
Tesla 3 2021 LR AWD MF824xxx

Ipadjove

Jeg har motstandene i en bryterboks på veggen i gangen, enkelt å justere opp/ned strømmen. (7, 16, 25 og 32A nå).
Har også tenkt at en Arduino kan gjøre seg her. F.eks etter tid, at lading skal stoppes/strupes rundt middagstid. Eller kanskje Arduinoen kan 'snakke' med en måler for totalt forbruk i huset?
Trooooor kanskje det er slik at lading stoppes om en kortslutter signalkabelen, men er ikke sikker. Om det blir brudd i kabelen skal den gi maks strøm ivertfall.

brako79

Tibber har samarbeid med VW, BMW og Tesla mener jeg.
Jeg har huket av for "lading kun når strøm er billig" i appen, og den lader når strømmen er billigst.
Du plotter også inn når bilen skal være ferdig ladet.
///Mvh
Kristian
'21 ID.4 1st
'17 e-Golf
venter på '22 iv80X
-
'10 BMW F800ST

geear

Tibber skal kunne brukes på begge mine biler, men har uansett tenkt å automatisere EcoLite. Har vært en del diskusjon om det her:

https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=35730.msg620549#msg620549

geirgp

Noen som har sett mer på automatisering av EcoLite?

Å skru ladeeffekt opp/ned er trivielt ved å variere motstand. Jeg har idag en fysisk bryter for å veksle mellom 16/32A, og ser for meg å bruke en ESP8266 til å koble dette sammen med resten av huset.

Det jeg lurer mest på er hvilken informasjon man kan hente ut av denne laderen. Jeg tenker at den i det minste må være i stand til å rapportere om den lader eller ikke. Ellers ville det jo ikke vært mulig å koble sammen 2 av disse laderne for å dele 1 kurs..
Tesla Model 3 DUAL MOTOR 2019
Hyundai Ioniq 2018
Mercedes B250e 2017
Tesla Model S85 2014

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA