Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Er det slutt nå?

Startet av ToreR, lørdag 21. april 2018, klokken 16:08

« forrige - neste »

Trekkoppbil

8000 for en wire høres dyrt ut. Du kan prøve å leite fram nummeret på wiren, og deretter kan du søke etter den på Ebay, og på amerikanske butikker: https://www.nissanpartsdeal.com/parts/nissan-cable-assy-park~36531-3na0a.html?Make=Nissan&Model=Leaf&Year=2012&Submodel=&Filter=()

Når det gjelder lader, ville jeg leite hos høggere, og sjekka pris på rimeligere verksteder.

Hvis bilen fortsatt brukes like mye som den er brukt før, så kan det være til å hjelp å bytte til bil med større batteri, hvis man føler behov for det.

Her er en som spør etter skada Leaf:
https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=116284886

ToreR

Takk for alle innspill. Har nå avtalt tid på verkstedet for skifting av vaiere og ladeenhet. Sistnevnte kjøper vi til en rimelig pris fra en hugger. Fra Nissan ville den kostet over 20.000. De skifter for 9.000,- Sikkert godt betalt det også, men sikkerhet og nøyaktighet er viktig i det arbeidet.

Bremsegreiene får jeg originalt. Det er ikke mindre viktig. Vi har regnet på at det å få bilen på veien for et par og tjue tusen, samt å opprettholde verdien den da vil ha neste år, når vi tenker å kjøpe ny elbil, har større verdi enn et forhastet salg og kjøp akkurat nå.

Jeg gir en liten status igjen her når alt forhåpentligvis er OK igjen.

oggaman

Er det Elbilmek som gjør jobben?

ToreR

Sitat fra: oggaman på torsdag 26. april 2018, klokken 21:05
Er det Elbilmek som gjør jobben?

Nei. AutoCenter Åsane tar både brekk og lader. Ny lader kjøpte jeg for 2.000 pluss frakt etter tips lenger fremme i denne tråden (Takk!), og den er nå på vei i Norgespakke. Går alt etter planen er bilen på veien igjen med alt fikset for under 20.000,-

Det går sikkert an å få arbeidet gjort rimeligere. Og kanskje også bedre andre steder. Men jeg klarer ikke å lete rundt etter andre versksted.

Denne forhandleren har gitt god service hele veien, og jeg tenker at de uansett vet hva de holder på med ift. HMS og kvalitet på arbeidet. Det er ikke der jeg skal tjene mine penger. Men å få tak i en brukt del i dette tilfellet, det er gull. Det er bra for både miljø, skraphandlere og lommebok.

Jeg har verkstedsavtale førstkommende fredag. Kan gi en oppdatering etter at jobben er gjort. Jeg skylder dere andre i forumet her stor takk for gode tips og enestående engasjement.

Løve

Hvor gammel er bilen? En lader høres liksom ut som noe som burde gå på garanti.

EV-FTW

Bilen er kjørt 178 000 km. Så den er langt over garanti , da den varer til 100 000 km eller 5 år, det som inntreffer først.

Tipper det er en 2012/13 modell.

Men utrolig bra at det var en brukt del å oppdrive. At det forhåpentligvis er mulig å få bilen på veien igjen for 20 00
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

ToreR

Bilen er nå OK igjen :-). Ny - brukt - lader. Til kr. 2.000,- Som jeg ble satt på sporet etter her. Nissan forhandler monterte den. For ca. kr. 9.000,-
Så var alt i orden.

Og det var altså ikke over likevel. Vi ruller videre.

Nissan Leaf 2011 - minus to streker - 185.000 km. Takk til alle!

leafnor

Sitat fra: ToreR på torsdag 10. mai 2018, klokken 21:05
Bilen er nå OK igjen :-). Ny - brukt - lader. Til kr. 2.000,- Som jeg ble satt på sporet etter her. Nissan forhandler monterte den. For ca. kr. 9.000,-
Så var alt i orden.

Og det var altså ikke over likevel. Vi ruller videre.

Nissan Leaf 2011 - minus to streker - 185.000 km. Takk til alle!
Lærerik tråd det her sånn egentlig, og godt det lot seg gjøre å reparere uten at det kostet skjorta.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

tomrh

Etter endel år her på elbilforum, både på Leaf- og trillingforum så er dette et ganske typisk hendelsesforløp.

1. Feilkoder og ting som ikke virker
2. Verksted som synser og kommer med skyhøyt estimat
3. Entusiaster på forum som gjetter bedre og billigere.
4. Det viste seg å være noe enkelt, ting ordner seg og trådstarter blir happy.

Man kan lure på hva verksted/forhandler egentlig driver med, virker ikke som de kan noe som helst om elbiler og bare gjetter vilt..
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

kaiat

tomrh: Det er vel akkurat det samme som for fossilbiler? Verksteder som priser i vei, og nevenyttige eiere som finner rimeligere løsninger. Slik har det vel vært så lenge som det har vært biler...

Hadde nylig havari på det elektriske håndbrekket i fossilbilen min. På verksted hadde det kanskje blitt 10-15.000, men jeg googlet litt og fikset det selv for knappe 75 kr. 8)

tomrh

#26
Joda, er nok enig der, men likevel: Personlig opplever jeg stor forskjell på verksteder for fossilbiler. For eksempel: Girkassa røyk på fossilen for noen år siden, og verkstedet jeg brukte, som da var frittstående, skaffet brukt kasse og gjorde det så rimelig som mulig. Nå er de kjøpt opp av Mekonomen og er blitt «vrange», og jeg har funnet meg et annet hjelpsomt verksted. Men kommer jeg med elbil til dem så kan de «ingenting».

Med elbil opplever jeg at kunnskapen fortsatt er lav, og man henvises til merkeverkstedene som jo er forpliktet å «kunne noe» men som ikke sjelden stiller feil diagnose og kommer med astronomiske fantasipriser (ikke selvopplevd ennå heldigvis, men ut i fra andres erfaringer på forum). (Skulle nesten tro de ønsket å skremme vekk kunden for å dekke over at de kanskje egentlig ikke har peiling..)
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Løve

Samme for min avdankede fosilbil. Den har en kjen feil som gir airbagvarsel. Verksted skal ha snaue 10k for å fikse. Alt en trenger er å bytte ut et bittelite relé som koster noen tiere og som ligger rett i dagen.

Det er jo da en slutter å bruke merkeverksted og omtaler dem som svindlere ved hver minste anledning.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA