Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

"Sjekk S.M.A.R.T. settings" eller noe slikt får jeg når jeg slår av bilen.

Startet av Apache, mandag 23. april 2018, klokken 17:13

« forrige - neste »

Apache

Husker ikke helt ordlyden men jeg finner ikke noe fornuftig info i manualen (som ingen nordmenn leser :-) )

Vet noe av dere hva det er?

jan-c

Har du kobla til en USB eller SD med musikk eller noe, som du ikke har fjernet når du har stoppa bilen?
2015: e-Golf
2018: e-Golf
2023: ID.5 GTX

Apache

Mobiltlf  via blå tann og og wifi-hotspot for internet. Men ikke noe via kabel.
Har buttet inn en usb kabel i midt konsollen men den er ikke i brul.

skulleVøri

Eneste [S.M.A.R.T](https://en.wikipedia.org/wiki/S.M.A.R.T.) jeg vet om er et system for å sjekke harddisker, SSDer, minnekort, CD'er og lignende lagringsenheter.

Kanskje du kan ta et bilde av meldingen neste gang den dukker opp? Det kan hjelpe å se teksten ordrett.


sinhal

Den SAFE meldingen er vell at bilen er mulig å åpne fra innsiden selv om den er låst?

Apache

Sitat fra: individu-el på fredag 27. april 2018, klokken 07:48
Er det denne besked?
Ja det er den meldingen, selger sa at det var pga håndbrekket. Hvordan det var innstilt med tanke på parkering. Men har ikke fått det til å stemme.

Erlingni

Fra det store internettet;
"It's simply advising you that once you exit the car and lock the doors, they're effectively deadlocked and anyone still in the car wouldn't be able to get out in the event of an emergency. The warning message is intentional and nothing to worry about - it's standard. "

Funksjonen er der for å forhindre at tyver knuser ruta, og lukker opp døra fra innsiden (eller for å låse ungene inne mens du er på butikken :D )

storeulv

Sitat fra: Erlingni på fredag 27. april 2018, klokken 12:52
Fra det store internettet;
"It's simply advising you that once you exit the car and lock the doors, they're effectively deadlocked and anyone still in the car wouldn't be able to get out in the event of an emergency. The warning message is intentional and nothing to worry about - it's standard. "

To ting; hva skal til for at man får dette varselet? (har aldri sett det i min bil) og; er det lovlig?
VW eGolf  MY 2017
Audi e-tron 50AS MY 2020

Erlingni

Sitat fra: storeulv på fredag 27. april 2018, klokken 12:54
To ting; hva skal til for at man får dette varselet? (har aldri sett det i min bil) og; er det lovlig?
Jeg tror alle med FL får varselet? Jeg har FL og får det i hvert fall. Jeg la til årsaken til at det er der, etter at du siterte mitt innlegg.
Tipper nok det er lovlig, VAG har veldig mange prosesser og sertifiseringer bl.a. i samarbeid med TUV for å kvalitetssikre lovlighet på ting og tang på nye biler.

storeulv

Jeg har FL, og jeg får ikke det varselet, nei.

Ang lovlighet så har jeg vondt for å se at det er lov å låse noen inne noe som helst sted nettopp av hensyn til mulig rømning ved nødsituasjoner, men dette er jeg ikke ekspert på så jeg skal ikke påberope meg noen enerett på sannheten.
VW eGolf  MY 2017
Audi e-tron 50AS MY 2020

Erlingni

Sitat fra: storeulv på fredag 27. april 2018, klokken 13:05
Jeg har FL, og jeg får ikke det varselet, nei.

Ang lovlighet så har jeg vondt for å se at det er lov å låse noen inne noe som helst sted nettopp av hensyn til mulig rømning ved nødsituasjoner, men dette er jeg ikke ekspert på så jeg skal ikke påberope meg noen enerett på sannheten.
Det var rart. Da vet jeg ikke. Jeg fikk bil i januar, kanskje noe har blitt endret på 2018 modellen, eller noe slikt?

Ja, når det gjelder lovlighet har det vel hendt at de har bommet litt før. På dieselbiler f.eks...  :D
Men da er det vel i så fall personen som ignorerer meldingen og allikevel låser bilen mens noen er inni som gjør noe ulovlig, vil jeg tro.

freddyr

BMW har det samme systemet, når bilen er låst med nøkkel vil all innvendig elektronikk+dørhåndtak slutte å fungere.
BMW har det også slik at biler uten keyless låser bilen igjen hvis du ikke åpner døren etter 30 sekund.
Fikk erfare dette forrige sommer da jeg låste opp bilen etter en fjelltur, åpnet bakdøren la fra meg sekken og slang nøkkelen frem i førersetet. Når jeg gikk for å åpne førerdøren var bilen låst. Når bilbergern hørte at det var en BMW ble han pessimist, og sa at han mest sannsynlig måtte knuse en rute for å klare å få tak i nøkkelen var mulig å låse opp. Heldigvis lå nøkkelen med face-up, slik han klarte å dirke inn en metalltråd og trykke på denne. 


Har forøvrig en FL Golf GTE nå, registrert i august 2017, og får samme SAFE melding. Bilen har AID, så det kan være at meldingen bare dukker opp biler med dette.


storeulv

VW eGolf  MY 2017
Audi e-tron 50AS MY 2020

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA