Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Electrek: Tesla is reportedly in talks to join Ionity charging network

Startet av fredag, mandag 23. april 2018, klokken 16:27

« forrige - neste »

fredag

https://electrek.co/2018/04/23/tesla-talks-join-ionity-charging-network/

Hva tror dere?

Er dette et tegn på at det kommer CCS-port på europeiske Teslaer snart?

Eller er det Tesla som henger seg på Ionity for å bygget ut nye superchargere etter at EU-direktiv 2014/94/EU (som  krever CCS-uttak på alle DC-hartigladere) trådte i kraft?
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Amoss

Sitat fra: fredag på mandag 23. april 2018, klokken 16:27
https://electrek.co/2018/04/23/tesla-talks-join-ionity-charging-network/

Hva tror dere?

Er dette et tegn på at det kommer CCS-port på europeiske Teslaer snart?

Eller er det Tesla som henger seg på Ionity for å bygget ut nye superchargere etter at EU-direktiv 2014/94/EU (som  krever CCS-uttak på alle DC-hartigladere) trådte i kraft?

Nei, dette sier lite om hvorvidt CCS-porten kommer på biler i fra Tesla *snart*. Men *kan* antyde at tanken i alle fall ikke er fremmed for Tesla - enten fordi de alt har planer om det, eller kan tenkes å vurdere dette i fremtiden.

Tror nok du er mer inne på saken i ditt andre forslag. Dersom de f.eks. får Ionity til å utstyre ladestolpene med både CCS og Tesla-plugg så omgår de som du er inne på EU-direktivet, og sparer seg selv for jobben med bygge ut superladenettverket, og de får andre til å være med på betale. Dessuten vil jo ikke Ionity laderne være en del av superladenettverket så "gratis" lading er ikke aktuelt for disse laderne. Joda, Tesla måtte nok i så fall betale en relativt sett større del av kostnadene til utbygging for å få aksept for egen plugg, men det vil fortsatt være billigere enn å fortsette å bygge ut ett helt eget parallelt nettverk.

... men med det sagt så håper jeg at Tesla i det minste utstyrer europeiske TM3 med CCS-port når den kommer... (og at det da også kommer til S+X etterhvert)
Model S 85D

MrBacardi

Tipper dette kommer ganske snart på S og X her i Europa, de har jo en del av løsningen klar allerede, ref den kinesiske løsningen de leverer på dagens biler:



Så det er mye mulig vi slipper å vente på neste generasjon S og X før dette kommer.
Men, vi får bare vente og se :)
MineBiler.no - Legg inn dine biler gjennom årenes løp
Jeg koblet Teslaen til Slack

2024 Q4 45 Quattro - Utleveres april 2024
2023 Q4 45 Quattro - Utlevert jan 2023
2016 Model S 70D - Utlevert feb 2016

Muffinman

Ikke den beste løsningen med to kontakter under samme lokk slik at den ene blir stående eksponert for regn og snø ved lading...

MrBacardi

Ja, litt enig der angående vær og vind, de kunnejo kjørt en variant som Leafen gjør i dette tilfellet, et lite lokk på begge, slik at man slipper dette problemet.

Video fra Kman:
https://www.youtube.com/watch?v=diSAwAVVgOs
MineBiler.no - Legg inn dine biler gjennom årenes løp
Jeg koblet Teslaen til Slack

2024 Q4 45 Quattro - Utleveres april 2024
2023 Q4 45 Quattro - Utlevert jan 2023
2016 Model S 70D - Utlevert feb 2016

geear

Dette "problemet" har man jo også i selve CCS-pluggen om man så kun har den. Man bruker bare hele pluggen svæææært liten andel av tiden ladelukene står åpne, den tid all langtidslading foregår med kun type 2-delen av pluggen. På e-Golf løses det med en gummiplugg i DC-delen. Ser ut som det går helt fint på vår bil...

fredag

Sitat fra: MrBacardi på mandag 23. april 2018, klokken 17:11
Tipper dette kommer ganske snart på S og X her i Europa, de har jo en del av løsningen klar allerede, ref den kinesiske løsningen de leverer på dagens biler:

Dette er nødvendig i Kina fordi de to kontaktene er helt forskjellig, men det er ikke nødvendig i Europa.

CCS combo2 legger kun til to ekstra plugger under den vanlige type2-porten. Dette øker høyden for selve ladepluggen som skal inn i ladekontakten med bare 20-30 mm. Dette kan Tesla få plass til i baklyktene, ved å gjøre lokket til ladekontakten litt større.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA